[Video] Tommy Thomas ditegur tidak guna Bahasa Malaysia dalam mahkamah, sidang media batal - Randau Sarawak

Breaking

Thursday, July 5, 2018

[Video] Tommy Thomas ditegur tidak guna Bahasa Malaysia dalam mahkamah, sidang media batal

#RuleOfLawRimba #KerajaanTomato #DosaDosaMahathir #PakatanHipokrit #AGTakTahuBahasaMelayu #DakwaDuluBuktiKemudian #PendakwaanPersepsi

Bangla 4 bulan sampai Malaysia pun fasih berbahasa Melayu inikan pula Peguam Negara yanga antara syarat berkhidmat mesti lulus dalam Bahasa Melayu di peringkat SPM.



Peguam Negara Tommy Thomas terpaksa membatalkan sidang akhbar yang dijadualkan akan berlansung susulan penyokong Datuk Seri Mohd Najib Razak mula bertindak agresif di lobby dan diluar kawasan mahkamah hari ini, kerana mengunakan bahasa Inggeris di dalam mahkamah.



Kumpulan itu mula berteriakan apabila melihat kelibat Tommy berada di lobby kompleks Mahkamah Kuala Lupur untuk tujuan sidang media tenghari ini.



Kebanyakan mereka mengecam beliau kerana sidang media itu pastinya akan dilakukan dalam Bahasa Inggeris, penyokong mula berteriakan untuk mendesak Tommy bercakap bahasa Melayu.



Thomas sebelum ini memohon kebenaran mahkamah untuk meneruskan pendakwaan bekas perdana menteri itu dalam bahasa Inggeris.



Sebelum ini AG mengakui akan kelemahannya dalam penguasaan bahasa Melayu.



Orang ramai mengejeknya berulang kali, dengan beberapa mempersoalkan kewarganegaraannya kerana tidak fasih berbahasa kebangsaan iaitu bahasa Melayu.



“Guna Bahasa Malaysia…duduk Malaysia bahasa Melaysia pun tak boleh cakap!,” teriakan salah seorang penyokong lantas disambut teriakan yang berulang-ulang: “Melayu,Melayu, Melayu’ dikalangan penyokong yang berada di lobi.



Thomas hanya berdiri dan tersenyum memandang sekitar dengan mengharapkan keadaan penyokong reda bagi beliau meneruskan sidang media, tetapi akhirnya beliau mengambil keputusan membatalkan sidang media apabila mendapati keadaan penyokong yang semakin gelisah.










 




Lihat video:
https://youtu.be/KpJDGf9jbOc




Rujukan:
https://pakdin.my/majlis-peguam-pasukan-petugas-khas-1mdb-tidak-mempunyai-hak-untuk-mengarahkan-penahanan-najib/

https://pakdin.my/7-pekara-kenapa-tommy-thomas-tidak-layak-menjadi-peguam-negara/
https://pakdin.my/tag/tommy-thomas/

27 comments:

  1. Sy selaku anak muda bengon memikirkan hala tuju kerajaan hari ini ..
    Dilantiknya Peguam Negara yg tidak fasih berbahasa melayu..
    Siapakah yg melantik dan memberi cadagan semua ini !
    Kamu kena peka,,apabila hendak melantik seseorang tentang satu2 bidang dibawah urus tadbir dikendalian beliau,apatah lagi tentan hal2 Berkait "PERUNDANGAN NEGARA"
    Aku agak2 laa kan
    Kalau ditanya pasal "Rukun Negara" dia blh jawap ataupun tidak ???
    Apa yg dia faham tentang "rukun negara" setiap mana2 negara mesti ada perlembagaan tersendiri..
    Suara anak muda

    *peguam negara pilihan kerajan sekang ni dah laa xberapa fasih cakap melayu,,ntah2 kalau tanya rukun negara,,disebat rukun negara komunis ,,jahanam terus negara dan rakyat *๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚

    #Pemuda_Reformasi

    ReplyDelete
  2. Tommy thomatos tak sedar diri....

    ReplyDelete
  3. Negara jiran kita indonesia pun beratkan bahasa dia org bangsa cina pun cakap cara indon malaysia je berlagak org2 bandar yg kaya raya pun penting bahasa lain contoh artis2 video anak dia mcm lebihkan omputih ada yg bila cakap melayu kekok

    ReplyDelete
  4. Ngaku warganegara Msia... Bahasa M pun tak reti... baik Mad day lantik Bangla ja jd AG.. Bangang...

    ReplyDelete
  5. Klau kat Thailand.dah kena halau dah

    ReplyDelete
  6. Muka dia...mmg muka sekupang๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚

    ReplyDelete
  7. Tk silap wartawan pon ad ngara lain...depa fhm le bhasa mysia??mylak tk ckp bhasa mlysia ni fhm bahasa omputih ka??or dok kcoh ja..hshahaha bkn nk back up just pk luar dri kotk....rkyat mlysia tk lri dri ipokrit...huhuhuhu

    ReplyDelete
  8. wartawan luar pn kena hormat undang2,malaysia sedara.. depa ada je kemudahan utk translate dlm bahsa mereka..dunia makin maju mgkn sedara je yg tertInggal sikit.

    ReplyDelete
  9. Haizul' Jen Endo dunia mkin maju..sedare pon dah ckp mcm tu..misti fhm ayt sy tu...sy tertigal n sy naik erl...ok jika mat saleh yg njib lantik tu jadi peguam bela die adakah perlu ckp mlysia???sedara ketinggalan

    ReplyDelete
  10. Deiii... Tamby... Pooo... Dahhhh....

    ReplyDelete
  11. Muhammad Alif Arsyad bos hidup jgn bodoh tmmy tomas tu org malaysia ke org luar? takkan duduk malaysia 50 tahun melayu tak fasih .. ckp pakai mulut berfikir pakai otak ..

    ReplyDelete
  12. Peguam kemegahan madey termalu surat khabar 1 dunia paparkan peguam negara malaysia tak tahu bahasa malaysia bahasa kebangsaan negara tau mana nak lotak muka tu

    ReplyDelete
  13. persoalannya tommy tomas org malaysia sepatutnya fasih berbahasa melayu. soal wartawan tu dh mmg kerja dia sekiranya perlu buat traslate bahasa..anda,pn klu nk bercakap tgok la situasi tersebut..pendawaraya org malaysia yg didakwa org malaysia.. apa salah ke berbahasa melayu. soal translate mmg kerja wartawan.. dn itu sbab anda,menilai lbih kepada emosi. bukannya melihat keseluruhannya.. sy bukan la nk perkecilkan sedara cuma perlu ada pertimbangan yg adil sewajarnya dlm menilai sesuatu isu dn perkara..apa pn bergantung pada situasi tersebut. maaf kn saya sekiranya ad kata2 sy mencalar ego anda.

    ReplyDelete
  14. Haizul' Jen Endo memg mlysi..bhasa elgls tidak di larang malah bleh digunakan....kerja wartawannjuga untuk translate bahasa btol tk awt pertikaikn...sblom ni ad menteri yg berbasa org putih knpe tk pertikaikn??sedara ckp mcm perkauman...memg kita tanah mlyu ngok pada situasi juga...maaf klu silap...

    ReplyDelete
  15. Kimie Isnain fhm pada situasi ke tk???adekah bahsa mlysia semua org fhm...ad ja yg tk fhm n bahasa mat saleh ramai wartawan fhm

    ReplyDelete
  16. Muhammad Alif Arsyad aku faham kau tapi kau dtg umah org pastu nak ikut ckp kau ke tuan rumah?

    ReplyDelete
  17. Kimie Isnain ok skrg dlm fone bose guna bahasa apa???satu ja nk taya???kaw p trvel haji or thai ad kah kaw guna bahasa thai or arab???

    ReplyDelete
  18. kau ni dah point lain aku rasa .. sini bahas pasal tommy thomas tu xde pulak pasal warga asing ... tommy thomas tu warga asing ke?

    ReplyDelete
  19. Kimie Isnain itu betul dn itu yg mnjadi point nye. tommy adalah rakyat malaysia xsalah pn bercakap dlm bahasa kebangsaan sekiranya ada wartawan luar negara tahulah mereka nk mengubah kenyataan tersebut dalam bahasa mereka kehendaki. itu mmg bidang tugas mereka..

    ReplyDelete
  20. Muhammad Alif Arsyad terpulang pada anda nk kata sy perkauman ap yg sy ckp adalah bnda benar dn termaktub dlm undang2 malaysia sy hnye bercakap isu bahasa kebangsaan itu saja sekiranya anda mempunyai pandangan mgatakan saya bersifat perkauman itu hanya persepsi anda.terpulang pada anda. sekalu lagi sy mntk maaf jika ego anda tercalar.

    ReplyDelete
  21. cerita rakyat Malaysia harus kena hormat bahasa Malaysia kita kita kena beri penghormatan terbaik kepada bahasa negara kita itu adalah bahasa Malaysia jangan kucar kacir bawa bahasa asing macam Lim Guan Eng

    ReplyDelete
  22. Kita minta peguam negara dilucutkan jawatan...

    ReplyDelete