Tiada bukti untuk menunjukkan akaun bank Mahathir pernah dibekukan - Randau Sarawak

Breaking

Tuesday, July 10, 2018

Tiada bukti untuk menunjukkan akaun bank Mahathir pernah dibekukan

#Mahafiraun #Mahazalim #FaktaBukanAuta #BapakPenyamunNegara #BapakKroniNegara

Mahathir meninggalkan UMNO pada akhir Februari 2016, jadi ini bermakna Pentadbiran Najib akan membekukan akaunnya pada satu ketika dalam 2 tahun yang lalu, jika tuduhannya benar.



Mac 2016, selepas dia meninggalkan UMNO, Mahathir, bersama Khairuddin Abu Hassan dan Anina Saadudin membuat pemfailan dengan Mahkamah Tinggi terhadap Najib atas tort misfeasance di pejabat awam.



Pada April 2016, kumpulan yang sama membuat satu lagi permohonan ke Mahkamah Tinggi untuk membekukan akaun bank, aset dan saham Najib.



Ini telah dilepaskan oleh Mahkamah Tinggi pada April 2017, dan mereka membawanya ke Mahkamah Rayuan, yang juga membatalkan saman mereka.



Sepanjang tempoh itu, tiada akaun bank mereka dibekukan.



Pada bulan Ogos 2017, Lembaga Hasil Dalam Negeri memulakan siasatan mereka terhadap tiga syarikat yang dikaitkan dengan anak-anak Mahathir - Kencana Capital Sdn Bhd yang diterajui oleh Mokhzani Mahathir; Opcom Holdings Berhad yang diterajui oleh Mukhriz Mahathir; dan Crescent Capital Sdn Bhd yang diterajui oleh Mirzan Mahathir.



LHDN menyita dokumen-dokumen dari pejabat-pejabat ini dan menyatakan bahawa ia adalah penyiasatan rutin, tetapi Marina Mahathir bercakap kepada media dan merungut bahawa ini adalah intimidasi oleh pentadbiran Najib.



Sepanjang tempoh itu, tiada akaun bank mereka dibekukan.



Pada bulan November 2017, Suruhanjaya Siasatan Diraja (RCI) mengenai kerugian perdagangan pertukaran asing Bank Negara pada 1990-an menyimpulkan bahawa terdapat penyembunyian secara sengaja kerugian, yang sengaja tidak dimasukkan dalam laporan tahunan Bank Negara dari 1992-1994.



RCI mencadangkan agar siasatan polis dibuka untuk Jenayah Pecah Amanah atau menipu terhadap pihak-pihak yang terlibat termasuk Mahathir, pegawai-pegawai Anwar dan BNM.



Namun, akaun dan aset Mahathir tidak dibekukan oleh pentadbiran Najib pada masa ini.



Jadi, Mahathir Mohammad, bila sebenarnya akaun anda beku pada masa lalu? Khususnya, dalam masa dua setengah tahun yang lalu selepas anda memutuskan hubungan dengan UMNO?



---------------
'Dr Mahathir: Kita nak balas dendam apa?'



Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad hari ini menafikan dakwaan keluarga Datuk Seri Najib Razak bahawa pembekuan akaun bank mereka adalah tindakan balas dendam.



Katanya, jika keluarga bekas perdana menteri itu percaya apa yang dilakukan terhadap mereka adalah salah, maka mereka boleh membawa perkara itu ke mahkamah.



"Ini adalah tuduhan, dia boleh tuduh apa, dia salah. Kalau dia kata (pembekuan akaun) ini salah, mereka boleh bawa ke mahkamah.



"Kita nak balas dendam apa? Yang dia buat dulu lebih daripada itu kita tak mengadu.



"Semua kawan-kawan saya dihalau tak beri berkawan dengan saya, pembekuan akaun mereka dilakukan, kita tak mengadu, katanya selepas mempengerusikan mesyuarat Majlis Presiden Pakatan Harapan (PH) di Yayasan Kepimpinan Perdana, di Putrajaya, hari ini.



Semalam, anak perempuan Najib, Nooryana Najwa mendakwa bahawa akaun bank peribadinya, bersama anaknya yang berusia 10 bulan, dibekukan selepas beliau menyediakan wang bagi jaminan bapanya.



Beliau turut mempersoalkan sama ada kerajaan Pakatan Harapan begitu berdendam dan berusaha untuk "menghapuskan" seluruh keluarganya.



Akaun bank peribadi seorang lagi anak Najib, Norashman juga dilaporkan dibekukan.



Keluhan sama disuarakan anak lelaki Najib, Datuk Mohd Nizar berhubung akaun banknya turut dibekukan.



https://m.malaysiakini.com/news/432980




Rujukan:

http://pakdin.my/tag/beku-akaun

32 comments:

  1. bukan akaun dibekukn,,,tpi jnji2 tun pd kroni,dsn tk dpt dipenuhi..kn tun,kan,kn

    ReplyDelete
  2. Akaun Tun kat kroni... Dsnr bekukan kroni2 punya projek pasal tu lah dia kata akaunnya kena beku.

    ReplyDelete
  3. Cakap berbelit macam org mabuk todi.Poooorahhh

    ReplyDelete
  4. Knnnn kncing lbih tua ni..mmng x de ingt mati pun...kje dia fitnah org tipu org..

    ReplyDelete
  5. Madey nak halalkan ape yang dia buat, sbab tu dia buat fitnah baru

    ReplyDelete
  6. Dah masak sgt putar alam org tua ni..cuma yg baru nak up ajer yg dah termakan gula angguknya

    ReplyDelete
  7. Berbohong untuk kepentingan diri sendiri. Fitnah sana sini nak bagi diri nampak suci. Janji2 pada rakyat semua dia tolak tepi...

    ReplyDelete
  8. Orang tua ne..!!memang jahat dari dulu-dulu lagi..muka peraun..muka keling..org tak ada ugama kerja suka menfithnah..perompak pemyamun ...!!!

    ReplyDelete
  9. jawapan dia pun . tunjuk laa sikit jawapan yg pandai sama level dgn title yg di pegang . mana ada org nak balas dendam dgn bende yg sama . mesti laa lagi teruk .

    ReplyDelete
  10. Memg x de pn.bdk2 yg benih blum jumpa rahim tu boleh le dia kelentong..ckup2 le nk berlakun zuhud tu Tun.

    ReplyDelete
  11. madey nk jaga kepentingan anak2nya ,semua dh jd billionaire,nnt dia takut terbocor rahsia mcmna anak2 dia jd billionaire,padahal dia dulu bknnya kaya...jd doktor...saja.cmna anak2 dia blh scpt itu jd kaya..byk harta,pegang byk syarikat besar negara,itulah hasilnya jd pm4 dulu...sebab tu dia blh u turn...kejap mSuk umno,sekejap masuk pkatan hancing..atok2''...mmg dia ahli politaik sebenar...

    ReplyDelete
  12. Menipu xhabeh2..dr muda sampai tua..bila nak mampuih xtau..

    ReplyDelete
  13. bermakna tun m clean la..xcm najib penyamun

    ReplyDelete
  14. Simpan Duit dekat kroni2.. Supaya nampak suci 😅😂😂

    ReplyDelete
  15. Sudah ler org tua oiiiu..naik muak dah aku tgok..aku lau kluar tv..trus tutup bazir letrik aku jer...

    ReplyDelete
  16. Najib x zalim mcm die...masa najib memerintah dulu mcm2 die kata najib tapi najib x buat cmner die buat

    ReplyDelete
  17. Kehidupan dia nie dari dulu hingga kini menipu jaa

    ReplyDelete
  18. Dh silp bam jib buang ank dia jd mb kedah dlu,mroyanla weee c tua ni.x dndam p dlm diam ku cri jln nk humbn jib dlm lngkap😃

    ReplyDelete
  19. Persepsi adalah permainan Tunmato. Manipulasi pula seni dia.

    ReplyDelete
  20. Deyyyy.....deyyyy...deyy machaaa....machadeyyy....klepet kuat org tu ni,mati jadi antu.

    ReplyDelete
  21. Katakanlah (wahai Muhammad): "Wahai Tuhan yang mempunyai kuasa pemerintahan! Engkaulah yang memberi kuasa pemerintahan kepada sesiapa yang Engkau kehendaki, dan Engkaulah yang mencabut kuasa pemerintahan dari sesiapa yang Engkau kehendaki. Engkaulah juga yang memuliakan sesiapa yang Engkau kehendaki, dan Engkaulah yang menghina sesiapa yang Engkau kehendaki. Dalam kekuasaan Engkaulah sahaja adanya segala kebaikan. Sesungguhnya Engkau Maha Kuasa atas tiap-tiap sesuatu.

    (A-li'Imraan 3:26) |

    ReplyDelete