Tarif elektrik baharu, Mydin mahu naik harga - Randau Sarawak

Breaking

Tuesday, July 17, 2018

Tarif elektrik baharu, Mydin mahu naik harga

#KerajaanTomato #MalaysiaMemilih #MalaysiaBaru

Mydin nak naik harga? Naiklah.
Pengundi PH semua dah banyak duit sejak BN tumbang.
...................

Pasar raya besar Mydin akan menaikkan harga barang susulan keputusan kerajaan meningkatkan tarif elektrik industri.



Pengarah urusannya berkata kenaikan harga juga didorong oleh nilai ringgit yang merosot dan keadaan ekonomi dunia tidak menentu, lapor Sinar Harian.



“Sebenarnya langkah kerajaan mahu menaikkan tarif elektrik tidak sesuai buat masa sekarang kerana keadaan ekonomi negara kita.



“Mydin misalnya terpaksa tanggung kos sebanyak RM4 juta sebulan.



“Saya terus terang, kalau kita tanggung RM4 juta [kos elektrik] dan duit ringgit merosot, saya kena naikkan harga.



“Tapi saya boleh janji kenaikan harga tidak berlaku secara melampau,” kata Datuk Ameer Ali Mydin.



Beliau menjangkakan harga di pasar raya besar itu akan meningkat sebanyak 0.2 peratus susulan cukai barangan dan perkhidmatan kini berkadar sifar.



...................
Rujukan:

http://pakdin.my/tag/tarif-elektrik

130 comments:

  1. Blm lagi laksana sst... Dah nak naik harga... Bagus².. Silakan²...

    ReplyDelete
  2. Naik le ada aku kisah byk lg kedai lain

    ReplyDelete
  3. Nnti SST turun plak lh...🀣🀣

    ReplyDelete
  4. Eee. X mint pun brg mydin.
    Naik. Leee

    ReplyDelete
  5. Kau naikk..kau pkai sendiri brg kau..kau mkn sendiri brg kau..apa susahh

    ReplyDelete
  6. Macam lah cuma sebuah jer kedai di Malaysia..bersepah pileh jer lah..klau naik rege mahal tak usah beli...senang je kan..!!!

    ReplyDelete
  7. Lebih dari GST bila dah naik harga.ambil kesempatan

    ReplyDelete
  8. Haaaa tepukkkkkkk... πŸ‘πŸ»πŸ‘πŸ»πŸ‘πŸ»πŸ‘πŸ»

    ReplyDelete
  9. SST menurunkan harga barang..percayalah..syabas ulang sekali lagi.. SST menurunkan harga babi..

    ReplyDelete
  10. x pe naikan le hrga sebanyak mne yg boleh, pengundi pakatan semua dh kaya raya skarg ni sejak Bn tumbang knn..tahniah pengundi ph.

    ReplyDelete
  11. Ak dlu manager speedmart pgg sume dokumen yg kdai mini mrket kcik je letrik dh mkn 10-12k sebulan.. Aptah lg Hypermarket

    ReplyDelete
  12. Cantikkkk... Naiklah harga.
    Sokong

    ReplyDelete
  13. Diharap pengguna gunakan kuasa yg ada, BOIKOT je terus selama 6 bulan,pasti lepas tu depa akan buat sale gulung tikar...tp berapa ramai yg betul2 guna kuasa sebagai pengguna, tu je masalahnya...

    ReplyDelete
  14. ha...ha...
    apa kena mengena dgn pengundi dan penjual barangan... cam cerita pak pandir je lah...

    ReplyDelete
  15. Lps ni perniaga naik harga sesuka hati dialah,harga trsembunyi..tu lah byk sgt nyembang kt kedai kopi..hadap je lah 5 thn...tepuklah meja kopi berjemaahπŸ‘πŸ‘πŸ‘

    ReplyDelete
  16. Kedai bukan Mydin je. Klau harga lebih tinggi beli je dari yg lain.

    ReplyDelete
  17. Naik la, kan tesco, giant ke nsk dll lagi ade.

    ReplyDelete
  18. no hal....kne kncing pon kencin lh...janji....BINAWEE

    ReplyDelete
  19. sya setuju maidin naik harga barang..ini kehendak pengundi pakatan harapan...sokong sangat atok 93 guan eng n semua kuncu2 atok 93..

    ReplyDelete
  20. puihhh ko naik la sampai menara klcc pun..aku mmg x masuk #mydin la.. kedai ni pening lalat kalo masuk..nk muntah susun atur barangnya.. dh la muka pekerja mcm nk rogol org.. mata mcm cctv..nk membeli pun tak senang!puihhhhh!!! ade ku kesah

    ReplyDelete
  21. Dh naik harga sbb taarif elektrik, tggu bulan dpn bila sst plak dikuatkuasakan.. cing cing hancing taracing hancing...😁

    ReplyDelete
  22. Senang berjanji pelbagai habuan,
    Untuk menarik lagi tertawan,
    Hati terpikat dengan rayuan,
    Menagih janji tibanya kunjungan....

    ReplyDelete
  23. Janji dikata semanis rasa,
    Rasa dibuat sepahit hempedu,
    Janji dikata tidak dikota,
    Banyak berjanji jadi keliru....

    ReplyDelete
  24. Itu hak mydin klu penguna rasa patut beli lah klu rasa mahal cari kedai lain. Taukeh nak tunjuk sombong.. Boikot aje sbln dua in sha Allah blk asal.

    ReplyDelete
  25. Naik ajalah harga barang tu...sebab kehendak macai2 ph kami terima aja...walau pun berat bagi kami...

    ReplyDelete
  26. Timbalan Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Ong Kian Ming berkata mencampurkan dua kategori Cukai Jualan dan Perkhidmatan (SST) menjadi 16 peratus adalah pengiraan yang salah.

    Ong, yang sebelum ini adalah pegawai khas kepada menteri kewangan, berkata kadar 10 peratus adalah khusus untuk barangan manakala enam peratus adalah untuk perkhidmatan dan dua kategori berkenaan tidak sepatutnya dicampurkan.

    "Saya rasa ada banyak orang yang keliru mengenai SST, di mana cukai jualan adalah 10 peratus dan cukai perkhidmatan 6 peratus.

    "Sebenarnya kedua-dua cukai itu mempunyai perbezaannya. Cukai Jualan hanya akan dikenakan ke atas produk yang dibuat di kilang sementara Cukai Perkhidmatan hanya dikenakan untuk perkhidmatan.

    "Jadi, kita tidak boleh mencampurkannya menjadi 16 peratus," katanya kepada wartawan di lobi Parlimen hari ini.

    Ahli Parlimen Bangi itu berkata beliau mengambil maklum tentang perbahasan tentang sama ada sistem SST lebih baik berbanding rejim cukai terdahulu iaitu sistem Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST) yang dikenakan pada kadar enam peratus.

    Bagaimanapun, Ong berkata langkah mudah ialah melihat jumlah cukai yang dipungut di bawah setiap sistem.

    "Kerajaan menjana pendapatan kira-kira RM42 bilion setahun melalui GST.

    "Tetapi di bawah SST, hanya RM21 bilion akan diperolehi saya fikir ini akan memberi manfaat kepada rakyat kerana (perbezaan) dikembalikan kepada rakyat," katanya.

    Beliau menambah bahawa banyak barangan yang sebelum ini dikenakan cukai di bawah sistem GST akan dikecualikan di bawah rejim SST.

    "Kesan keseluruhan akan menjadikan kos sara hidup lebih rendah," katanya.

    ReplyDelete
  27. Lepas Ni kopi o Naik hrge lahh... Jilake Mahacai PH Ni..x dapat la aku nak ngopi lagi...!!.

    ReplyDelete
  28. jgn susah kami akan shopping dipasaraya lain...

    ReplyDelete
  29. Ini kesannya pada sektor commecial berjangkit pada pengguna. Kesan rantaian

    ReplyDelete
  30. Naik jer lah....rakyat tetap kena terima

    ReplyDelete
  31. Eh xpe tarif electric Kan Naik KT sektor indutri je Dan lain..rumah xde Naik..πŸ™„

    ReplyDelete
  32. Yesssssss..naik lg..apa lggg...naik lg

    ReplyDelete
  33. Hgpa tu la...boikot org islam..tp bg ka org bkn islam kaya raya...
    Pastu duit org bkn islam di salurksn untk kerja2 org kafir...mengkafirkn org islam...
    Adehhhh
    Xpa la mungkin x kena kt btg hidung sendiri..amk beranak sendiri...
    Mak ayh sendiri...
    Tp kot mana pun adiooooossssssss...
    Slmt mencuba

    ReplyDelete
  34. Naik jgn tak naik...akhirnya nanti gulung tikar...

    ReplyDelete
  35. habis bila nk penoh troli dg rm 50 ..bkn aku ckp tapi macai PH ckp bila berjaya ke putra jaya .. ..rupa nya janji munafik puak sial ni .

    ReplyDelete
  36. πŸ‘πŸ‘πŸ‘ Naik jngn tak naik πŸ‘πŸ‘πŸ‘

    ReplyDelete
  37. Pengundi PH dah kaya lepas BN tumbang terutama nelayan felda dan kakitangan awam makin senang hidup

    ReplyDelete
  38. brg dari china pun nak jual mahal

    ReplyDelete
  39. Nak naikkan harga barang silakan ....x lama lg berlaku lah kebakaran mana2 pasar raya rumah2 menteri kena baling bom botol...kita tengok la nnt

    ReplyDelete
  40. Din umno ni mcm jerman di piala dunia......balik awal πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚

    ReplyDelete
  41. Naik harga bru barang kuality....klau murah tk kuality....lela cakap...tpi naik barang lgi bgus...naik slgi blh naik

    ReplyDelete
  42. Ini semua sbb kedai kr1m dulu la..Mydin tanggung rugi

    ReplyDelete
  43. Naik jgn tak naik .. Janji BN.. Kalah... Semasa BN perintah barang naik semua am juga...

    ReplyDelete
  44. Tak apa harga naik kat Mydin,rakyat Malaysia baru kaya raya,harga mahal mana pun tak kisah,janji pakatan hancing dah di putra jaya

    ReplyDelete
  45. Boikot lah, kroni BN ni yg musnah sbb monopoli Kedai 1Malaysia

    ReplyDelete
  46. Dah nama malaysia baru semua mesti baru.mana boleh ikut cara lama .semua kena naik .kemajuan yang terbaik .

    ReplyDelete
  47. #sajatanyakalaukendurikenabayarssttak?

    ReplyDelete
  48. Kangkung mcamana pulak...tak nak cerita ke..

    ReplyDelete
  49. Adoi HANCING LAGI.... dah xterbasuh weh hancing nie

    ReplyDelete
  50. mydin ni dr dulu mahal...... mydin lebih mahal dri tesco.. giant dan econsave

    ReplyDelete
  51. Bagusss tepokkkkπŸ‘πŸ‘πŸ‘

    ReplyDelete
  52. Bukan Mydin jee
    πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ€£

    ReplyDelete
  53. Rakyat kena tipu lg dgn janji 100 hari.........

    ReplyDelete
  54. Haaaahhh tepuk!!! πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ‘πŸ‘πŸ‘

    ReplyDelete
  55. Naik2lah, semoga pengundi PH dpt bantu org lain.

    ReplyDelete
  56. kalo Mydin naik harga, tempat lain apatah lagi.. tahniah la semua..!

    ReplyDelete
  57. Naik semua Naik.. Tunjukkan kepandaian kalkulus Mahacai..

    ReplyDelete
  58. rakyat malaysia baru byk duit....harga minyak rm1.50....tol free....brg rm50 satu troli....so mrk xkisah pun....mrk senyum jer

    ReplyDelete
  59. Boikot mydin hbs lh dia
    tak yah dia nk tunjuk act dgn rakyat

    ReplyDelete
  60. Menteri cam sial n bangsat
    Semua dinaikkan
    Baik mampos cpt.hidup nipu rakyat

    ReplyDelete
  61. Mydin ni mmg mhal pn..harap ayam ja murah...kicap mudim kt pasaraya lain rm4rgt lbey ja dkt mydin rm7.80...huhuhuhuπŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚

    ReplyDelete
  62. https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=1743170769051591&id=100000760546476

    ReplyDelete
  63. https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=1750862458282422&id=100000760546476

    ReplyDelete
  64. https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=1783390921696242&id=100000760546476

    ReplyDelete
  65. https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=1717268754975126&id=100000760546476

    ReplyDelete
  66. Mydin ni barg2 pn majoriti barg2 China..dsar pniaga.nk nipu.mcm2 taktik dganpaki.

    ReplyDelete
  67. Itu wajarlah...pemerintah wajib bertanggungjawab!

    ReplyDelete
  68. Naikkan lre.. Barang kau duit aku punya.. Pengguna adalah raja... Hahaha

    ReplyDelete
  69. betul org PH kaya itu sebab depa marah GST, Tun Mahathir kata.. Kos sara hidup rakyat bawahan bukan masalah Kerajaan. Tun kata rakyat bawahan malas sebabtu miskin!! Tu dia PM kita
    1

    ReplyDelete
  70. Ini khendak pnyokong nye trimalah smua padan la muka

    ReplyDelete
  71. Pandangan saya biar laa individu itu sendiri buat keputusan nak boikot ker apa .tak perlu kita menyeru mengajak orang lain boikot pasaraya milik umat Islam tengok sebahagian pekerja2 anak perempuan melayu Islam .

    ReplyDelete
  72. Naikkan la.... Tun M kata kalau x nak kena cukai 10% jangan beli barang

    ReplyDelete
  73. Brg dapur lagi murah kat kedai runcit dari kat mydin

    ReplyDelete
  74. pakdin.my.. cerita byk palsu.

    ReplyDelete
  75. Xpe datuk ameer. Puak2 pnjilat ph xksh pun klau naik harga. Sbb diorg da kaya. 16% pun mslh kcik je bg diorg. Xpe jgn bimbang. Xperlu nk bgtau kt media. Yg pnting bg mereka terus jilattttt.

    ReplyDelete
  76. Sekarang pengundi PH,,
    Wang berlebihan,,,
    Boleh naikkan harga barang,eeyyyeeeee

    ReplyDelete
  77. Lepas ni jgn p gunting rambut biar pnjang sampai kelautan hindi. Pastu bole gantikn joran buat memancing. Bg llaki plak bole masuk pertandingan bersama bini sape rambut yg pling pnjang. Nnt atok bg hadiah spesel lagi. Hahaha

    ReplyDelete
  78. bagus idea si mydin nih.. rakyat malaysia udah kaya raya semenjak kerajaan so nak takut apa lagi beli lah dengan sepuas puasnya.. yahoooooooooo

    ReplyDelete
  79. Takda gst jadi bil electric mydin rm 200k sebulan mesti sudah turun 188k kan? Ini gurati boss mahu tipu rakyat ke? Boycott saja

    ReplyDelete
  80. Harap naik harga..kita berniga mana boleh rugi..harga naik pun orang terpaksa bli..ikan kmbong sekilo Rm18 pun orang bli..gula naik orang bli..daging local naik Rm34sekilo pun orang bli..

    ReplyDelete
  81. Penyokong ph suke harga barang makin naik.. Kku harga minyk rm10 seliter xde hal bagi penyokong ph..

    ReplyDelete
  82. Mydin ambil kesempatan Nak naikan Harga... Jual kasut pun dah expired... Baru Pakai Seminggu tapak dah berkecai.... Politik Mamak....

    ReplyDelete
  83. mane nye kenyataan dri mydin..sndri taip pejadah nye

    ReplyDelete
  84. Naik laa... Jgn ckp byk daaa... Ko ingat kepala bapak kau punya negara kaaaa. . Undang2 msia dah gariskan laa

    ReplyDelete
  85. Naik naik naik. Yang TURUN tak begitu ketara lagi. Nak salahkan PH pun tak patut sebab Harga pasaran minyak melambung tinggi. Pimpinan PH memerintah seperti sistem permainan congkak. 60 puluh tahun BN memerintah malaysia 22 dari nya ialah pada era pemerintahan TUn mahathir. Walaupun ujudnya banyak skandal tapi rakyat hidup dengan tidak merasainya. Bolih dikatakan bolih cari makanlah. Harapan kita adalah hapuskan sebanyak ketirisan yang sedia ada dan memberi keselesaaan kepada rakyat yang sekian lama menderita.

    ReplyDelete
  86. Baru memerintah tak sampai 3 bulan nak semuanya semuanya sempurna mengikut kehendak dan tekak awak ke?

    ReplyDelete
  87. Bkn caibi2 ph kta tarif letrik nek x mlbatkn rakyat ker..cuma syarikat2 prniagaan jer yg kena...

    ReplyDelete
  88. Rasakann keperitanyaaaa rakyat yg memilihhhh

    ReplyDelete
  89. nak tyer yng mengundi hari tu...dah kaye ke blum?

    ReplyDelete
  90. Kesian la sya bukan pengundi ph.

    ReplyDelete
  91. Tkpe nanti ada subsidi dan sst bantu rakyat

    ReplyDelete
  92. Naik harga nak sabotaj kerajaan PH dan menyusahkan Rakyat. Mari kita boycott mydin. Kita boycott mulai sekarang.

    ReplyDelete
  93. naikkanlah..kami x kisah,,rakyat dah kalih

    ReplyDelete
  94. Takpayah nok boikot mydin itu yg rakyat nak betul tak elektrik sudah naik harga pun naik lah itu yg rakyat pakatan harapan nak semua org akan jadi susah yg susah tetap susah yg kaya tak kesah sebat diya org ada duit..terima kasih pakatan harapan ph terima.kasih tun mahathir buat utk rakyat lagi bertambah susah.. ni baru betul terima lah bahana di malaysia ni..

    ReplyDelete
  95. Hahaha... Nk tnye macai² pembangang, sape yg jual EDRA yg bekal tenaga dkt TNB pd sykt komunis China, bila tarif elektrik naik, nk slhkan TNB n kerajaan PH skrg nie, dulu TNB nk ambil alih n beli EDRA korg x nk jual, skrg sape yg slh??? Pk le sndiri...

    #Haa_Tepuk
    #kami_geng_pm7

    ReplyDelete
  96. Pakdin nie byk buat provokasi.
    Berita edit dan palsu.
    Barua BN

    ReplyDelete
  97. Sbb apa mydin nk naikan harga barang?sbb apa tarif letrik naik?sbb stesyen jana kuasa letrik bkn kerajaan yg punya,sbb apa bkn kerajaan yg punya?sbb stesyen janakuasa letrik sdah di jual pd org lain,sapa yg jual stesyen janakuasa ini? Kerajaan yv terdahulu ,sapa perdana menteri yg dulu? DATO SERI NAJIB BIN TUN ABDUL RAZAK(matan,menatang perdana menteri,merangkap penyamun,perompak pengkianat bangsa,petualang negara,GRO negara cina komunis,pembangsat bangsa )x percaya statment saya ini? Pergi lah kat stesyen2 janakuasa letrik tu dan tanya stesyen letrik nin sapa yg punya,jgn duk bbuh statment yg bodoh2 lah,jgn jadi munafik sampai mati lah cek dulu betul2 baru semmmmbannnnnggg,

    ReplyDelete
  98. Harga brg serupa tu juga walaupun gst di mansuhkan...mcm MANA......
    Sepatutnya harga minyak masak,tepung,gula,beras,susu terunkan sikit...Sebab gst tiada....
    Ni serupa tu juga harganya...
    Mcm MANA ph berjanji?

    ReplyDelete