Rampasan PDRM dipercayai merangkumi barangan yang tidak berkaitan dengan 1MDB - Randau Sarawak

Breaking

Monday, July 16, 2018

Rampasan PDRM dipercayai merangkumi barangan yang tidak berkaitan dengan 1MDB

#UndangUndangRimba #RuleOfLaw #KERAjaanTomato #PoliceState #MahaFiraun #FaktaBukanAuta

Pendedahan terkini melalui sumber yang dirahsiakan, pihak Polis telah membuat rampasan secara “pukal” ke atas semua barangan berkenaan. Sedangkan sebagaimana sedia maklum pihak Jabatan Siasatan Jenayah Komersil Bukit Aman mendedahkan, tindakan sitaan/rampasan yang di lakukan itu adalah yang disyaki berkaitan dengan siasatan 1MDB.



Pihak Polis yang menjalankan siasatan seharusnya bersikap lebih pro-aktif dan profesional. Seharusnya siasatan penuh di jalankan terlebih dahulu sebelum membuat rampasan ke atas barang kes. Pihak Polis haruslah memastikan barang kes yang di rampas mempunyai bukti yang kukuh bahawa ianya adalah hasil dari 1MDB dan barulah pengesanan ke atas barangan tersebut di lakukan dan kemudiannya diikuti dengan tindakan merampas/menyita.



Geliga Naga juga dimaklumkan oleh sumber berkenaan bahawa pihak Polis memberikan tumpuan ke atas dokumen, beg tangan, jam tangan, barang kemas dan wang tunai sebagai sasaran utama di dalam serbuan tersebut. Malangnya disebalik keghairahan membuat rampasan, barang rampasan tersebut di rampas secara “pukal” dan dipercayai sepenuhnya tiada kaitan dengan isu siasatan – 1MDB. Tindakan ini akhirnya akan membawa padah yang besar kepada pihak Polis Diraja Malaysia, benarkah sedemikian



Persoalan yang timbul adakah barang kes yang di rampas oleh pihak Polis dari kesemua premis yang dikaitkan dengan Dato Seri Najib Razak itu mempunyai kaitan dengan salah laku yang di katakan berlaku di dalam 1MDB? Sebagaimana maklum, 1MDB bermula pada tahun 2013, manakala perlaksanaan 1MDB adalah pada 2014. Oleh itu apakah status barangan yang di rampas yang dimiliki oleh saspek sebelum tahun 2013 atau 2014?



Barang kes yang di rampas secara “pukal” itu terkandung yang dimiliki oleh saspek sebelum 2013, malah terdapat barang kes yang merupakan hadiah pemberian dari Negara lain kepada saspek, hadiah perkahwinan anak-anak saspek, barangan peribadi milik menantu saspek, barang peribadi milik cucu saspek dan barangan peribadi milik besan saspek.



Bagaimanakah pula “pengkelasan” ke atas barang kes tersebut di lakukan oleh pihak Polis? Bagaimana barang kes yang berupa hadiah perkahwinan milik anak saspek akan di “huraikan” melalui siasatan jika ianya bercampur aduk dengan barang kes yang lain.



Adalah tidak dapat dinafikan bahawa berpandukan peruntukkan Undang-undang AMLA 2001, beban pembuktian bagi barang yang di rampas oleh pihak berkuasa adalah terletak di pihak saspek bagi menjawab cara mana perolehan barangan tersebut. Tetapi sekiranya barang yang dirampas itu “terang-terang” tercatit sebagai hadiah perkahwinan dan hadiah dari Istana Arab Saudi atau pembesar-pembesar Negara luar, kenapa ianya turut dirampas? Adakah tindakan itu menampakkan suatu keadilan dalam menjalankan tugas?



Geliga Naga berkeras bahawa pihak Polis seharusnya lebih teliti di dalam menjalankan tugas, jika tidak ia lebih bersifat penginayaan terhadap saspek selain akan menimbulkan persepsi negatif terhadap saspek dan keluarga.



Pada bahagian 3: nanti akan di kongsi bersama maklumat lain berkaitan dengan barang kes rampasan



Sumber: Geliga Naga

.............................

http://pakdin.my/najib-failkan-saman-terhadap-shukri-abdull-tommy-thomas-dan-amar-singh-atas-dakwaan-bersikap-prejudis/

54 comments:

  1. Klau dh kasut bayi pn dirampasnye memg x de kena mengena pun dgn 1mdb..

    ReplyDelete
  2. Ikut nafsu dan arahan dari org gila kuasa.

    ReplyDelete
  3. Pergi tangkap Keluang man la, Mr Inspektor

    ReplyDelete
  4. Kita sumbat insp sahab dlm jail la haha

    ReplyDelete
  5. Haha..kan ada tangan Toyol..mana mereka nk mngaku..wakenakencing...pasti hancing...

    ReplyDelete
  6. Kencing punye org... inspektor sahab...mumbai police station

    ReplyDelete
  7. Woooi...admin dengor cita bijaN batalkan saman apa cita senyap ja..takut lah tu. Pahlawan Bugis pengecut.hahahahah

    ReplyDelete
  8. Pastu meroyan cakap rampasan bernilai 1billion,kurang ajar...

    ReplyDelete
  9. U MOTHER FUCKING PIG ASSHOLE AND BORN U LOOK PIG ASSHOLE MIND SET

    ReplyDelete
  10. Tangkap,tidak telus melakukan siasatan

    ReplyDelete
  11. dgr cita jibby tarik blk saman..betul ke..jwb jap admin klu ada telor..nk pengesahan ni

    ReplyDelete
  12. Tangkap tangkap tara kenaaaa...tangkap tangkap tara kenaaaaaa......cuba korang nyanyi dulu.

    ReplyDelete
  13. admin klu ada telor dia dh jwb soalan kau..ni admin jenis kepik gak ..

    ReplyDelete
  14. Hehehee....betul betul..sungguhpun saya suka dia ni, lawak...ada cerita; wartawan tanya "itu kasut bayi pun Datuk rampas kenapa?"...dia jawab "bukan, kasut bai selalunya besar, ini kecil kasut kanak kanak....satu lagi: Datuk, macam mana datuk boleh dengar, itu turban tutup telinga?....dia cakap....ada orang bisik sama saya.....heheheee

    ReplyDelete
  15. Terlebih bijak ...takut gak jlnkan tugas

    ReplyDelete
  16. suka tngok mamat ni meroyan...ha..ha..

    ReplyDelete
  17. Kasi saman jer itu inspektor sahab singh. Kecil2 lembu jaga.

    ReplyDelete
  18. Jgn layaan penulisan umno hampeh.....dia xari mkn dgn penulisa cerpen cerita doggeng

    ReplyDelete
  19. Geng “tak tahu” juga la nie

    ReplyDelete
  20. Terlalu takut pada mamak Pariah Kutty nanti Kutty kerek dia pula Polis pun bukan jujur sangat

    ReplyDelete
  21. Bagus juga dia rampas semua Dan tak ada beri notis rampasan nanti di Mahkamah kena belasah dgn lawyer Najib

    ReplyDelete
  22. sekarang siapa penyamun yg sebenarnya.....

    ReplyDelete
  23. Ah sudah...itu hari kata barang 1MDB, silakang sudah tukar ka...ayoyoyoyo...amma, appa...tamby sudah pening

    ReplyDelete
  24. Ikut arahan je...haru biru kere jaan lar ni

    ReplyDelete
  25. nanti dipanggil anjing kerajaan yg tidak terlatih..marah pula.
    tapi itulah hakikatnya PDRM ni

    ReplyDelete
  26. Saman balik PDRM dan Amar Singh ni

    ReplyDelete
  27. Adooii...tunggang terbalik dah semuanya...ikut sgt telunjuk....haru biru le....

    ReplyDelete
  28. Kalau bukan barangan yg tidak berkaitan dgn 1MDB kenapa tidak setah balik barangan tersebut .bukan harta ph.itu harta umno

    ReplyDelete
  29. Taksub sgt.. Kunun reti wat kerje.. Rupanya bingai..

    ReplyDelete
  30. Sikit hari mau jd IGP....Lngkap la sudah perundangan negara dikawal oleh bkn Islam

    ReplyDelete
  31. Bengali ni cita cita nk jadi ketua polis kot

    ReplyDelete
  32. PENYAMUN DIMANA2 PON ADA, X TERKECUALI DIBALAI POLIS JUGAK, SAMA JUGA DENGAN PENIPU,

    ReplyDelete
  33. Yg tangkap org kafir bos dia munafik tua

    ReplyDelete
  34. Institusi kepolisan pun dah jadi cacarmerba dah tak boleh diyakini lagi.

    ReplyDelete
  35. terlampau teruja sampai jadi bodoh.....elok letak jawatan ..... malukan pasukan polis

    ReplyDelete
  36. Semasa rampasan barang, dibuat mesti terperinci, nama barang berat, jenis,kuantiti,dsb jika tidak barang tersebut akan diseleweng contoh nya wang dan barang kemas,jikalau tidak dinamakan samun berlesen kerana tidak gunapakai SOP. Mesti ada saksi untuk jaminan barang yang dirampas tidak lesap untuk rujukan bahan bukti

    ReplyDelete
  37. Itulah yg dikatakan salah guna kuasa. Buat kje pakai sondol je...

    ReplyDelete
  38. Lu singh aa kerja betul betul aa jangan bodek aa jaga itu intergriti aa. Ada faham kaaa

    ReplyDelete