Pengiktirafan UEC yang tiada dalam manifesto dilaksana dulu berbanding janji mansuhkan tol - Randau Sarawak

Breaking

Saturday, July 14, 2018

Pengiktirafan UEC yang tiada dalam manifesto dilaksana dulu berbanding janji mansuhkan tol

#MelayuPHBaruaDAP #MalaysiMemilih #MalaysiaBaru #KERAjaanTomato #FaktaBukanAuta

Kementerian Pendidikan akan melaksanakan pengiktirafan Sijil Peperiksaan Bersama (UEC) seperti yang terkandung dalam manifesto Pakatan Harapan (PH).



Menterinya, Dr Maszlee Malik berkata, pihaknya tidak akan melakukan pusingan U atau flip-flop terhadap manifesto yang dijanjikan.



"Kita tidak bercanggah kerana kita bersetuju berhubung manifesto berkenaan.



"Apa yang kita lakukan ialah kita akan memastikan apa saja polisi yang dibuat dan keputusan diambil, tidak ada pusingan U atau flip-flop dan ia mesti holistik," katanya kepada pemberita pada Majlis Perhimpunan Bulanan Kementerian Pendidikan di sini, hari ini.



 

.............................................

http://pakdin.my/tag/uec

97 comments:

  1. Simpan manifesto ni baik²

    Yes Susunan:
    ▶ Insentif Pakatan ๐Ÿ‡ญ๐Ÿ‡ฐ Harapan

    1⃣Gaji Penjawat Awam/Pesara dan Bonus di! tingkatkan.

    2⃣Gaji Penjawat Swasta bermula Minimum RM1500.

    3⃣Elaun Kebajikan/ Oku/Ibu tunggal Di tingkatkan untuk Minimum permulaan RM800 - RM1000

    4⃣ Bantuan pasangan berkahwin RM500 Seorang untuk perkahwinan pertama

    5⃣Lesen motosikal Percuma.

    6⃣Mansuh GST.

    7⃣Stabilkan Harga minyak di bawah paras RM1.50 seliter.

    8⃣Bantuan Pendidikan Percuma.

    9⃣Bantuan Pesakit Buah Pinggang,pesakit Jantung Bagi rawatan berkos Tinggi.

    1⃣0⃣Subsidi Air percuma dan Bil Elektrik.

    1⃣1⃣Mansuh PTPTN dan nikmati biasiswa/ pendidikan percuma.

    1⃣2⃣Salur Agih kekayaan mengikut kawasan dan daerah tercicir pembangunan.

    1⃣3⃣Wifi percuma Berkelajuan Tinggi Bandar serta Luar Bandar.

    1⃣4⃣Menstabilkan harga barang.

    1⃣5⃣Bantuan Duit Dapur bagi isi rumah berkahwin/ ibu tunggal kepada Rakyat Miskin serta berpendapatan rendah sebanyak RM250 sebulan.

    1⃣6⃣Kad Peduli sihat Rakyat setahun RM500.

    1⃣7⃣Pinjaman Peribadi Penjawat Awam untuk tempoh 10 Tahun di naikan semula kepada 20 Tahun bayaran.

    1⃣8⃣Royalti Minyak kepada negeri negeri di tingkatkan Royalti.

    1⃣9⃣Mencegah Ketirisan khazanah negara serta mengagih kekayaan kepada Rakyat.

    2⃣0⃣Menghapuskan Tol di seluruh Malaysia.

    2⃣1⃣Harga kereta baru lebih rendah serta cukai kereta import di turunkan.

    2⃣2⃣Mewujudkan Peluang Pekerjaan lebih banyak.

    2⃣3⃣Mewujudkan peluang mesra usahawan/Peniaga kecil serta pinjaman mudah.

    2⃣4⃣Bantuan Persekolahan tahunan kepada Pelajar sebelum sekolah di buka tahun baru.

    2⃣5⃣Cukai insuran kereta di turunkan kepada kenderaan di bawah 1500CC.

    2⃣6⃣Memperbanyakan Rumah mampu milik bawah RM100,000 dengan insentif bantuan kerajaan.

    2⃣7⃣Siaran EPL Percuma kepada Rakyat Malaysia.

    2⃣8⃣Mengutamakan wang poket Rakyat mencukupi.

    2⃣9⃣Agihan Percuma Sekampit Beras setiap bulan kepada setiap isi rumah berkahwin miskin serta berpendapatan rendah.

    3⃣0⃣Insentif tunai Kelahiran Baru.

    3⃣1⃣ Insentif tabung Pendidikan Awal kepada bayi,kanak2 hingga dewasa.

    3⃣2⃣Menarik pelabur asing lebih banyak.

    3⃣3⃣Menjadikan malaysia dan Rakyat berpendapatan tinggi menjelang 2020.

    3⃣4⃣Mengurangkan kos sara Hidup Rakyat.

    3⃣5⃣Khidmat kesihatan Percuma.

    3⃣6⃣Sistem Giliran Perdana menteri hanya 2 penggal.

    3⃣7⃣Menjadikan badan SPRM. Bebas serta lapor terus kepada Parlimen.

    3⃣8⃣Gaji Anggota Polis/Tentera akan di tingkatkan bagi meminima salah guna kuasa serta rasuah untuk golongan pasukan pertahanan/penguatkuasa undang undang.

    3⃣9⃣ Menaik taraf kehidupan Rakyat.

    4⃣0⃣Menaik taraf infrastruktur kuarters Tentera dan Polis dengan lebih baik.

    4⃣1⃣Menghadkan campurtangan Perdana menteri terhadap jabatan jabatan kerajaan dan Syarikat GLC.

    4⃣2⃣ Menghapuskan saman tertunggak pesalah lalulintas terutama kepada pesalah kesalahan Tiada lesen motosikal.

    4⃣3⃣Memansuhkan sistem AES

    4⃣4⃣Memberi kelonggaran berpolitik kepada seluruh Rakyat Malaysia.

    4⃣5⃣Mengembalikan wang Rakyat 1MDB di luar negara kepada Rakyat Malaysia.

    ๐Ÿ›‘Semoga inisiatif PAKATAN HARAPAN serta mandat Rakyat bakal mengubah Malaysia serta Rakyat menjadi lebih baik demi malaysia yang tercinta.๐Ÿ‡ฒ๐Ÿ‡พ☑☑☑ ☑☑☑☑

    SHARE RAMAI2 JOMMM...

    ReplyDelete
  2. Menteri pendidikan adalah PEJUANG Tol Free- .kencing rakyat malaysia baru kih kih

    ReplyDelete
  3. Bagui la, teruskan je, biar umno terus ghaib.

    http://www.freemalaysiatoday.com/category/bahasa/2018/07/12/khairy-bidas-umno-masih-pekak-terus-main-sentimen-kaum/

    ReplyDelete
  4. Bye bye la PH...sepenggal jer merasa jd kerajaan...xpun xsmpai sepenggal dah jahanam...PH bagus tapi DAP ni orang melayu BENCI...

    ReplyDelete
  5. Sembang tuntut janji, dasar pembohong

    ReplyDelete
  6. Uec pun kes trpencil jerr. Tp itu yg dulu

    ReplyDelete
  7. Kene kencing pastu sumbat taik..

    ReplyDelete
  8. Skg janji janji hanya permanis mulut pebuka bicara, selepas makan minum Dan berbicara terlupa pula janji sbb dah kenyang perut suka la hati

    ReplyDelete
  9. Apa kata tunaikan janji yg ada dlm manifesto tu dulu...yang lain2 tu fikir kemudian...nanti yg dijanji tak dpt ditunai ...yg tak dijanji ditunaikan ..tol free oh tol free...

    ReplyDelete
  10. Malaysia mmg dah selamat..malah lebih aman lagi.. yang menganggu keamanan adalah dari Orang beeEnd & pas sendiri!!! Fakta.

    ReplyDelete
  11. Mmg UEC.tiada dlm manifesto...

    Mmg sah ada agenda

    ReplyDelete
  12. Kafir laknatullah dok arah PM bukan janji manifesto nak didahulukan itulah perangai yang tak boleh berjanji tak tipu bukan ca ya nun alif

    ReplyDelete
  13. Kn Pemimpin2 PH Banggang2 Penyokong Pun Sama Macai2 PH

    ReplyDelete
  14. Menteri pelajaran pun bkn melayu 100% jadi ikut sebelah sana le

    ReplyDelete
  15. Ayuh bangun dan singkapkan selimut terus mara.

    ReplyDelete
  16. Dei DIN, awak kerja menghasut sahaja ke. Awak menganggur ke atau awak mals untuk berkerja. Jangan hari fitnah dan meghasut kerana aak gerenti masuk neraka dan dibakar hidup2. Taubatlah sebelum terlambat.

    ReplyDelete
  17. Jangan pertikai. Jap lg ada yg kata "TUN TAU APA DIA BUAT" Menteri2 PH bijak belaka...

    ReplyDelete
  18. Tu kepala bapak kau ke Din bacul tua bengap

    ReplyDelete
  19. Cine kafif lahanat die realisasikan impian die dulu
    Die tak kan tunai janji3 tuuu

    ReplyDelete
  20. Pas ni mampueh lah . Nak wat cam na..kerajaan la ni ketajaan pak turut..boneka.

    ReplyDelete
  21. 60 tahun umno pertahan kan negara
    Baru 2 bulan dapat kat cine kafir lahanat
    Lingkup negara

    ReplyDelete
  22. BN iktiraf UEC krik krik kalau PH xckp.apa lg dh melalak

    ReplyDelete
  23. Lpas ni apa plak..hadap je la 5thun..

    ReplyDelete
  24. Kalau bukan rasis dan perkauman bukan umno dan pas namanya...

    ReplyDelete
  25. Terlajak perahu boleh di undur..
    Terlajak pangkah hancing yg dapat..

    ReplyDelete
  26. Ha ha. Undi ph.semua kena kencing..mha.ha

    ReplyDelete
  27. UNDI BE END AMNEGOK PAK HARUN XKENA KENCING KE,, MHA.. HA.. HA.. HA

    ReplyDelete
  28. Padam muka melayu degil... hhaaaah amik ko.. UeC di iktiraf thafiz nak di tutup...

    ReplyDelete
  29. jibby sebelum PRU14 dah sokong natang ni, hang bising wat apa

    ReplyDelete
  30. skg dah terlambat. dah masuk pusingan akhir. dah susah nak lawan. mana silapnya... meh aku bg tau. pegi tya pemerintah negara jiran kita indonisia dan brunai. mcm mana mereka blh kawal bangsa lain dan menjaga hak kaum pribumi mereka.

    ReplyDelete
  31. Dah terlambat nak buat cam ner malaysia batu la kata kan hahaha

    ReplyDelete
  32. Tun genius katenye๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚

    ReplyDelete
  33. Kena kencing hncg..pakatan laknatuallah

    ReplyDelete
  34. #awaspesakitmental kesian makin hari makin sewel

    ReplyDelete
  35. Buat cpat2 Agenda yg dh lama diidamkn Dap tu , sementara tengah ade kuasa ni,pada diorang janji menifasto tu x sepenting pengiktirafan uec tu..

    ReplyDelete
  36. Dorre Jali Hahahaaa.. tp rasanya genius x brp nk relevan lg dh. Klo letak istilah ARTIFAK@fosil ngam kot..

    ReplyDelete
  37. Pak harun bila nak pencen ......

    ReplyDelete
  38. Undi BN habis duit rakyat kena samun...puihhhhhh

    ReplyDelete
  39. Hebatnya bangsa bila bersatu...cina boleh bersatu...melayu islam utk menyatukan pusat tahfiz pun sukar...masing2 ego dgn tahfiz masing2...ada masalah kerajaan juga disalahkan..cina boleh bersatu utk pendidikkannya...susah sangat ke melayu islam nak bersatu...

    ReplyDelete
  40. Jangan min.. nnti ada melayu cakap rasis...

    ReplyDelete
  41. dimana hilangnya bangsa melayu,sedangkan lebih separuh pe nduduk adalah melayu dan tinggal di tanah melayu

    ReplyDelete
  42. UEC: Antara Mitos dan Fakta

    Mitos 1: Pengiktirafan UEC akan menyebabkan pelajar boleh masuk unversiti dan menyertai perkhidmatan awam tanpa perlu mengambil peperiksaan SPM.
    Faktanya: Pengiktirafan UEC adalah disertakan dengan syarat mesti mendapat kredit dalam subjek Bahasa Malaysia dalam SPM. Jadi, tidak timbul isu pemegang sijil UEC tidak perlu mengambil peperiksaan SPM.

    Mitos 2: Pengiktirafan UEC adalah tanda Pakatan Harapan tunduk dengan tekanan DAP
    Faktanya: Pentadbiran kerajaan BN sebelum ini juga sebenarnya sudah mula memberi pengiktirafan terhadap UEC. Sejak tahun 2010, Institut Pendidikan Guru yang beroperasi di bawah Kementerian Pendidikan Malaysia sudah mula mengambil lulusan persijilan UEC untuk kemasukan guru yang nengajar Bahasa Mandarin. Malah, sejak tahun 2016 juga pihak MQA (rujuk laman web http://www.mqa.gov.my/portalmqav3/document/tahapPengajian/Syarat%20Kelayakan%20Masuk%20Umum.pdf) sudah mula mengiktiraf UEC untuk syarat kelayakan memasuki institusi pengajian tinggi.

    Mitos 3: Pengiktirafan UEC akan menyebabkan kedudukan orang Melayu akan terancam di institusi pengajian tinggi dan sektor awam
    Fakta: Ancaman besar terhadap masa depan orang Melayu ialah apabila kita tidak lagi mampu bersaing dalam dunia yang terbuka dan kompetitif, bukan disebabkan UEC. Pengiktirafan UEC secara bersyarat dan terancang bakal membangunkan daya saing orang-orang Melayu untuk menjadi lebih kompetitif dan berdaya maju.

    ReplyDelete
  43. terbaik kerajaan pakaton al kencing hancing. tahniah kepada penyokong2 ph, anda adalah sebahagian puak2 hancing.

    ReplyDelete
  44. Ala..yg dtg pmbangkang...ape nak heran.bukan suara majoriti

    ReplyDelete
  45. Duit zakat pun nk kena bg kat kafir jg jgn lbh ckp nanti depa kata kt bodoh macai lah rasis lah

    ReplyDelete
  46. Tunaikan janji2 PRU dulu, jngn nak buat kerja gila ,ni tanah melayu utamakan sekolah dan sijil sekolah melayu. Xde alasan untuk meiktiraf sijil sekolah cina, semua tu hanya untuk mendapatkan undi bangsa cina.

    ReplyDelete
  47. Musnah harapan melayu yg undi Harapan๐Ÿ˜ฉ

    ReplyDelete
  48. Jarum apek dh cucuk..taukeh pun xsenang duduk..partaihampas melayu

    ReplyDelete
  49. ha ha.takut hilang kuasa terpaksa lah makn taik yg cina bagi...itulh menteri pakatan munafik.kuang kuang kuang

    ReplyDelete
  50. sekarang ini aku rasa menteri dalam kerajaan ph semua bodoh2 belaka....

    ReplyDelete
  51. Ciri 2 pmbngkang x mahu mnrima
    Kelalahn.knya taan.jngn mmpi..
    Dah tr jadi...

    ReplyDelete
  52. Diamlah kau Kaum X Sedar diri... Atok Nenek Kau Dtg Cuma Nk MENUMPANG DAGANG Saja... Kau Nk Lelebih Plk.. Kau Siapa Sial! Ingat! KESABARAN Kami Ada BATASNYA... Celaka Kau! #MelayuBangkit!
    #HidupMelayu!

    ReplyDelete
  53. Org PH jilat mane sekarng senyap jer.

    ReplyDelete
  54. Kjaan Msia Baru PH sudah berjaya MENURUNKAN byk perkara..TAHNIAH!..inilah yg rakyat nantikan selama ini.Janji di tepati...
    Antara yg PAKATAN HARAPAN sudah turunkan....
    1)Harga Kelapa Sawit
    2)Nilai Saham turun
    3)papan tanda 1Msia
    4)Kadar BRIM turun
    5)AG MELAYU turun
    6)Ketua Hakim Negara
    7)Menteri Kewangan melayu turun
    8)menteri Kerjaraya melayu turun
    9)Menteri Penerangan melayu turun
    10)subsidi nelayan turun
    11)nilai bonus turun
    12)jumlah pegawai melayu turun
    13)jumlah pelaburan turun
    14)nilai ringgit turun..

    Dan banyak lagi akan terus turun.......HARAPAN UTK MALAYSIA...!

    ReplyDelete
  55. Pariah punya menteri pendidikan dia Jena gi sekolah balik

    ReplyDelete
  56. Apa guna menteri yang janji2 dicapati tapi UEC pula nak diluluskan.Apa hebatnya UEC ini hanya bangsa dia yang buat dan disendiri bagi markah.Ada ke UEC ini dalam perlembagaan kita.Sepatutnya Sekolah Jenis2 ini dibatalkan dan diharamkan demi perpaduan dan harmoni Negara Msia.

    ReplyDelete
  57. July 14, 2018
    ✍๐ŸปArshad selar politikus ‘mulut celupar’ sebar kebencian
    FMT Reporters
    ShareTweetPinMail

    Jeneral bersara Arshad Raji bercakap tentang 2 jenis manusia yang tidak boleh menjadi pemimpin yang baik.

    PETALING JAYA: Brigadier Jeneral bersara Datuk Mohd Arshad Raji hari ini menyelar 2 pemimpin politik kerana ‘bermulut celupar” berikutan kenyataan terbaru mereka tentang perkembangan semasa.

    Orang yang kurang berpelajaran pun boleh melihat kurangnya logik dan kewarasan kenyataan tersebut, katanya.

    Beliau mengingatkan ahli politik supaya tidak menggunakan kaum dan agama bagi menyemai perselisihan dan kebencian, dan berkata ia terbukti strategi yang salah dalam pilihan raya umum baru lepas.

    Arshad yang mengetuai Persatuan Patriot Kebangsaan (Patriot) berkata pemimpin Umno dan PAS yang gagal menyedari perkara ini “patut dilabelkan sebagai bodoh”.

    Kata beliau, berdasarkan pengalaman dalam persatuan bekas tentera itu terdapat 2 jenis manusia yang akan menjadi pemimpin yang tidak baik.

    “Pertama tin kosong yang bercakap tanpa berfikir, dan kedua mereka yang tidak berkemampuan dan pengetahuan tetapi pandai membodek,” katanya.

    “Kedua-dua jenis ini sering bercakap buruk tentang orang lain, menyemai kebencian dan mensabotaj orang lain dengan cara salah bagi mendapatkan kelebihan,” kata beliau.

    Arshad mengulas kenyataan ahli Majlis Tertinggi Umno, Datuk Lokman Noor Adam dan Ketua Penerangan PAS, Nasrudin Hassan.

    Lokman menuduh Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad mengetuai kerajaan mengikut kehendak DAP yang mempunyai 42 kerusi Parlimen, berbanding 13 kerusi milik PPBM pimpinan beliau.

    Dalam pada itu Nasruddin dilaporkan mendakwa kerajaan Pakatan Harapan (PH) mewujudkan rasa tidak senang dalam kalangan orang Islam berikutan pelantikan 3 penjawat tertinggi dalam sistem perundangan dan kehakiman negara.

    Arshad berkata, jelas bahawa Nasrudin memaksudkan pelantikan Ketua Hakim Negara, Tan Sri Richard Malanjum; Menteri Undang-undang, Ahli Parlimen Batu Sapi, Liew Vui Keong dan Peguam Negara, Tommy Thomas.

    “Hujah dikemukakan oleh Lokman dan Nasrudin tidak ada logik dan kewarasan hatta kepada orang yang kurang pelajaran,” katanya.

    “Kedua-dua Lokman dan Nasrudin adalah pemimpin pertengahan parti masing-masing. Tembakan bertubi-tubi tanpa kendali mereka, walaupun peluru kosong, merosakkan imej parti mereka dan pimpinan atasannya yang tidak bertindak mengawal pimpinan bawahan” katanya.

    Beliau berkata, rakyat perlu menyokong perdana menteri dan Kabinet beliau bagi menghadapi cabaran di hadapan

    Tong kosong

    ReplyDelete
  58. UEC... boleh lulus dgn syarat mesti lulus BM dan Sejarah dlam SPM.

    ReplyDelete
  59. korang yang muda3 p la berhimpun bantah...kami geng tua dah xlarat

    ReplyDelete
  60. Haa tepokk ๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘

    ReplyDelete
  61. Lain yg d kmpen lain yg kalut buat...pelaq...

    ReplyDelete
  62. Kan dah kne kncing kan...hancinggg maaa

    ReplyDelete
  63. Perghh!! Pungpang gempak..hampeh tp yg tjdi luar manifesto lg gempak sekarang ni. Hancuussss~

    ReplyDelete
  64. Agenda DAP sdg berjalan lancar dibalik sokongan melayu PH. Hmm

    ReplyDelete
  65. Syafa Syafika dr zaman dia pegang Malaysia, dia bawak malaysia jd negara ketiga je, apa yg genius nye, kdg indah kaba dr rupa selalunya

    ReplyDelete
  66. Kemelut ini berpunca dari pemimpin terdahulu

    ReplyDelete
  67. https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=1734963476538987&id=100000760546476

    ReplyDelete
  68. https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=1717273714974630&id=100000760546476

    ReplyDelete
  69. https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=1743170769051591&id=100000760546476

    ReplyDelete
  70. Membela kaum sendiri....yg lain tk de masalah pd kaumnya...ramai hidup senang...melayu je...yg pelbagai situasi

    ReplyDelete
  71. suka tngok mamat ni meroyan...ha..ha..

    ReplyDelete