Penganjur hidang daging babi di meja media - Randau Sarawak

Breaking

Friday, July 13, 2018

Penganjur hidang daging babi di meja media

#MemangBabi



SIKAP tidak sensitif penganjur Anugerah Pencapaian Kecemerlangan Agro Malaysia di Sekolah Pay Fong, Melaka, malam tadi menyebabkan beberapa wartawan beragama Islam dan Hindu hampir termakan daging babi sebaik menyedari hidangan itu diletakkan di atas meja.



Lebih mengecewakan, tiada seorang wakil daripada pihak penganjur memaklumkan jenis hidangan itu, sebelum wartawan beragama Islam yang hadir membuat liputan duduk semeja bersama wartawan bukan Islam.



Wartawan dari Utusan Malaysia, Fadzly Izab, 33, berkata dia sangat terkejut, malah menyifatkan penganjur tidak beradab apabila menghidangkan menu daging babi di mejanya ketika sedang membuat liputan.



“Saya sudah syak dari awal hidangan menu pada majlis itu tidak halal sehingga pelayan menghidangkan menu daging babi di atas meja wakil media.



“Jadi, ini bermakna semua hidangan yang dihidangkan sudah pasti diyakini tidak halal kerana disediakan oleh tukang masak dan dapur sama.



“Perkara ini sangat sensitif dan boleh mengundang kemarahan individu beragama Islam selain penganut agama lain,” katanya yang kesal dan terkilan perkara seperti itu boleh berlaku dalam majlis dihadiri tetamu pelbagai lapisan agama dan bangsa.



Sementara itu, wartawan beragama Hindu dari Tamil Nesan Daily, A Kaviarasan turut tidak bersetuju dengan tindakan penganjur menghidangkan menu berkenaan dan menganggap ia keterlaluan.



“Agama Hindu tidak membenarkan penganutnya makan daging babi. Saya kecewa kerana mereka langsung tidak sensitif mengenai perkara ini.



“Tetamu yang hadir bukannya dari satu bangsa saja, mereka (penganjur) perlu peka dengan semua perkara ini,” katanya.



Difahamkan, majlis terbabit dihadiri Timbalan Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani, Sim Tze Tzin; wakil rakyat dan beberapa tetamu kehormat.



Sementara itu, Yang Dipertua Kelab Media Massa Melaka (KEMM), Samat Majid sudah memanjangkan isu berkenaan kepada pihak kerajaan negeri dan penganjur supaya membuat permohonan maaf secara terbuka bagi memastikan perkara sama tidak berulang.



“Kami kesal perkara seperti ini boleh berlaku disebabkan sikap tidak sensitif penganjur terhadap kumpulan wartawan beragama Islam yang membuat liputan,” katanya.

181 comments:

  1. makan lah babi pon..apa ada hal..Melayu PH kan suka babi

    ReplyDelete
  2. Sekarang hampir hampir, sedikit masa lagi??

    ReplyDelete
  3. Tak lama lagi babi2 akan merayau2 spt lembu kat jln2 plak..

    ReplyDelete
  4. X apa .asal BN tumbang. BABI PUN babiii laa
    #mahacai

    ReplyDelete
  5. pakatan dan babi berpisah enggan.

    ReplyDelete
  6. melayu PH...apa pun tak pe asal BABI

    ReplyDelete
  7. sikit ari lagi daging babi ni pn boleh jdi halal buat macai2 melayu ph..

    ReplyDelete
  8. Tahu pulak halal haramnya... Sondol ja... Yg lain boleh sondol.. ape nak kisah sgt

    ReplyDelete
  9. Ini perbuatan sengaja. Tapi cakap tak sengaja sebab nak tengok lagi melayu nak buat apa. Boleh meletup ke tak. Berapa lama boleh tahan. Sebab kalau melayu mula dulu nampak la kita jahat. Cucuk sikit² sampai melayu mengamok

    ReplyDelete
  10. alas meja tak sama .
    fitnah or finas

    ReplyDelete
  11. tu la nak makan free jee....ambik kau...

    ReplyDelete
  12. tu lah yg ph nk sgt...dh menjadi jadi dh..

    ReplyDelete
  13. Sangat biadap...!
    Apa² pun
    "Rindu Zaman Pemerintahan Tun M"
    ...πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚
    Brikan tepukan gemuruh kpda penyokong² PH....
    Hhahahahahaha...!!

    ReplyDelete
  14. Saja diorg hidang babi nak nengok melayu islam hanguk ke x hanguk.
    Ke mangkuk ayunan apakah ini?

    ReplyDelete
  15. Napa lapik meja warna gold bertukar jd warna merah. Jaga2 jgan2 fitnah ni

    ReplyDelete
  16. Ko pilih kerajaan ph..serupa ko dah telan babi...mkn je la..silakan....

    ReplyDelete
  17. bodoh betul. cerita dongeng macam ni pun sebar. patutlah umno kalah teruk PRU14

    ReplyDelete
  18. Cmne blh xsgaja. Mjlis agro msia yg dibuat diskolh cina je. bkn mjlis agama budha. Mmg tau ade ttamu selain bgsa cina...

    ReplyDelete
  19. Kenapa daging babi dihiris halus dihidangkan.. sepatutnya letakkan sekor2 babi panggang atas meja..baru meriah majlis agro malaysia...haha

    ReplyDelete
  20. dihidang untok madeey ....n kuncu2 dia..

    ReplyDelete
  21. Tahulaa sikalang Malaysia sdh memilih..semua pun ble x thu lepas ni apa lgi...

    ReplyDelete
  22. Laa..awat kecik sj..buh sekoq bru hebat...malaysia baru kan..ubah la lagi..rindu zaman tan tin tun

    ReplyDelete
  23. Kita yg pilih kerajaan skg , takkanlah kesemua rakyat malaysia yg memilih sebelum ini tidak tetfikir sedikit pun difikiran kita seandainya bangsa@ugama lain selain melayu islam pegang tanpak negara malaysia ,akan tetjadi perkara,ispt ini !!!??Ini hanya salah satu antara lain bakal terjadi!!!????,,, yg sememangnya kita tahu makanan yg dimakan olih mereka!!!!!!? andai kita tidak merasai apa.apa selepas terjadi segala galanya ,, ertinya, anda tidak salah dlm pilihan anda,,,bagi. Saya tidak sekali kali saya buat pilihan lain walau apa bagai dikata, biar lah orang nak kata , saya ni resis ke , saya terima

    ReplyDelete
  24. test market kebodohan iaitu tahap level mane kebodohan melayu liberal songsang bolih terima ISU kebabian ini...

    ReplyDelete
  25. Melaka pengeluar babi terbesar di malaysia kan

    ReplyDelete
  26. sendiri fikir lah. cina kat malaysia dah x hormat bangsa melayu. itu pun kau org boleh nak join PH. mna kau org punya otak. DAP dah terlalu biadap kat malaysia. ikut aku punya cara aku nak lapang kan habis.

    ReplyDelete
  27. Dah kerajaan babi maka makanan rutin pun takde lain babi la🀣🀣

    ReplyDelete
  28. Betul tu.. Depa nk suruh kita merusuh.. supaya nk menampkkn org2 Islam ni ganas.. Zionist style... Nk jdkn point....

    ReplyDelete
  29. Adakh benar tu daging kinzir.@ daging ayam drendam dgn perwarna merah.sbb ada sgelintir kedai mamak goreng daging @ ayam warnanya luarannya warna merah.tk tahu guna apa.tp memang dlihat adalh daging ayam.baik betul2 pastikn.jgn sebar klu pekara tidak benar....

    ReplyDelete
  30. Bila melayu jd pasu bunga dlm kjaan ph tanpanya bunga x cantik

    ReplyDelete
  31. Tiada langsung rasa sensiviti antara kaum...ini cara nak propagandakan sesuatu isu agar melayu terserlah kejahatan...nanti bila melayu naik angin cakaplah rasis dan macam2 yg membuatkan semua npk buruk...sepatutnya jika nak orang hormat tolonglah hormat orang lain sama..nanti bila dah dikecam baru sibuk melompat2 cari salah orang...umum dah tahukan melayu tak boleh makan babi jadi buat apa nak dihidangkan...saja cari penyakit...untuk melepaskan tanggungjwb diri dari rasa bersalah nanti cakap lah tak tahu...mudahnya cakap tak tahu untuk menutup kesalahan...

    ReplyDelete
  32. Penyokong ph mmg patut mkn babi saja.....sesuai

    ReplyDelete
  33. Mmg dh prangai pun mcm babi. Apa nak heran.

    ReplyDelete
  34. kain kuning ... eh kain merah pula? hahaha.. bodoh

    ReplyDelete
  35. Halau mereka dari bumi melayu ini. Kita tak perlu mereka pun. Tarik balik kerakyatan mereka. Tutup sekplah cina tu. Jangan ada menteri2 cina dibumi melayu ini. Kita tuan mereka hanya menumpang di bumi melayu ini. Itu sebab jangan bagi muka..dia akan makan tuan. Hoi.. Melayu melayu yang mererajui negara ini...akal kamu semua letak di mana ye???? Sakit hati betul dengar cerita2 begini.

    Kita kena ajar anak2 kita jangan masuk kedai cina!! Whatever Food in this country prepared by the chinese jangan sesekali bagi mereka sijil halal. Yang.bagi sijil halal itu semuanya jenis makan haram.

    ReplyDelete
  36. Sebelum mati Tun nak hancurkan orang Melayu dibumi melayu ini.

    ReplyDelete
  37. Melayu melayu..bila akal di letak di poket..maka inilah jadinya. Tak boleh hidup tanpa cina maka terimalah akibatnya!!

    ReplyDelete
  38. Lepas ni orang melayu akan bangkit bunuh cina2 ini. Kahkahkah..

    ReplyDelete
  39. Tanya pada diri kita..agaknya boleh bertahan lama lagi ke?? Anytime now..ramai yg akan menyerang.

    Bakar je sekolah tu !!

    ReplyDelete
  40. caibi blh tu mkn tu..halal bgi mreka..

    ReplyDelete
  41. hidang kat madey..nk tgk dia buat mcm mana..ke dia yilekkkk jer....dh biasa kott...

    ReplyDelete
  42. Btul tu Eff M Dee....dia nk bg naik Semua cina... Bru dia Senng hati Pergi .... De mkcik Sy ckp, jgn smpaii cina naikkk Nti habisss melayuu....tp skrng mkcik dh meninggal....mga djauhkn sgla musibah... Sian nti kt Cucu cicittt Kita dkemudian harii.....

    ReplyDelete
  43. ya Allah nasib baik blm termkn..mmg sengaja la tu dapig ni buat

    ReplyDelete
  44. Sibaik ada yg tersedar terperasan..apanak kata klu dah kenyang..ni sengaja di buat ..apa ingat org islam ni main lantak je...apa2pun aq sngt simpati ngan bangsa aq sendiri..

    ReplyDelete
  45. Sengaja lar tu sebb skrg mereka hampir nk berkuasa. Ekonomi mrk dh monopoli. Melayu kita x habis2 bergaduh .silap siapa lah kan

    ReplyDelete
  46. Kesian org melayu ni last2 kena pijak kepala

    ReplyDelete
  47. Makin hari makin bertambah teruk

    ReplyDelete
  48. Betul ke ni....hancur melaka lps ni

    ReplyDelete
  49. That's what they are good for !

    ReplyDelete
  50. Macam ni..jangan lupa ucap terima kasih ph.. Rezki jangan d tolak kan...

    ReplyDelete
  51. Takyah hadir majlis2 Yg babi2 ni buat

    ReplyDelete
  52. Test market. Nnti Melaka akan jadi negeri pengeluar babi terbesar di Malaysia amnya.. Cuma kita lah lbh berhati2.. Risau lah babi dijadikan ramuan yg kita tidak sangka..

    ReplyDelete
  53. Padan muka dapat makan babi...sekor melayu pun x bersuara...sbb dah jadi babi...hihihi...mana jenis melayu boleh diam begitu saja kat majlis tu...bahlol

    ReplyDelete
  54. BIAR MKN BABI DGN DAP DARI MKN LEMBU DGN UMNO. HI HI HI

    ReplyDelete
  55. Apa nak bising hadaplah hidanga sodap

    ReplyDelete
  56. Dah undi babi dapat babi la

    ReplyDelete
  57. Diorang sebenarnya telah sedia maklum tentang perkara tersebut. Tapi sengaja buat pakai nak create isu agama. Lps 2 nampak la Islam ni buruk. extreme. Lepas 2 bercakaran. Orang lain naik benci. Time 2 la diorang dok perati gelak sambil tepuk tangan..

    ReplyDelete
  58. Elok la tu. Lapor berita pun mcm taik

    ReplyDelete
  59. Mereka saja je tu...mcm sengajakan agar kita ni tertipu...lihatlah sekarang mcm2 cara dibuat...berhati2lah...terutama pd golongan muda..

    ReplyDelete
  60. Pengangur pon org cina ,yg kau datang wat pe, pdn muka siapa salah?.

    ReplyDelete
  61. Eff M Dee Ini xmustahil akan berlaku kerana maruah Islam dah dipijak pijak dengan biadap

    ReplyDelete
  62. Mereka akan cakap... Takpe.. Kan satu Malaysia? .. πŸ€”πŸ€”

    ReplyDelete
  63. Ie Zara yes dah melampaui batas.
    Dulu pun sama..buat senyap2 habis kita semua telan..tapi sekarang dah tak takut....dah maju selangkah dengan beraninya. Memang kurang ajar!!!

    ReplyDelete
  64. jgn main dgn mancis...nanti terbakar

    ReplyDelete
  65. Dah minta maaf dengan alasan tak perasan ada wartawan melayu di sit semasa majlis berlansung...insyaAllah akan di maafkan kerana tiada manusia yang tidak buat salah...πŸ˜‰πŸ˜‰πŸ˜‰

    ReplyDelete
  66. Asalkan bukan DSN ,asalkan bukan BN, semuanya dihalalkan

    ReplyDelete
  67. Malaysia balu maa semua bole thank you ph ,love you all.

    ReplyDelete
  68. yg heran cai ble pula dok ngadap babi ni.nmpak x depa dh ada rasa hormat pd agama rasmi islam kt.tapi cai x rasa ka

    ReplyDelete
  69. kalau dah babi pun dihidang....lain2 makanan yg dihidang kau sanggup makan ke...?

    ReplyDelete
  70. Patut bg kat Din Bacul daging babi ni.. hr2 menyalak

    ReplyDelete
  71. Baru nak cuba dah terhidu,mohon maaf kira tutup cerita senang aje.

    ReplyDelete
  72. padam dah muka puak demo nok sangat terima je lah

    ReplyDelete
  73. Dia sengaja. Lepas tu buat2 mintak maaf.

    ReplyDelete
  74. Zahrah Daim sbb tau orang melayu / islam malaysia pemurah dan pemaaf

    ReplyDelete
  75. Sue Jay dia tahu melayu dah berpecah tak sekuat mereka.

    ReplyDelete
  76. Sudah mulai test apa akan ada bantahan dari umat Islam atau tak…...Ini awal dari agenda mereka untuk menghancurkan Islam.....

    ReplyDelete
  77. Zahrah Daim melayu berpecah kerana mereka bijak menggunakan kelemahan orang melayu itu sendiri

    ReplyDelete
  78. Ya ker nee..lapik meja x sama...πŸ˜…lah..

    ReplyDelete
  79. Edwan Jutra melayu bukan diperbodohkan tapi menunjukkan kebodohan sendiri sampai boleh dipecah belahkan..

    ReplyDelete
  80. Laa..mkn je la kn MalaysiaMalaysian

    ReplyDelete
  81. JANGAN makan je. Tak PERLU heboh. Ada masa Kita masak daging LEMBU tapi undang ke Majlis kawin orang Hindu Dan buddish Yang takmakan daging LEMBU senyap je tak sentuh pun?

    ReplyDelete
  82. Semua halal semua boleh. Malaysia baru dah tskde halal haram hentam sajalah. Rasa hormat pada sensitiviti umat Islam dah hilang. Seronok kan?

    ReplyDelete
  83. Nampak sgt tender2 catering pun sekarang pergi ke kaum mereka. Lingkuplah catering melayu lps ni..

    ReplyDelete
  84. Semuanya sudah tercemar rasa babi..... Non halal

    ReplyDelete
  85. eh mlayu ph kn boleh mkn babi. jgn la merungut. mlayu2 ph biase dh mkn daging babi ni.

    ReplyDelete
  86. klu tun,,,kata daging babi halal,,,cai2 pun ikut,,manoottt

    ReplyDelete
  87. Kebabian apakah ini. ..akan datang Melaka pon akan menjadi pengeluar babi terbesar di Malaysia... Diorang saja tu nak test market....

    ReplyDelete
  88. Saya tak nampak..ph akan membahagiakan org org melayu islam.olih itu bersatu lah bangsa ku wahai melayu...

    ReplyDelete
  89. Itu yg rakyat mahu sekarang ini.terima sahajalah hakikat nys

    ReplyDelete
  90. Makanan lain pun tak elok di makan kerana 'subhah' org bukan islam yg masak semua makanan itu

    ReplyDelete
  91. salah najib ka? tanya jeerr...........

    ReplyDelete
  92. Langkah pertama yg berani...lps ni lg seronok la depa bagi kalau tindakan tegas tidak dikenakan...

    ReplyDelete
  93. Penganjur cilabai!!!!!!1 pundek!!!! Anti islan dan anti hindu!!!! Pengotor!!!!!1!!!! Lancau!!!!!

    ReplyDelete
  94. Cai kata majlis tu utk media antarabangsa...ha ha

    ReplyDelete
  95. Gambar dari majlis berbeza. Harap penganjur majlis saman admin ni.....!

    ReplyDelete
  96. Mereka ckp tak pa mkn babi yg penting BN dah jatuh tu aje la yg mereka nak.....mat sabu pun ada ckp baik mkn babi dgn guan end dari mkn ayam dgn najib......sekarang mkn la yaaa

    ReplyDelete
  97. Kenapa alas meja berlainan warna..

    ReplyDelete
  98. Permohonan maaf x boleh mereka patut dihukum setimpal selalu sangat benda ni berlaku menghina bangsa dan agama org lain perangai cina memang kotoq

    ReplyDelete
  99. Betol tu... dia nk cabar org melayu islam ni... melayu munafik x la kot. Sokong je..

    ReplyDelete
  100. Sendiri lah mau ingat..nanti org buat majlis di tokong pun korang hentam makan banyak2.. Tak ambil kira berada dimana..dah tentu majlis tu di buat di sekolah cina ...takkan lerr bahagian masak nak buat untuk melayu yg 3 4 kerat tu...sendiri lah mau fikir...

    ReplyDelete
  101. Admin diorang ni lupa yg ni bukan Malaysia...ada orang islam..dah tau lagi nak buat...kang jadi kes dulu...asing meja...orang islam duduk luar...kekekekekeke...

    ReplyDelete
  102. Melayu lagi...tukar la...bangsa malaysia...kekekekeke...πŸ…πŸ…πŸ…πŸ…

    ReplyDelete
  103. Dulu masuk kedai bahan yang ada babi tu diasingkan siap dengan label, dekat farmasi pun begitu pernah saya terambil satu barang tu tanpa terpandang label yang mereka lekat staff dia yang bukan Muslim pun siap bagi amaran.. Lepas ni tak tahu macamana dah semakin melampau kalau berterusan begini

    ReplyDelete
  104. Babi sekilo murah dah lepas gst ni.. 🀣🀣🀣

    ReplyDelete
  105. Lawak2...Zaman ni laa korg berpeluang mkn babi..zaman bn babi mahal....kahhhkahh

    ReplyDelete
  106. Dia orang mana ada respek pada macai puppet malayu πŸ˜†πŸ˜†πŸ˜†

    ReplyDelete
  107. Biadap...kalau aku Kat office make sure kalau ada kenkawan hindu..aku tak bagi hidang Kat table diorang beef...punyalah aku jaga sensitivity ni..Barua Cina sekarang ni melampau...celaka bangsa tongsan

    ReplyDelete
  108. Tgok la yang menghantar momen ni sapa ada gambar Najib tu .fitnah fitnah fitnah x boleh percaya sama sekali dgar boleh percaya jgan

    ReplyDelete
  109. Takpolah macai melayu PH kan islam liberal bilo lagi nak makan khinzir daripado makan segamo sendiri.

    ReplyDelete
  110. Very obvious the table cloth is diffrent!!!!

    ReplyDelete
  111. Mkn aja la ni kan pesta mkn2.menteri melaka pun ok juga dia nak bela babi

    ReplyDelete
  112. Babi la pn......bkn Daging Anak Pig

    ReplyDelete
  113. Standard le tu. Buat lepas tu minta maaf. Lain kali buat lagi. Buat maaf22222222.
    Eh berapa kali maaf laaaaa.

    ReplyDelete
  114. Hawau memang babi betul la diorang ni kurang ajar

    ReplyDelete
  115. Sibuk kata org lain mkn dedak skrg mereka hidang daging babi pd org ramai alasan yg diberi terSILAP bagi kaldai ph lama2 perangai pun nnti mcm daPig

    ReplyDelete
  116. Kalau bab ni xdk sekoq pn macai ph nk mai bekap... Aku perati ja puak2 depa ni... Mcm haram... Hahahaha..

    ReplyDelete
  117. Mereka nak cuba kot ada yg ........

    ReplyDelete
  118. Setuju.
    Bila melayu ckp sikit akan pusing rasis.
    Berani skrng.....

    ReplyDelete
  119. Klu dengar babi mesti kita naik loya kan... tetapi kenapa hisap rokok tak berasa jijik... sama juga haram keduanya...

    ReplyDelete
  120. Mahathir mne? Nape tkde komen apa2. Nk jaga hati cina ke apa. Apa nk jdi malaysia skrg ni

    ReplyDelete
  121. Melayu PH semua halal, yg penting BN tumbang

    ReplyDelete
  122. Kenapa mesti ada babi..... itu yang pelik, macam ada udang disebalik babi

    ReplyDelete
  123. Eff M Dee x guna dah. sekarang ni depa yg pegang m'sia ni atas pilihan melayu sendiri.

    ReplyDelete
  124. Yang tau serbu sampai tak apa benda yang nak ditelan itu pun satu
    Melahaq apa pun tak tau

    ReplyDelete
  125. Penipu berita tidak tepat dan bannyak tambahan memang sampah blog pakdin ni.

    ReplyDelete
  126. http://www.sinarharian.com.my/nasional/penganjur-akui-cuai-salah-hidang-daging-babi-1.855971

    ReplyDelete
  127. Cuba tanya madey keling kuty tentu tak tahu tak ingat tak perasan lepas pandang poorah

    ReplyDelete
  128. Mkn ja....tak tau tak pa....dah tau tempat cina dok gagah p mkn buat apa...

    ReplyDelete
  129. meja kain kuning tiba2 dah jadi merah.

    ReplyDelete
  130. Fuuhhhh terrernya... Bila babi dihidangkan kain meja itu boleh tukar warna... amboi...

    ReplyDelete
  131. Mungkin babi ni disembelih baca bismillah. TM tanya tkde yg jwab.

    ReplyDelete
  132. SETIAP ORANG CINA ORANG INDIA ATAU BANGSA LAIN YANG TINGGAL KAT MALAYSIA MESTI MENGHORMATI HAK ORANG ISLAM TENTANG AGAMA KITA TIDAK MEMBENARKAB MAKAN BABI...MEREKA KENA TAHU JIKA DAKAM MAJLIS ADA ORANG ISLAM...SEBAGAI RAKYAT MALAYSIA MESTI PEKA KEADAAN INI UNTUK MENJAGA KEHARMUNIAN KAUM DIMALAYSIA...
    SAYA RASA KITA MESTI ADA SATU UNDANG UNDANG BARU UNTUK MENEGAH BERLAKUNYA PERKARA SEPERTI INI...

    ReplyDelete
  133. Dah sama rata kan..sedap 2..malaysian..

    ReplyDelete
  134. Bukan tak tau saja buat ta k tau jeee.kan ..

    ReplyDelete
  135. Ok je kan Tun M sendiri pun tak kisah. .nak sembelih sebut nama tuhan .

    ReplyDelete
  136. Betul tu berikan tepukan gemuruh kepada penyokong² ph yang suka perubahan .buat selamanya

    ReplyDelete
  137. Cara baru utk khianat dan utk buktikan bangsa melayu babi pun makan.....tarak mati pun.....itu ungkapan mereka nanti

    ReplyDelete