Guan Eng: SST akan kuatkuasa 10% jualan, 6% perkhidmatan - Randau Sarawak

Breaking

Tuesday, July 17, 2018

Guan Eng: SST akan kuatkuasa 10% jualan, 6% perkhidmatan

#MalaysiaMemilih #MalaysiaBaru #KERAjaanTomato

Menteri Kewangan Lim Guan Eng hari ini mengumumkan kadar cukai jualan dan perkhidmatan (SST) akan dikuatkuasakan pada kadar 10% untuk jualan dan 6% untuk perkhidmatan, apabila rang undang-undang berkenaan cukai itu dijangka diluluskan di Parlimen bulan depan.



Dalam ucaptamanya pada Persidangan Cukai Kebangsaan 2018 di KLCC hari ini, beliau berkata SST dijangka memberikan hasil sebanyak RM4 bilion.



Kerajaan sebelum ini berkata SST akan menggantikan 6% cukai barangan dan perkhidmatan (GST) pada 1 September.



Negara dijangka kehilangan RM21 bilion hasil tahun ini selepas GST berkadar pada 1 Jun lalu.



Bagaimanapun, pengenalan semula SST, ditambah dengan kenaikan harga minyak mentah dan dividen tambahan daripada syarikat berkaitan kerajaan, ia dijangka memberi hasil tambahan sebanyak RM14.4 bilion pada tahun ini.



............
Rujukan:
http://pakdin.my/tag/gst

32 comments:

  1. Terbaik kena tipu belako huhuhu

    ReplyDelete
  2. Kami perjuang GST free
    Kami perjuang SST 16%
    #mahacai

    Hak cipta terpelihara.

    ReplyDelete
  3. Rilex la Din bacul.. GST 16% Din bacul xmenyalak ni SST nk menyalak plak.. xsuka SST g bulan le bacul tua

    ReplyDelete
  4. Rambut berminyak disikat rapi berpura-pura nerd tidak menjamin menteri ITU Akan menjaga rakyat.take noteπŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚

    ReplyDelete
  5. Yg kene lanyak adalah mereka2 yg berpendapatan rendah sdang syarikat2 besar bakal meraih untung yg berlipat ganda..malaysia diambang mnjadi third world country..

    ReplyDelete
  6. Puak pakatan haram dah kna kencing..psai kebodohan hampala..myusahkan smua orang..mmg haram jadah..

    ReplyDelete
  7. Sabelum Memerintah
    Aku ingat lagi... Masa setahun sebelum PRU14... Aku mula minat dengar ceramah politik khasnya Pakatan tapi aku bukan ahli mana2 parti...pantang dgr ada ceramah mesti aku pi...semua tempat aku pi mesti Ada 4 isu dari dulu lagi yang wajib depa sebut dan maki hamun UMNO/BN...bila depa maki hamun tu yang memang nampak betui-betui berat isu-isu tu...banyak lagi isu lain, tapi aku nk sebut 4 isu ni ja sebab 4 isu ni depa serang UMNO kaw-kaw punya smpai UMNO tak dan nak tepis.. Hahhahaa..πŸ˜…

    Isu (1) minyak mahai... Pung pang pung pang maki UMNO... depa cakap, " hari ni kita bentuk kerajaan, besok kita turun harga minyak, kita ada kuasa!! kita boleh buat!!!.. Sapa cakap tak boleh buat???"negara kita kaya!!negara kita pengeluar minyak!!.. Kita yg juai minyak kt org". Yahooooooo bersorak penonton sekali dengan aku..

    Isu (2) tol...pungpang2.. $*#$#6?!6#$6!6#66"! ..... Maki UMNO.."kalau kita perintah kita akan hapuskan tol atau kita akan kurangkan harga tol lebih separuh"..negara kita antara negara yg tol paling banyak!!.. Bertepuk tangan penonton πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸ‘

    Isu(3)getah murah.. Pungpang3 #$@#"'$@/?"@:$/$@ maki hamun UMNO.. "kalau kita perintah, kita akan naikkan harga getah dan tetapkan harga getah", getah sekarang murah sgt, 1kg getah tak boleh nak beli 1kg gula"..pung pang pung pang tibai UMNO.. Sampai UMNO tak sempat nak tepis..besorak pakcik2 kmpung ni..aku pun sama

    Isu(4) GST...haaa..rakyat dizalimi oleh UMNO/BN.sampai anak baru beranak pun dah kena cukai gst..tu namanya cukai haramjadah..dibuat oleh kerajaan BN haramjadah..maki hamun UMNO/BN...aku pun semangat."Jangan susah hati tuan-tuan..pangkah pakatan hari ni menang, esok tak dak dah gst"...boom...gegak gempita..aku pun sama...
    Bila Memerintah
    Tapi sekarang ni bila dah ada kuasa...baru terhegeh-hegeh nak kaji.. Minyak dok mahai situ la.., tol dok kutip mcm biasa jugak...gst sifar ja.. tak hapuskan lagi! brg koi mahai, getah lagi la.. Sepatah habuk tak sebut..!
    Undi PH jadi lebih teruk dari BN

    ReplyDelete
  8. Zaman najib lagi terukk..asal beli kena..asal jual kena..makan depan,belakang,Kiri,Kanan...hissss

    ReplyDelete
  9. BAIK LAGI GST6%, skrg ini SST 16% PH kuat penipu

    ReplyDelete
  10. Terbaik pengundi PH kerana dapat hancurkan bangsa melayu dan agama Islam d malaysia ,tahniah ku ucapkn

    ReplyDelete
  11. Lari dri mulut buaya masuk mulut rimau..nasib kau la labu

    ReplyDelete
  12. Kalau anda gembira tepuk tangan
    Kalau anda gembira tepuk tangan
    Kalau anda gembira beginilah caranya
    Kalau anda gembira tepuk tangan πŸ‘πŸ‘πŸ‘

    ReplyDelete
  13. SST
    Pengilang(10% Cukai SST) ➡️ Pembekal(+6%) ➡️ Pemborong ➡️ Peruncit ➡️ Pengguna
    jumlah cukai : 16%

    GST
    Pengilang(6% Cukai GST) ➡️ Pembekal(6% cukai GST) ➡️ Pemborong(6% Cukai GST) ➡️ Peruncit(6% Cukai GST) ➡️ Pengguna (6% Cukai GST)

    Jumlah cukai yang keseluruhan dibayar : 30%

    Tetapi hanya dinyatakan harga kemasukan 6% pada harga jualan. GST dikenakan pada semua peringkat, manakala SST hanya dikenakan pada Pengilang dan Pembekal. Itulah hakikatnya harus di terima. Anda sendirilah nilaikan.

    ReplyDelete
  14. Makin murah la harga barang start bulan depan ye.. Hasil kerja menteri bijak pandai PH..

    ReplyDelete
  15. Mane geng2 PH ni...tido ke...ke ngan minum kecing....16% Tu...makin jahanam kerajaan ni.....

    ReplyDelete
  16. Tak sabar rasanya nak shopping penuh satu troli dengan nilai 50 hinggit....cekik darah betul...Dahlah kata manifesto tu sekadar panduan...next pru jangan terpedaya dah dgn janji2 dia orang ni...ingat sekali lagi manifesto bukan kitab suci....jangan lagi tertipu...kalau nak tarik pengundi cakap pong pang pong pang kalah bunyi gendang dan kompang...dia orang lagi power...rupanya hanya ketuk tin kosong...

    ReplyDelete
  17. 16 dgn 6 mana lebih banyak....cuba cari calculator kalo yg tak pandai kira.....

    ReplyDelete
  18. Merasa lah ko nk sgt zaman tun. Padan muka.

    ReplyDelete
  19. It's really πŸ’©πŸ’©πŸ’©ty

    ReplyDelete
  20. Haha 10% +6% jadi 16 kena tipu lagi

    ReplyDelete
  21. Org2 PH xsedar lg harga barang skg ni.. sibuk soping durian murah.. lupa GST

    ReplyDelete
  22. Dgn penguatkuasaan SST 16%Gulungan peniaga khasnye kaum Cina semangkin kaya,boleh pelari cukai lg..gulungan miskin semangkin papa..Malaysia bkl menghadapi inplasi..tahniah pengundi2 pakatan.

    ReplyDelete
  23. Nie yg peniaga2 mahu kan....(cina).....rakyat semakin miskin...(melayu).......kerajaan PH mmg CELAKA...

    ReplyDelete
  24. Sst ke Gst ke semuanya teruk selagi bahagian penguatkuasaan masih tidor.tak jalankan tugas kawalan.

    ReplyDelete
  25. Kata 10% dengan 6% di asingkan...maksudnya mcm mna tu...bayar 2x ke

    ReplyDelete