Felda: Peneroka bengang kerajaan lewat bayar ‘gaji’ - Randau Sarawak

Breaking

Sunday, July 15, 2018

Felda: Peneroka bengang kerajaan lewat bayar ‘gaji’

#KERAjaanTomato #JanjiMunaPHik

Kerajaan didakwa gagal membayar wang saraan hidup atau ‘gaji’ kepada peneroka Felda yang kini lewat memasuki dua minggu.



Ahli Majlis Permuafakatan NGO Felda (MPNF), Nasaie Ismail mendakwa peneroka sepatutnya menerima wang tersebut selewat-lewatnya pada tarikh 25 hari bulan pada setiap bulan.



“Pokoknya semua masalah ini dilakukan oleh siapa pun, ia berlaku di bawah pemerintahan baharu. Felda mengalami masalah kewangan yang tenat, hutang berjumlah hampir RM9 bilion dan sudah cukup matang untuk dibayar hutang-hutang tersebut.



“Peneroka pula menerima wang saraan hidup lambat yang tidak pernah berlaku pada zaman pemerintahan lalu. Jika peneroka yang bergantung sepenuhnya hidup kepada wang tersebut, ia sangat menyeksakan untuk perbelanjaan harian mereka,” katanya dalam satu kenyataan di sini hari ini.



Nasaie turut menjelaskan aduan mengenai kelewatan pembayaran tersebut telah diajukan kepada Pengarah Besar Felda, Datuk Ab. Ghani Mohd. dan pengarah-pengarah kanan yang lain sebanyak tiga kali.



Namun, katanya, tiada jawapan yang tuntas dijelaskan oleh mereka.



“Kami dimaklumkan oleh Setiausaha MPNF bahawa surat dan pemakluman sudah dihantar kepada menteri yang berkaitan Felda untuk bertemu. Namun sudah lebih dua minggu tiada jawapan diberikan.



“Maklumat yang sampai kepada kita, Felda tidak ada wang untuk membayar gaji peneroka sehinggakan terpaksa meminjam lagi dengan pihak-pihak yang lain. Itu khabar yang kita dengar,” katanya.



..............
Rujukan:

http://pakdin.my/tag/felda

156 comments:

  1. Boleh minta bantuan anak2 felda generasi baru yang dah kaya raya tu, mereka tidak perlukan bantuan lagi diera Malaysia baru ini

    ReplyDelete
  2. da habis derma utk bayar hutang negara kot..

    ReplyDelete
  3. Mitak lah dgn pengerusi anak tu...

    ReplyDelete
  4. Itu sebab kita bersyukur pd pemimpin yg baik bukan dgr cakap org,

    ReplyDelete
  5. Himpun ramai ramai pergi pejabat felda tu...

    ReplyDelete
  6. Bengang apanya...padan muka peneroka felda dan anak muda felda yg undi ph
    bodoh sombong konfident hutang akan mansuh bila ph menang.Sekarang nampak gayanya semua masuk angin keluar asap.Felda diberi tanah percuma dibantu oleh gomen Umno/Bn nak bantu bangsa Melayu.Tetapi sekarang tidak sedar diri.Inilah balasan tidak tahu bersyukur nikmat rezeki
    dari Allah Swt....

    ReplyDelete
  7. Anak felda yg undi Pakutun semua berbahu hancing taniah

    ReplyDelete
  8. Kenapa mengeluh orang Felda....kan ramai peneroka felda yang sokong PH..

    ReplyDelete
  9. Satu cara nk eksploitasi rakyat... Nnti keluar statement salah kerajaan terdahulu... 😂

    ReplyDelete
  10. Ok la tu dr kerajaan lama yg menyusahkan...... Tomato

    ReplyDelete
  11. X sapa peduli... Janji dpt undi... Rakyat bangang abadi.. kata perdana Menteri...

    ReplyDelete
  12. Orang felda kan dh kaya raya buat ape nk minta bantuan itu sebab mereka undi ph 😂😂😂😂😂 padan muka

    ReplyDelete
  13. Mat Sewel dah mula merapu, kasi TANGKAP###

    ReplyDelete
  14. Anak2 korangkan kaya raya...mintaklah lol

    ReplyDelete
  15. PENEROKA FELDA TAK RAMAI
    SOKONG PH. MEREKA LEBIH RAMAI SOKONG BN DAN PAS.
    YANG KUAT MENYOKONG PH DALAM FELDA ADALAH DARI GENERASI KE 2.&.3.
    MEMANG ANAK CUCU PENEROKA FELDA PEDAJJAL MAKBAPAK KAT FELDA

    ReplyDelete
  16. Da sampai masa org2 tua yg berhidmad dgan felda di bantu oleh anak2 muda felda sdri. Meraka kan wakil kerajaan baru. Skrg berhiidmat utk warga felda.

    takapaasalkannajibjatuh.

    ReplyDelete
  17. Sian pakcik2 kat felda tu apa nak makan...tak kan nk mkn biji sawit....bertabahlah pakcik...pembaharuan katakan ..

    ReplyDelete
  18. Tak apa pakcik makcik anak2 akan bantu

    ReplyDelete
  19. Kesian....sendiri pilih sendiri dapat lah.

    ReplyDelete
  20. Anak derhaka korang yg mmilih....

    ReplyDelete
  21. Angkara anak muda yg berfikiran cetek dan tak dengar nasihat orang tua...!

    ReplyDelete
  22. Ini pun sakah najib jugak ke?? Tanya je....

    ReplyDelete
  23. Ni lh kjaan PH caksp Bagus sagat tapi hancus melencus.

    ReplyDelete
  24. Xyh nk bengang sgt lah. Sdri pangkah hahaha

    ReplyDelete
  25. Anak2 muda melayu yg undi pakaton katanya nak 'bina semula negara'....sekarang ni dah hampir lingkup negara dibuatnye..

    ReplyDelete
  26. Bersyukurlah wahai peneroka felda...anda yg buat keputusan memilih kerajaan

    ReplyDelete
  27. Bagus lh ni lah balasan dari orang yang x mengenang budi dulu sekarang cepat dibayar cash, hambik ko pangkah lagi pati ph

    ReplyDelete
  28. PTPTN boleh u turn ..
    Hapuskan TOL boleh u turn ..
    UEC tak boleh u turn sebab ada dalam manifesto ..
    PTPTN dan TOL takde dalam manifesto kah?

    ReplyDelete
  29. Ini yg pengundi baru mahu perubahan....sabor je lah

    ReplyDelete
  30. Padan muka haha. Kata ph menang anak felda kaya raya. Fak of. Sory tercarut sikit. Tak sengaja

    ReplyDelete
  31. Kau yg undi ph...xnampak pun bengang tapi bangang..bunyi akan2..hahaha

    ReplyDelete
  32. TANYA ANAK2 MEREKA SEBAB ANAK2 MEREKA YANG UNDI PH PAKATAN HARAMJADAH.

    ReplyDelete
  33. kami x salahkn kerajaan baru..kalianlah sepatutnya salahkn diri sendiri kerana membuat keputusan x berfikir..emosi..kufur nikmat...maka tahniah kami ucapkn selamat mengundi ph utk pru akn dtg.

    ReplyDelete
  34. Hadap aje la kerana kebodohan sendiri...

    ReplyDelete
  35. Takpe, anak muda Zombie Urban PH boleh tolong.

    ReplyDelete
  36. Israq @ Mikraj... rasullulah s.a. w melihat manusia yg sedang memotong lidah2 mereka.... Dan bahan bakarnya Dari manusia2

    ReplyDelete
  37. La..lambat dapat gaji ??? Sian....tak pe janji najib jatuh ...kan gitu...padan muka kauorg.....

    ReplyDelete
  38. Bengang buat apa.. sendiri pilih sendiri hadap lah.

    ReplyDelete
  39. Ambik ko..akibat dari bahana hidup x tau bersyukur,dh senang nk senang lagi,Allah dh bagi ape yg ko mintak,Ph dh jdi kerajaan,sekarang ko hadap le..

    ReplyDelete
  40. minta tolong dgn pengerusi anak memperbodohkan org peneroka..

    ReplyDelete
  41. Betul tu bro...mcm sy ni x apa lah hutang dgn felda dah abis...yg masih bhutang dgn felda ni..sapai mati lekap hutang..

    ReplyDelete
  42. Anak2 muda kamu tidak tahu betapa susahnya ibu.Bapa kamu masa madey jdi pm dulu .dpt gaji peneoka rm 15' ada rm 10 kalau tak percaya cuba tnya ibu,bapa kamu semua

    ReplyDelete
  43. Dorang dah kaya dan x perlukan gaji lagi. Semua dah kaya raya masa zaman Najib dulu sbb tu dorang berani undi PH. Jgn layan.peneroka Felda ni. Dorang yg beriyer2 undi PH so lantak depa la...

    ReplyDelete
  44. Boleh buat kuih bingka sawit ,pucuk paku ,meranti apa yang ada .apa susah dulu felda ada pnf tolak gaji aja la .tulasebab anak muda sekarang nak rasa zaman tun.tak tau sejarah dapat la

    ReplyDelete
  45. Sokonglah PH, hidup peneroka, sekarang bagaimana? Kena sedar, ramai org Melayu dlm Felda, tak ada tanah diberi, tapak dan rumah juga diberi, mana ada negara yg buat begini, tapi mereka sudah melupai.

    ReplyDelete
  46. Apa2 pon kita jagan sampai meghina allah Murka besabar bersangka baik ajaran islam...in shaa allah

    ReplyDelete
  47. ha ha.gaji pengarah je yg masuk.yg lain kena la ikut turn sbb pangkah pakatan munafik.kuang kuang kuang

    ReplyDelete
  48. Sebenarnya mereka semua nak rasa zaman madey kuty ,buat kuih bingka sawit utk makan ,pucuk paku,meranti ,daun ubi buat sayur.pakai dapur isi sawit @kayu@ minyak tanah ops minyak tanah beli dekat pnf konon mini market felda la tolak gaji baki dapat la0.15sen gaji peneroka.tu la anak muda sepatutnya kita semangkin nak maju tapi nak mundur hadap la .

    ReplyDelete
  49. Tak pa pakcik makcik dah tua tak tau pakai duit banyak nanti mati anak anak gaduh pasal duit yg ditinggalkan

    ReplyDelete
  50. Nak buat apa ke pejabat felda? kerajaan yg pegang hari ini.kita ubah dulu kali ni aja rasa zaman madey pegang kerajaan rasa susah sikit ,tak kan hari ni kawin esok beranak tunggu bagi masa betul betul bengkrap cina dah pegang duit hadap la tu makan dia

    ReplyDelete
  51. Dulu elok terjaga dpt duit slalu walopon ade sekor 2 yg buat onar skrg lewat bayo dh jadi gini...dulu ade lewat bayo ke

    ReplyDelete
  52. duit nye dah masuk kocek anak madey kutey..wakakaka

    ReplyDelete
  53. kerajaan tolong jgn dibantu felda nie,semua dh kaya,rmh pon byk dh jadi banglo,e2 pasal felda pangkah ph,x nk dh bantuan diberikan oleh kerajaan BN dulu....hidup 🍅🍅🍅🍅🍅🍅

    ReplyDelete
  54. Undi felda undi penentu antara jurang bandar luar bandar. Anda pilih PH. Jangan komplen.

    ReplyDelete
  55. Ate x kan nk bagi felda je.. Kena agihkan sama rata dgn bangsa lain.. Kan nk sama rata rakyat Malaysia

    ReplyDelete
  56. Abd Rahman Muhamad ko sorang je tunggu. Ko bukan ada ladang sawit pun...yang lain boleh serang felda .ni...demo ramai ramai....jgn bg pemimpin felda ni goyang kaki je.....

    ReplyDelete
  57. Hahahaaaa...nk ketawa je..jgn marahhh

    ReplyDelete
  58. Ini seperti pepatah melayu " Kacang lupakan kulit....menyesal dahulu pendapatan menyesal kemudian tiada gunanya TETAPI ingat ALLAH itu MAHA BERKUASA, MAHA ADIL, MAHA AGUNG, MAHA PENGAMPUN DAN MAHA SEGALA GALANYA. ayuh marilah kita sama sama bertaubat menginsafi akan KESILAPAN LAMPAU. Dan KEMBALILAH MENCARI JALAN YANG BENAR DAN DIREDHAI OLEH ALLAH SWT... ( WAHAI ORANG ORANG MELAYU YG BERAGAMA ISLAM SEDARLAH DARI DIBUAI MIMPI).

    ReplyDelete
  59. ANAK mana ANAK!!!, ni lah Mazlan Aliman dah lupa sengsara org tua di felda.
    Ketika org tua felda senang dihasutnya, bila dah susah menikus dalam gua.

    ReplyDelete
  60. Asalam semua yg ada kat dlm fb ni jgn salah kan peneroka felda kami tetap orng umno, tetapi ada yg segelincir yg tak ber sukur nikmat yg Allan dan ada juga Anak2ygkurang paham tujuan Kita orang melayu mendapat keistemewaan oleh kerajaan dahulu tetapi orang sekarang tak paham kami dulu hidup susah dan bertahan dgn titik peloh kami tetapi kami ,tetapi kami sekarang bru lah merasa bernapas sikit, kami tahu yg undi ph tu bukan semua, anak felda dan prnoraka saja tetapi orang luar dari felda, konon nya krjaan ph nak lupuskan ptptn Lah harga miyak piterol turun separoh lah Danbermacam2lagi skrang apa jadi semua janji kosong undi lagi ph padan Muka Kau orang undi lagi kami klu lambat bpat gaji kami bleh lagi tanam sayur klau kat bandar mcm mna fikir lah baik2.jgnsalahkan,orang felda yg cik npak sagat yg sokong ph orang kampong dan bandar

    ReplyDelete
  61. Heyyyyy taik betul...aku org felda jgk ni Korg yg bangang punya pasal dgn aku2 sekali jadi mangsa...kalau bangang tu x libatkan org lain x blh ke....

    ReplyDelete
  62. Buah sawit bole buat sira gula😇...makan le tu 5 tahun ni..

    ReplyDelete
  63. Suru anak perantau mereka topupkan sbb org muda memilih ..biaq padan muko depa..

    ReplyDelete
  64. Maaf tak semua anak dan peneroka felda yg memilih ph bgi kita bersukur kami hidup cara dahulu tetapi tak dinafi kan juga yg anak felda yg terhasut genjala dari luar yg dengki tingok kami selesa hidup Kat felda ni jgn rasa dengki pada kami yg dudok felda kami dah merasa susah semasa pemerintah kerajaan 80han dan90han kami dapat penah gi pejabat ambil gaji20sen saja tetapi Anak muda skrang tak paham mrah blek pada emak dan ayah Kata kami tak paham konon Nya nak ubah kerajaan baru konon lepas Tu dah susah salah pula pada peneroka felda kau yg dok kat bndar yg nak cpat senang kami pula nak di salah kan

    ReplyDelete
  65. x pyh bengang sgt la korang yg buat pilihan ...sy pun nk jual la saham kt koperasi

    ReplyDelete
  66. budak² hingusan senang terpengaruh fitnah... dia org belum kenal siapa raja kronisme yg sebenar...

    ReplyDelete
  67. Kalau ph lambat bayor sikit knapa deme peneroka tu x kebulor ke jgn dok buat lece,pecacai bn oi

    ReplyDelete
  68. kerajaan dulu duit sikit pun agih lagi kepada org susah, kerajaan tomato duit berkepuk pun hanya bagi projek bilion kepada kroni terbaik....

    ReplyDelete
  69. Depa suka kera jaan ph . jgn mareh hhh

    ReplyDelete
  70. Nak buat macam mana peneroka dan anak2 pe neroka sendiri yg pilih masa depan mereka.selama ni hidup dah senang tapi tak tahu nak bersyukur,pandai2nak tukar pemerintah ini lah jadi nya.nasi dah jadi bubur.

    ReplyDelete
  71. Woi ph mana janji 2 ko dulu....

    ReplyDelete
  72. Apa dah jadi nh kerajaan baru yg di kata hebat ni

    ReplyDelete
  73. Salah Najib ni. Alasan paling popular.

    ReplyDelete
  74. Padan muka peneroka Felda. Manusia yg tak tahu bersyukur.

    ReplyDelete
  75. Jgn salahkan kerajaan yg tak berapa nak kerajaan ni tanya lah diri sendiri dan masyarakat felda sendiri kerana anda yg pilih kerejaan ni rasalah perubahan ni

    ReplyDelete
  76. Berserah ja pada nasip...korang juga yg mau perubahan.....

    ReplyDelete
  77. Hadiah anak2 G2 kepada ibuayah mereka...pas nie jng nak dok menjeling2 mata tu dan hempas2 pintu bila ibu dan ayah x dpt membantu...giliran anak2 pulaklah yg membantu ibuayah....tu baru adil..."BERAT SAMA DIPIKUL RINGAN SAMA DIJINJING"...jng asyik ibudannayah saja yg memikul...anak2 hanya menjinjing.😊😊😊😊

    ReplyDelete
  78. Kerajaan tomato. Sila ambil perhatian.

    ReplyDelete
  79. Ah org felda ni tau nak bising lak...
    Dulu x bersyukur org dah bg tmpt...
    Nak sngt tukar kerajaan hah mendapat lah..
    Sibuk selak kain lain... Tanah terbiar tanpa bantuan... Mintak je pada jiran felda yg kaya kaya... Dyorang kan le bantu..

    ReplyDelete
  80. negara hancur.sebab berperang ke.mcm syam tu.bangunan abis hncur lebur ke.cuba tnya.

    ReplyDelete
  81. Baru lewat sikit. Suami mami nelayan tak dapat pun duit sara hidup org nelayan lain. Tak bising pun..

    ReplyDelete
  82. Kerajaan tengah sibuk berpolitik rakyat nie cume cap ayam,rakyat bodoh, rakyat xkisah aslkn najib jatoh,aslkn bkn bn tombang bodoh punya macai...

    ReplyDelete
  83. Jgn menuduh org lain penipu sedangkan kita sendiri belum pasti kita sentiasa betoi

    ReplyDelete
  84. Tun sebenarnye lom ada mase nk ke felda...nnti dia bntu lh tu...skng sibuk dgn lwtn n kroni2 nye ....kn dia ckp zman dia kkwn dia Najib ke tepikn..
    Sape duk tmot Najib pun ketepikn tmot kwn dia sbb kkwn dia dh bilonair..

    ReplyDelete
  85. PH pegang tampok pemerintahan berapa hari dh dituduh menipu. Walhal hutang FELDA 90 b sape nya angkara. Sbr lh wahai peneroka, gaji kn trima. Sy berckp krn sy bks k/tgn FELDA so sbr krn kerajaan xzalim bwh Tun M.

    ReplyDelete
  86. Boleh mintak tolong kt madey, kuarga dia kan kaya raya.. Hehe

    ReplyDelete
  87. Guna akai
    Fikir dulu sblm buat statement

    ReplyDelete
  88. Saya sokong cakap siti mariam kebanyakan peneroka felda masih menyokong BN cuma anak2 muda felda yg menyokong PH ni

    ReplyDelete
  89. Peneroka felda masih kuat menyokong BN

    ReplyDelete
  90. Mulut kejam... Tulah yang . Kadang2 disangka baik.. Lebih buruk dan yang disangka buruk lebih baik..

    ReplyDelete
  91. Sebab tu PH x nak bantu peneroka

    ReplyDelete
  92. Tanya menteri kewangan.. Dia jaga duit kan..😒😒

    ReplyDelete
  93. Zaman madey dulu susah kan..nmpk senang masa najib jd pm..najib mmg nk tolong melayu

    ReplyDelete
  94. Subhanallah..semoga Allah membuka pintu rezeki lbh luas untuk peneroka2 Felda supaya dapat melangsaikan hutang sebaiknya..amin!!

    ReplyDelete
  95. Tak tau laa ....siapa yg bangang???, rasanya dua2 kot...., menyesal pun dah tak guna itu yg kau org nak!

    ReplyDelete
  96. Ni mereka akan salah DSNR pulak la tu

    ReplyDelete
  97. Betul tu ramai peneroka pilih ph pandan muka demo

    ReplyDelete
  98. Wahhhhh ramainya yg marah kerajaan ph,,,,,bagus2,,,,,bagus la klu dah sedar skrg

    ReplyDelete
  99. Bengang minum air sejuk bagi tenang. Bangang dah bagi undi tak guna otak

    ReplyDelete
  100. Minta kt anak2 korang yg dah berjaya kt KL tu rumah besar2.. Lupa daratan.. Pangkah hancing

    ReplyDelete
  101. Kubur esok x sempat dah bang Man.. Haha

    ReplyDelete
  102. Sbb tgh sempat lg lah kita kene kjarkan..

    ReplyDelete
  103. Ala sikit lambat dah bising boss aku bayar gaji tiap2 bulan lewat aku tak kata apa pon..macam la boss korang bayar gaji on time

    ReplyDelete
  104. Demi nk perubahan terima akan lah..

    ReplyDelete
  105. Nak bayar gaji mcm mana, kalau dah bapak penyamun bagus rembat duit habis, bayar Yg dulu pun pakai duit dari akaun lain.. Kasihan macai dah dpt dedak

    ReplyDelete
  106. PADAN MUKE..SIAPA SURUH JD BINGAI SANGAT

    ReplyDelete
  107. Biasa la org felda.. Smua nk complain.. Kes lembu lambat bg pon bising..

    ReplyDelete
  108. Perubahan yg ketara sehingga orang2 felda jadi kedana..ini semua sebab fitnah mahathir

    ReplyDelete
  109. Sokong lagi ph tu binus felda lagu mano

    ReplyDelete
  110. Rahmat Ibrahim tak hati pulak nak ckp 😁

    ReplyDelete
  111. suka tngok mamat ni meroyan...ha..ha..

    ReplyDelete
  112. Pikir2 lah dng matang...berakai...ph tu kan baru memetentah..bnyk benda nk d atur d susun semula...mcm orng masuk rmh baru la...mana boleh nk mkn sedap n enak...dpur n pinggan mangkuk pun belum sempat bersusun berkemas...sama la srperti peneroka...baru pukaq tanah dh nk mkn hasil...mana boleh...sabaq la...bercucuk tanam dulu baru dpt hasil...sama la dng ph depa baru nk perentah...kau dh melalak...jaga adap orng melayu islam no...klau pas menang n perentah pun ....klang kabut juga...klau biaq bn perentah...sampai ank cucu cici n cuit hampa x habih nk kena bayaq hutang...cuba celik mata sikit...buka hati sikit jernihkan minda sikit...baru masuk iman..apa2 pun kembali k jln islam

    ReplyDelete
  113. Sebab janji hari kita menang besok minyak turun

    ReplyDelete