BN pernah beri amaran jangan ubah sistem cukai - Najib Razak - Randau Sarawak

Breaking

Friday, July 13, 2018

BN pernah beri amaran jangan ubah sistem cukai - Najib Razak

#KERAjaanTomato #MalaysiaMemilih #MalaysiaBaru #FaktaBukanAuta

Datuk Seri Najib Razak menegaskan Barisan Nasional (BN) pernah memberi amaran terhadap bahaya perubahan sistem cukai secara sewenang-wenang yang boleh memberi kesan terhadap kos sara hidup rakyat.



Bekas Perdana Menteri berkata, harga barang tidak turun walaupun kadar Cukai Barang dan Perkhidmatan (GST) disifarkan.
Beliau turut bimbang dengan pengenalan semula Cukai Jualan dan Perkhidmatan (SST) yang akan diperluaskan September ini.



Ini kerana, katanya langkah itu akan memberi kesan terhadap harga barang yang dijangka mungkin jauh lebih tinggi berbanding sebelum GST disifarkan.



"Inilah bahaya apabila sistem cukai diubah sesuka hati dan BN pernah memberi amaran sebelum PRU-14 (Pilihan Raya Umum Ke-14) mengenai ini.



"Ini sudah tentu memberi kesan kepada kos sara hidup rakyat dan ini bertentangan dengan janji Pakatan Harapan (PH) yang memberi setinggi harapan untuk menurunkan kos sara hidup rakyat dalam manifesto mereka.



"Saya harap kerajaan PH akan buat sesuatu untuk memastikan kebimbangan ini tidak menjadi kenyataan," katanya dalam entri terbaru di Facebooknya, hari ini.



Menerusi portal berita, Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna, Datuk Saifuddin Nasution Ismail dilaporkan berkata, penurunan harga barangan yang rendah menjadi punca rakyat masih belum merasai sepenuhnya pelaksanaan GST pada kadar sifar sejak 1 Jun lalu.



Beliau dilaporkan berkata harga barangan dilihat kekal kerana penurunan harga hanya bermula dari 0.04 hingga 13 peratus dan membabitkan 70 peratus daripada 417 barangan basah, kering, keperluan bayi dan lain-lain.



Najib berkata, beliau terkejut dengan kenyataan menteri yang mengakui GST bukan sebab utama harga barang naik, biarpun ia menjadi modal dan tohmahan terhadap kerajaan pimpinannya sebelum PRU-14.



"Pada masa itu, PH tidak menerima jawapan kita malah mempersendakannya. Kini PH terpaksa menelan hakikat di sebalik tuduhan mereka sendiri," katanya.



.................
Sumber:
https://web.facebook.com/najibrazak/posts/10155456879000952

.................
Rujukan:
http://pakdin.my/tag/gst

85 comments:

  1. Penguatkuasa kena turun padang.. kena pantau dan tindakan keras perlu diambil ke atas pihak yg mengambil kesempatan.. itu je kunci dia!

    ReplyDelete
  2. Dasar UMNopuki penyamun perompak

    ReplyDelete
  3. ubah cukai tak pa mencuri hak rakyaat tu apa nama nya.

    ReplyDelete
  4. ITU DULU MASA NAJIB RAZAK UMNO BN,,,TAPI HARI INI KERAJAAN PAKATAN HARAPAN.

    ReplyDelete
  5. Apa guna penguatkuasa d bayar gaji.yg hang meroyan sgt ni apahal

    ReplyDelete
  6. Ko ni Ratu Kuliangga.. lepasan UEC ke tak faham apa aku tulis?

    ReplyDelete
  7. Cukai SST adalah cukai satu aras yang mana cukai ini hanya dikenakan kepada pengilang sahaja dan tidak boleh dituntut.Cukai ini dianggap sebagai kos kepada perniagaan.
    GST pula adalah cukai yang dikenakan kepada pengguna yang menggunakan barang dan perkhidmatan di setiap peringkat rantaian sehingga pengguna.

    ReplyDelete
  8. Ya betul2...bukan setakat turun padang....klu ada mna2 peniaga yg tidak mengikut piawan yg diperkatakan oleh pihak kerajaan bekukan lesen perniagaan...atau pun pamirkan nama2 kedai yg menaikkan harga di tempat2 awam...untuk memberi kesan..diam kita bukan bererti terpaksa...tapi kita adalah rakyat yg perhatin/permerhati JAGA2 BUAT PENIAGA.

    ReplyDelete
  9. Siapa najib tu? Ape kejayaan dia?

    ReplyDelete
  10. Degil. Tak nak dengar nasihat.Nak tunjuk pandai.Dia org ingat boleh cuba-cuba...Ini tak jadi buat itu..Kalau tak jadi jugak boleh salahkan Najib.

    ReplyDelete
  11. Najib tak payah nak berkempen lagi. PRU dah abis tunggu PRU 15 itu pun kalau dah keluar dari Sungai Buloh. Buang masa ckp pun tak sape dengar baik pk mcm mana nak jwb ujian SPRM. Byk paper nak kena jwb. Ujian SRC je 4 paper blum lg 1MDB dan nak sebut pun malu.

    ReplyDelete
  12. Dpt menteri bangang..pkai telangkup la msia..ubahla lagi..bodo punya caibi ph..

    ReplyDelete
  13. Insya Allah, berilah masa dan kepercayaan

    ReplyDelete
  14. Sebab ubah cukai la cina blh naikkan harga brg sesuka hati awk niii..dulu kan ph bodoh ni ckp gst buat rakyat sengsara skrg apa ph buat harga tk trn pun yg bodoh macai ph kena kencing

    ReplyDelete
  15. Takder hak rakyat yg kena curi punnnn...tu semua mainan politik ph jrr

    ReplyDelete
  16. Fitnah PH jatuhkan kerajaan BN, sekarang PH dah jadi kerajaan pun terus bodoh melaksanakan tanggung jawab, masih lagi perangai lama guna bahan fitnah dan tuduhan yg tak berasas yg tak menampakan sebagai kerajaan.

    ReplyDelete
  17. Sekali berubah Harga barang bertambah.

    ReplyDelete
  18. PH style mana sama dengan BN,mestilah lain lain,macam langit dan bumi.

    ReplyDelete
  19. Pernah x dgr ni..hr ni kawin esok dpt ank...saya x tau..pernah dgr x..

    ReplyDelete
  20. Najiiiiib tak tau urus negara. Hanya minat curi duit rakyat.

    ReplyDelete
  21. Pengalaman seorang pentadbir dan pemimpin perlu diambil kira

    ReplyDelete
  22. Tak pernah dgr...skrg ni baru dgr...sebelum ini tak tau pula boleh macam tu

    ReplyDelete
  23. Kau dah x ada kuasa pun.wat apa nk sibul lgi.BODOH.

    ReplyDelete
  24. Ohh ubah sistem cukai bahaya,ubah wang haram xbahaya,bijak bijak bijan ni.

    ReplyDelete
  25. Memang tak pernah dengar kalau tak guna media arus perdana.

    ReplyDelete
  26. Najib, maslan kata ada gst, harga baran turun!!!!

    ReplyDelete
  27. Durian dah turun separuh harga kan0

    ReplyDelete
  28. Jika otok ltk kat kepala lutut gitu la jd nya..hanya sedap mulut berckp tanpa memberi mafaat kpd pembaca.

    ReplyDelete
  29. Wlupun ada kekangan dan faktor2 lain berkenaan kenaikan harga...usaha kerajaan skg adalah lebih baik dari kerajaan dulu...itu yg ptg...

    ReplyDelete
  30. Dengar kata BN dah arwah,tapi kubor tak dapat dikesan

    ReplyDelete
  31. Menteri ni Parti PKr tapi macai barua Dap

    ReplyDelete
  32. Ph ni bahalol...termasuk penyokong

    ReplyDelete
  33. Kekal GST harga barang turun- ex menteri Din bacul

    ReplyDelete
  34. Siapa yang mulakan gst,barang naik setelah gst dilaksana,babi apa korang cakap ni,harga barang tak turun selepas mansuhkan gst,persoalannya kenapa najib laksana gst sehingga harga barang naik melambung..babi betul

    ReplyDelete
  35. DSN ingin memutar belitkan pasal cukai nie..penguatkuasa kena salu pantau..kalau bolh seminggu 3 kali

    ReplyDelete
  36. Najib apa tahu hal ekonomi dia pandai mencuri je

    ReplyDelete
  37. Apa makna gst tak ada..harga brng naik

    ReplyDelete
  38. KEPALA BAPAK HANG NAJIB...JGN DOK SIBUK..

    ReplyDelete
  39. KPDNKK kene lebih pro active........ari2 kene turun patau dan dende peniage2,peruncit,pembekal2 yg degil.......dea org ni yg akan gagalkn rancagan2 baik kerajaan kalau ditak dipantau.......

    ReplyDelete
  40. Semua dah kena kencing daa...ph ke bn ke pas ke semua kuyup..hehe

    ReplyDelete
  41. Apa yg ko marah gn Umno...mak bapak ko pun disara oelh umno...negara ni pun semua duit umno...menteri sampah ni pun biasiswa pun dri umno...kalau ko x suka duduk disini..ko bolh berambus..malaysia ni semua harta Umno...

    ReplyDelete
  42. bila amaran bn buat curi hak rakyaat lagi ada lah

    ReplyDelete
  43. Tiada yg mahu dengar apa kau cakap..masamu sudah berlalu...

    ReplyDelete
  44. Yg ubah sistem cukai DS Najib la PakDin..Dulu takda GST..Lps tu ada GST..Dah kalah diam la PakDin..Asyik dok post isu bangang aja ni..Meluat dah aku tgk

    ReplyDelete
  45. Menteri PH memasing nk menunjukkan kebangangan diri masing2..

    ReplyDelete
  46. bila pulak duit negara semua duit umno. Yang saya tau umno mencuri duit rakyat masuk poket pemimpin2 dan kroninya. Umno buat hutang melalui 1mdb suruh rakyat bayar melalui cukai gst. Padan muka umno rakyat dah tau dan tukar ini kalilah. umno menakut2 orang melayu cakap pasal islam dan melayu akan terpinggir, tapi lupa yg umno tak ikut cara islam dan telah meminggirkan orang melayu.

    ReplyDelete
  47. Bila rakyat dah senakin biol dn bebal

    ReplyDelete
  48. Dah buat cantik..dapat kat ph ..hancur...

    ReplyDelete
  49. Saripudin nsution,mu tli brut DAP,din mu ingt dlu dh nk tkar prti,sbb mla tok gru,tok gru ambk mu,dk pjbt tok kenli

    ReplyDelete
  50. Bukak mulut dongak atas tadah je la.. warna kuning ada putih ada merah pun ada...bru rasa nikmat kehancingan...

    ReplyDelete
  51. Dulu cakap bukan main lagi
    Lani cakap pusing pula

    ReplyDelete
  52. Sebut2 curi hak rakyat... duit rakyat laa...hakikatnya...takde apa pun...YG ilang...

    ReplyDelete
  53. TM bg nasehst kamu buat pekak... la ni hang pulak bg nasehat..siapa nak ambil endah... dah lah kalah pru

    ReplyDelete
  54. Kerajaan baru ni tak nak dengar nasihat orang terdahulu...dia ingat pandai sangat...lain kali belajar dulu ...ingat senang nak perintah negara

    ReplyDelete
  55. Sameon HT uneducated cai PH.. P study lebih lanjut ye.

    ReplyDelete
  56. Harga barang naik berpunca dr najib..dan x ada pemantuan..pemborong sewenang2nya menaikan harga brgan..tiada kawalan langsung..mkn gaji buta...dahlah menyamun lg..

    ReplyDelete
  57. https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=1717273714974630&id=100000760546476

    ReplyDelete
  58. https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=1743170769051591&id=100000760546476

    ReplyDelete
  59. https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=1734963476538987&id=100000760546476

    ReplyDelete
  60. https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=1731710440197624&id=100000760546476

    ReplyDelete
  61. https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=1717273714974630&id=100000760546476

    ReplyDelete
  62. https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=1743170769051591&id=100000760546476

    ReplyDelete
  63. https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=1734963476538987&id=100000760546476

    ReplyDelete
  64. https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=1783390921696242&id=100000760546476

    ReplyDelete
  65. https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=1750862458282422&id=100000760546476

    ReplyDelete
  66. https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=1731710336864301&id=100000760546476

    ReplyDelete
  67. tapi dok pandai mentadbir,,tidak berwibawa bazir org2 yng undi PH,trtipu dgn menifesto yg kbykannya tak masuk akal.

    ReplyDelete