Apa Salahnya Pulau Pinang Jadi Bandar Kristian? – Dr Ariffin Omar - Randau Sarawak

Breaking

Tuesday, July 10, 2018

Apa Salahnya Pulau Pinang Jadi Bandar Kristian? – Dr Ariffin Omar

(menara.my) – Senator lantikan parti DAP, Senator Dr. Ariffin S.M Omar berpandangan bahawa tiada apa yang perlu dirisaukan jika Pulau Pinang menjadi Bandar Kristian. Beliau mengatakan demikian ketika menjawab persoalan yang ditimbulkan oleh Senator Tan Sri Dato’ Seri Dr Ibrahim Abu Shah, yang menimbulkan perbahasan mengenai aktiviti evangelisme dalam negara.



Rekod Hansard perbahasan yang berlangsung pada 19hb April 2017 di Dewan Negara itu turut mencatatkan Tan Sri Dato’ Seri Dr Ibrahim Abu Shah mendedahkan perihal Pulau Pinang yang mempunyai komuniti Evangelis Kristian yang pesat berkembang serta mempunyai hubungan rapat dengan gerakan Evangelis Kristian dunia.



Selain daripada itu, beliau juga menyentuh tentang satu cadangan yang dikatakan dibuat pada tahun 2011 untuk menjadikan Pulau Pinang, Bandar Kristian dan Kristian ‘agama rasmi’ negara. Dr Ariffin kemudiannya mencelah dengan berkata, “Apa salahnya kalau Penang hendak dijadikan Christian City, kena ubah Perlembagaan Pulau Pinang.”



Parti DAP baru-baru ini dilanda kontroversi kerana pendedahan yang membongkar terdapat dakyah Evangelis Kristian dalam agenda politik mereka. Isu ini timbul setelah seorang pakar akademik kajian politik, Dr Kamarul Yusoff, mendedahkan isi kandungan buku ‘Becoming Hannah’ yang ditulis ahli DAP, Hannah Yeoh merangkap ADUN Subang Jaya dan Speaker Dewan Undangan Negeri Selangor.






Rujukan:
http://pakdin.my/tag/kristian

190 comments:

  1. Sedih aku tgk org melayu beragama Islam ckp cmni

    ReplyDelete
  2. #mahacai semua pun boleh buat asalkan BN tumbang hahaha

    ReplyDelete
  3. Jilat jer la Dap tu..agama islam dipijak tak pe..asal negeri maju dan makmur

    ReplyDelete
  4. Kijoe bodoh sokmo mu ni..kecek apo bdoh dooh lalu mu..

    ReplyDelete
  5. Knape la org2 Islam kat Msia. Diam la

    ReplyDelete
  6. Berat nya YA Allah tunjukankan lah YA Tuhan ku...

    ReplyDelete
  7. Kedah dah bole ambil balik negeri Pulau pinang ni

    ReplyDelete
  8. Nma je la melayu n agma islm tpi hti x pn,xde yg pelik org cam ni sbb hti dh hitm

    ReplyDelete
  9. Dekat pinang pun ada bangsa lain dan agama lain juga

    ReplyDelete
  10. Dh byk mkn babi dia ni.nk pos sgt dh ni...nk jd ape lah malahsia skrg ni...plik2 menteri goblok mcm sial

    ReplyDelete
  11. Jganlah kata melayu gila sbb kita pn mleyu,kata org tu dh la🙄

    ReplyDelete
  12. Kita beramai2 buat himpunan semasa mereka buat himpunan nnt....

    ReplyDelete
  13. Puak pakatan melayu liberal .....otak tomatololan bodoh tak kesudahan, babi pun bolih terbang...

    ReplyDelete
  14. Si Doktor nie kalau anak dia murtad , meroyan tahap gaban tak

    ReplyDelete
  15. Malaysia jadi negara Kristian pun tak apa. Apa masalahnya....betulkan melayu dap?

    ReplyDelete
  16. Azhar Abdul Ghani bole laa pasni cakap " im at frm Christian city yaw"

    ReplyDelete
  17. Dia ni mukin berak dah pakai tisu tahi pun banyak keluar dedak

    ReplyDelete
  18. Ni lg satu bodo agama kau org hina kau diam.agama org lain pulak kau sanjung akai taruk lutut

    ReplyDelete
  19. Bodoh2. Melayu x ade jati diri sbg islam..ini ler Dr Ariffin..PH aka PakatankafirHarbi... minda dijajah..tak ape tak ape ya....sikit2 mereka menguasai nak merampas negara ini..negara islam.. sedih2 islam tunduk kpd kafir musyrik.. MRR mana?

    ReplyDelete
  20. Dah hilang rasa pada agama sendiri

    ReplyDelete
  21. Perfect comment. Hairan kan... Some people tak ada sense of belonging. Hidup untuk ketika itu sahaja. Tak ke fikir masa depan..apa.akan terjadi pada kita..keturunan kita. .dimana hak kita dibumi melayu islam ini.
    Kalau jumpa manusia begini...kena bagi penampar sikit supaya sedar dari lamunan.

    ReplyDelete
  22. Lahabau mana nih???akai letak lutut ke banggg

    ReplyDelete
  23. Mana maza n utz2 lain ni..x kan senyap je

    ReplyDelete
  24. Harap org melayu islam Pp dpt bangun bangkit bantah habis habisan cukup2 la hak kita dikikis Ph

    ReplyDelete
  25. patut la,,,lge,buang air,dh tk guna tisu,rupanya dh ada tukang jilat...

    ReplyDelete
  26. Ingat kan mereka nak jadikan p.pinang tu bandar terbersih ke tercantik ke

    ReplyDelete
  27. haramkan terus doktor dari ber politik lps ni....celake btl la kalau doktor ber politik...habis hancur semuanya....tak layak langsung....cisss

    ReplyDelete
  28. allahhuakbar apa nak jadi dgn dia ni

    ReplyDelete
  29. Sepatutnya tumpukan perhatian pada menunaikan janji.manifesto tempohari kenapa terpesong jauh... Kenapa belum mula untuk cuba realisasikannya tapi mengorak kearah lain, ada ke masa kempen tempohari semua ini d canangkan d bincangkan kenapa bila dh dapat kuasa jadi lain.... HARAP KETUA KEADILAN YG ADA DALAM PAKATAN HARAPAN YG BERAGAMA DAPAT MEMBUAT PENDIRIAN TEGAS DALAM ISU INI. SAUDARA ANUAR, DS WAN AZIZAH KAMI HARAP ANDA DAPAT BERBUAT SESUATU DARI DALAM PAKATAN HARAPAN..... BIAR RAKYAT YG SEBANGSA DAN SEAGAMA KAMU TERBELA.... BERTINDAKLAH.

    ReplyDelete
  30. sebab die fikir die je. die x fikir orang lain. die fikir aku mati habis dah la aku dalam dunia . die x terfikir yang apa yang die tinggal bawak masuk kubur jugak contoh mung tinggalkan kilang arak mung ingat mung boleh lari kalau dah mati setiap orang islam minum arak disebabkan kilang arak mung buat mung tanggung dosa. macam tu jugak dengan benda ni. dah negara islam mung buat macam tu dalam kubur nanti tahu la akibat die.

    ReplyDelete
  31. X pe janji Najib tumbang
    #macaidapatsahamakhirat

    ReplyDelete
  32. Orang Islam tak semestinya orang melayu...orang melayu beragama islam tak semestinya mengamalkan ajaran islam...itulah islam keturunan...

    ReplyDelete
  33. Otak dah beku...camna nak fikir ...senangnya melayu ditipu hidup2

    ReplyDelete
  34. Adik trump istihar dh peneng jdi bandar kristian.ni dikatakn pemimpin bela mlyu dgn agama.nmpak sgat jdi kambing itam.dai kn rambut tu jdi warna perang cm trump ja senang,byk btul aku komen.nti rakan fb mluat plk kat aku

    ReplyDelete
  35. Zaman penjajah trdapat juga org melayu yg jd tali barut jepon. Sangup menghianati bangsa nya sendiri. Hanya di sebap kn habuan brupa duniawi, mereka sangup menghancur kn bangsa nya sendiri. Subhanallah.

    ReplyDelete
  36. Kite brcakap pasal melayu islam yg sorang tu...saye melayu awk pun melayu...yg kite marah...melayu yg menyokong

    ReplyDelete
  37. La ni aku pelik dgn beberapa kenyataan org Islam melekehkan Islam

    ReplyDelete
  38. apa ada pada melayu...aku benci melayu.....melayu kan pelupa....

    ReplyDelete
  39. dia nie sebenarnya Dr, cinta ke ?

    ReplyDelete
  40. bahaya la...nama..org islam...tapi bg statement mcm ni...nauzubillahiminzalik

    ReplyDelete
  41. Buat le lupa ke musibah banjir dulu tu nanti lagi teruk musibah Allah klu org islam diam je

    ReplyDelete
  42. Bodoh tahap babi tunggal ni.tu la banyak sangat jilat pundek sepet.

    ReplyDelete
  43. tu sebab klau zaman dulu..talibarut dilenyapkan..agen menghancurkan agama n bangsa

    ReplyDelete
  44. Jnji 100hr slow sgt nk buat. Bab2 agama. Bgsa n bahasa cpt plk korg nk usik yea

    ReplyDelete
  45. Dr..arrifin. mengapa agama dipolitikkan? Senario ini tidak sihat untuk memajukan bangsa Malaysia yang makmur. Nanti Ada Negeri buddha. Jews.hindu..dll. cukup kita hormati islam agama persekutuan. Menonjolkan agama lain pasti amalan yang tidak sihat.

    ReplyDelete
  46. Alhamdulillah...Teruskan Perjuangan...Sebarkan Kebenaran...Jauhilah Pemungkir Janji dan Politik Fitnah ...
    #SejahteraBersamaPAS

    ReplyDelete
  47. Allahuakhbar..Ya Allah.. selamatkanlah kami drp fitnah org munafik dan pemimpin yang fasik..... Amin.. Ya robbal'alamin..

    ReplyDelete
  48. Knpe melayu perjuang agama bangsa lain....

    ReplyDelete
  49. nak duit..nak duit..dpt sekali bunga..

    ReplyDelete
  50. Mmg x salah.. Malaysia nk d jadikan Negara Kristian pon x de salahnya.. Up to u la Bossku... Buat je apa yg nak sb Malaysia is nothing right now spt dh xde Agong and perlembagaan hanya sekeping warkah je..

    ReplyDelete
  51. asalkan poket penuh disumbat dapig. melayu beginilah dipilih dapig jadi ketua sbb mereka lah yg screw melayu, dapig arahkan je

    ReplyDelete
  52. Semakin keliru dengan melayu malaysia ni, ramai sangat ke melayu kristian jadi pemimpin dlm PH ni. Sekolah tahfiz suruh tutup, p.pinang nk d jadikan negeri kristian d sokong..

    ReplyDelete
  53. dh tunjuk dah ni..
    tapi kalau Allah tunjukkn yg bgian ruhani.. mau pengsan berdiri korang semua..

    ReplyDelete
  54. Pendidikan sekular yang dia terima merosakkan akal fikiran sbagai muslim... memalukan

    ReplyDelete
  55. Dah mulalah pengampu! Asalkan senang kat dunia makan duit dari kafir harbi.... Memang 🐷!

    ReplyDelete
  56. Eff M Dee lenyek ngn steamroll je..

    ReplyDelete
  57. Depa ni bawa keluar satu satu isu bagi org maki muka depa jenis babi sondol tak kena tempat.. sial la hang ni

    ReplyDelete
  58. Rasanya tak salah kot, yang salah nya, ibu yang melahirkan manusia spt inilah yang salah. Tengok sajalah, dah tua pn, masih lg menyusahkan agama Islam.

    ReplyDelete
  59. Islam dimana nak tanya DR.Ariffin islamnya hanya dinama kah atau didiri..nak bodek dap pun janganlah jual agama dan maruah sebagai islam...bertaubatlah sebagai muslim dengan penuh penyesalan kepada Allah maha esa dan kembalilah padanya...
    TUHAN YANG SATU ALLAH..
    TIADA ADA TUHAN MELAINKAN ALLAH...

    ReplyDelete
  60. nama je ade title dr...tp benak.kemain...puiih

    ReplyDelete
  61. Kimakk MLaYu PHitnohhhh, Angkat pump d stationnnnn, Minyok dh Turunnnn

    ReplyDelete
  62. memula musnahkan sekolah tahfiz. kemudian kristiankan penduduk pulau pinang. pakatan hamjaddd.

    ReplyDelete
  63. Cai2 PH berkata ...kristian pun kristian lah.. Janji bukan BN..... Sambil telan Air liur......

    ReplyDelete
  64. ikut la..nanti ditebaliknya penang tu jgn tnya kenapa.

    ReplyDelete
  65. Org melayu ,apabila dah pandai dan berduit ,dan berkuasa.dah tak mahu bahasa sendiri.ugama sediri yg diberi ibu bapa nya.maka terimalah padah nya kpd anak cucu jadi melukut tepi gantang.itu pon dah terjadi masa kini tiada keistewaan yg ada pada bangsa nya .

    ReplyDelete
  66. Inilah agenda sbnr. Mula dgn satu negeri, kemudia satu negara?

    ReplyDelete
  67. Nanti malaysia nak jadi negara kafir juga huhu ..lepas tuh tindas hak orang islam..

    ReplyDelete
  68. Anak dia memang tak salah tapi tindakan ayah dia yg buat anak dia terseret,Macam kita knp kita mengesa govt tutup pusat maksiat sb kita takut anak kita terjerumus ke sana

    ReplyDelete
  69. Ada juga melayu sokong ni huhu..melayu yg lupa asal usul ..ini tanah melayu bukan tanah india china..

    ReplyDelete
  70. Memang cilaka orang kafir lagi cilaka pengkianat agama

    ReplyDelete
  71. Islam pd nama je ni.bleh check dia ni agama apa sebenarnya.

    ReplyDelete
  72. Betui punya marah nampak...
    Kita daa serah negara pada pro dap.....ikut depa laa nak buat apa

    ReplyDelete
  73. Nie mesti dah dpt tomato sedap tu yg pening

    ReplyDelete
  74. Dia ni satu kapal dengan anwar al juburi. Sanggup jual agama utk kepentingan diri

    ReplyDelete
  75. Sudah ada kedudukan agama di cabul orang Melayu yang bijak pandai

    ReplyDelete
  76. Agaknya lah hati dia dah hitam banyak makan benda haram hidup pun mewah

    ReplyDelete
  77. Kpd Dr Daniel kiamat sudah dekat..apa komen anda klu kenyataan ini benar..siapa yg berdosa

    ReplyDelete
  78. Ini punya dr Arifin bodoh macam lembu..bangang

    ReplyDelete
  79. Kalau aku takdak keluarga aku sebatang kara dah lama aku amuk hapuskan bangsat barua nie semua.

    ReplyDelete
  80. haha....mana tok guru mursyid ph ni..

    ReplyDelete
  81. Mana p bijak pandai penceramah islam kita...meka la kena jawab. Tak kan bagi ceramah dlm masjit ja.dlm tv...pompang2..

    ReplyDelete
  82. Masalahnya melayu islam ni x sedar diri tak tahu nak bersyukur dah jadi mcm ni baru tahu.....

    ReplyDelete
  83. Haha elok sangat la tu kalau digelar babi tunggal

    ReplyDelete
  84. WARISAN

    Anak kecil main api
    Terbakar hatinya yang sepi
    Air mata darah bercampur keringat
    Bumi dipijak milik orang

    Nenek moyang kaya-raya
    Tergadai seluruh harta benda
    Akibat sengketa sesamalah kita
    Cinta lenyap di arus zaman

    Indahnya bumi kita ini
    Warisan berkurun lamanya
    Hasil mengalir ke tangan yang lain
    Peribumi merintih sendiri

    Masa depan sungguh kelam
    Kan lenyap peristiwa semalam
    Tertutuplah hati terkunci mati
    Maruah peribadi dah hilang

    Kini kita cuma tinggal kuasa
    Yang akan menentukan bangsa
    Bersatulah hati bersama berbakti
    Pulih kembali harga diri

    Kita sudah tiada masa
    Majulah dengan maha perkasa
    Janganlah terlalai teruskan usaha
    Melayu kan gagah di Nusantara

    Melayu kan gagah di Nusantara
    Melayu kan gagah di Nusantara

    ReplyDelete
  85. Bandar Kristian Katholik atau Protestant atau lain lain lagi?

    ReplyDelete
  86. Ramai yg lupa kot..melayu malaysia ramai yg dh dikristiankn..tp nama x tukar..mgkin doktor ni slh sorg kot..paderi trbsr malaysia pon bangsa melayu

    ReplyDelete
  87. Negara yg jajah kita dulu mmg pyh nak mng p bab ada perkhinat mereka snng masuk tanah melayu.. P melayu zaman dulu klau bab agama ni mereka bersatu...p zaman melayu ambil endah x endah je....

    ReplyDelete
  88. Cuba lah buat....dengan kau2 sekali kena bakar...nak kristian p philipine..bukan tanahmelayu bangsat

    ReplyDelete
  89. yg nk jga sgt DAP tu yg hairan nya...subhaanallah...

    ReplyDelete
  90. Tak salah....yang salah kau lahir zaman ni...patut pada zaman firaun...

    ReplyDelete
  91. Die ni melayu islam ke bukan ye??tanya je..

    ReplyDelete
  92. Bagi dia tak salah asalkan dpt jawatan dan poket penuh.

    ReplyDelete
  93. Demi kedudukan, pangkat dan kuasa sanggup gadai agama dan bangsa sendiri.....

    ReplyDelete
  94. dia ni mmg gila kuasa gak nya...ini lah salah sorang yg akn menghancur kn agama nya sendiri...

    ReplyDelete
  95. Gila duit, gila pangkat,gila kuasa...gila kena bodek..ini ler ariffin. Sama ler melayu kat PakatankhinzirkafirHarbi..laknatullah..nauzubillahminzalik..

    ReplyDelete
  96. Barua DAP, ko jwb sok depan Allah..

    ReplyDelete
  97. Bodoh betul la ko arifin dah mkn rendang babi banyak sngt ke

    ReplyDelete
  98. Bila tiada salah nya, esok apa salah nya pulak Malaysia jadi negara kristian pulak, dah bg kebebasan agama, d bawak pulak nak jd bandar kristian, doktrin apa ni?

    ReplyDelete
  99. Hancur!!!!
    Rasulullah SAW snggup berjuang demi pertahankan Agama TETAPI apa yg die buat ni?
    Pemimpin Melayu Islam menjadi pengampu pd Agama Lain? Islam tak pulak kamu kembangkan dan pertahankan malah Kristian pulak yg kamu dibenarkan malah alu alukan?

    ReplyDelete
  100. Mne khairi abdullah & uai xnk komen ke.. wktu bn dulu bkn main..

    ReplyDelete
  101. Takpe nanti mamat ni MATI kita bakar pakai kayu

    ReplyDelete
  102. Perlu diingat, tidak semua Melayu tu Islam. Sentiasa waspada.... Terus pertahankan hak kita. Sejarah dah membuktikan sebahagian dari musuh orang Melayu adalah orang Melayu sendiri...

    ReplyDelete
  103. Apa salahnya vino hang kits kongsi

    ReplyDelete
  104. Kesilapan yg sangat besar dibuat oleh pengundi....rakyat telah mengorbankan agama islam dan bangsa hanya kerana marahkan Najib...ibarat kata pepatah... Marahkan nyamuk....Kelambu yang dibakar...😩😩

    ReplyDelete
  105. Ha3....SIB kot,tkpun SDA? Ayyoyoooo......kna rombakkk perlembagaan lah klu mcm ni. Org melayu sdh semakin teruk!!!

    ReplyDelete
  106. Sahibah Karimah jika ini diberi peluang saya rasa kita rakyat Malaysia berpecah Dan berkelahi sesama KITA
    Spt berlaku di Timur tengah
    Kebebasan agama sudah termaktub dlm petlembagaan berfikir fikirlah
    Yg jadi tujuan ini ialah ada agenda segelintir org cina mahu Penang menjadi satu negara berpisah Dr tanah Melayu
    Agenda lama sekarang mereka nampak jalan utk merealisasikan kerana apa
    Melayu sudah berpecah

    ReplyDelete
  107. Saya tanampak kau ada kirim saya ada kau dirma apa walna kiritakau

    ReplyDelete
  108. Terlalu bangga mengucapkan pulau pinang jadi bandar kristian .fikirlah

    ReplyDelete
  109. Nanti akan datang,APA SALAH KAMI HUMBAN ORG ISLAM dlm longkang...ITU HAK KAMI...
    SAMA mcm di SYRIA...ape salahnya syiah nak bertapak dinegara kami..mereka pon rakyat syria..last2 ape dah jadi sekarang....,?
    Ingat sejarah ditulis utk dijadikan sbg satu renungan buat kita dimasa hadapan..bukan sekadar baca saja.

    ReplyDelete
  110. Kini ianya berulang kembali...jika dulu dizaman datuk dan nenek kita...la ni dizaman kita plak....

    ReplyDelete
  111. Betul sesgt pandangan saudara tu..
    Dah termaktub ISLAM agama resmi negara,akui sje lah...dan patuhi undang2...selama ini pon kalian BEBAS mengamalkan ajaran masing2...

    ReplyDelete
  112. Zaman turki diperintah antartuk Akan jadi secara perlahan2

    ReplyDelete
  113. Dasar tali barut DAP. Hina agama Islam sendiri. Tak guna betoi. Hrp nama sj DR. Puuiiii....

    ReplyDelete
  114. Hidup bahar.....maki lg Laksmana Laksmana Dia😂😂😂😂😂

    ReplyDelete
  115. Dah ada pula istilah banda kristian dah,menang ph ini kaki pelingkup nampak nya.

    ReplyDelete
  116. Kite bebas beragama, tiada masalah, ini suara rakyat, hak rakyat

    ReplyDelete
  117. Dah mkn gaji dgn dapig kenalah ikut apa kehendak bos dia.Makanlah bagi keluarga ko mkn dgn duit gaji ko tu.

    ReplyDelete
  118. Negeri PP nak dijadikan bandar kristian, pusat Tahfiz pulak nak ditutup.. Ini kesukaan Dajjal

    ReplyDelete
  119. Kita orang islam kena jaga agama kita, bukan bagi peluang kepada agama lain..plng teruk gadai agama demi jaga periuk nasi klau kat jepun tahu apa yg perlu di buat...

    ReplyDelete
  120. Kut nama je Melayu dia ni,agama blum tentu,doktor cacing ni......

    ReplyDelete
  121. Wah... Zaman sekarang melayu dah mula berani nak jual agama nya sendiri hanya kerana pangkat dan kedudukan.

    ReplyDelete
  122. Benar, Islam bakal. Tidak ada roh Islam.

    ReplyDelete
  123. Korajaq btoi..dah gila gamaknya depa ni smua..

    ReplyDelete
  124. Nok keno panoh llitar niii......

    ReplyDelete