Aktivis Pakatan Gesa Mansuh Sistem Beraja, Dakwa Monarki Sudah Lapuk - Randau Sarawak

Breaking

Tuesday, July 10, 2018

Aktivis Pakatan Gesa Mansuh Sistem Beraja, Dakwa Monarki Sudah Lapuk

#FaktaBukanAuta

Peguam dan aktivis Pakatan Harapan (PH), mendakwa sistem Raja Berpelembagaan tidak lagi relevan didalam institusi demokrasi negara berikutan kewujudan monarki dianggap ketinggalan zaman dikebanyakan negara di dunia.



Fadiah Nadwa Fikri berkata demikian mengulas sekeping gambar Ketua Umum PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim membongkok sambil mencium tangan Sultan Johor, Sultan Ibrahim Ibni Sultan Iskandar dikala Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad mempunyai hubungan tegang dengan institusi diraja.



"Memandangkan wujudnya hubungan tegang antara perdana menteri sekarang dengan monarki, tidak menghairankan mengapa yang dikatakan bakal perdana menteri melakukan sedemikian.



"Apa yang meresahkan tentang perlakuan yang diabadikan gambar itu adalah budaya feudal yang tidak boleh dipertahankan dan implikasi besar yang disampainya," katanya dipetik kolum portal Malaysia Muda bertajuk 'Jangan Engkau Cium Tangan Yang Memukulmu'.



Katanya, walaupun sistem Raja Berpelembagaan dihujahkan sekadar "perhiasaan perlembagaan yang neutral", ianya tidak lagi boleh diterima, dipertahan dan diwajarkan berikutan realitinya adalah sebaliknya.



Hujah Fadiah, ia ditunjukkan ketika pra-PRU14 lalu apabila Tunku Mahkota Johor, Tunku Ismail Sultan Ibrahim bertitah untuk tidak menjatuhkan kerajaan pada ketika itu yang bertentangan dengan apa yang dimahukan rakyat.



"Meletakkan satu kelas manusia lebih tinggi daripada manusia lain hanya kerana mereka dilahirkan di kalangan golongan bangsawan adalah satu pemikiran yang memualkan – satu permikiran yang bertentangan dengan nilai kebebasan dan martabat insani."



Ujarnya, dikala rakyat sudah bangkit merampas kuasa daripada parti memerintah negara selama 61 tahun, sistem monarki yang disamakan Fadiah dengan konsep perhambaan ini tidak lagi boleh diteruskan.



Tegasnya, golongan diraja diberikan layanan dan dipuja persis tuhan sedangkan darahnya sama merah sepertmana darah rakyat yang diarahkan untuk patuh.



"Mengapa golongan yang darahnya merah, semerah darah mereka yang dipaksakan kepatuhan kepada golongan itu mempunyai hak keistimewaan tersendiri?



"Mengapa golongan yang memerah hasil keringat mereka yang bersusah payah berjuang untuk terus hidup dan mencari kehidupan yang manusiawi perlu diberikan layanan dan pemujaan persis tuhan?



"Mengapa golongan yang dikurniakan secara mutlak mengikut budi bicara sendirinya kuasa besar dan kekayaan yang dirampas daripada mereka yang diperhambakan, kebal daripada kepertanggunjawaban?" soalnya.



Fadiah merupakan peguam hak asasi manusia juga merupakan pelopor gerakan Malaysia Muda.






http://pakdin.my/tag/republik/

131 comments:

  1. Agong harus bubarkan mreke dlu sblom dorang brtindak bleh ke?

    ReplyDelete
  2. Gila... Kau nak Malaysia perang saudara ke... Bodoh... Makan dedak kutty...

    ReplyDelete
  3. anak,adik,kakak,sepupu sapa nih??baik ngaku...

    ReplyDelete
  4. meLAYU mengHANCURkan MElayu....

    ReplyDelete
  5. byk megucap byk baca bismmillah raja raja bukan bangsa melayuka

    ReplyDelete
  6. It's all fun and games until someone starting civil war. Mereka nilah yang pertama lari keluar negara at first sign of trouble.

    ReplyDelete
  7. tak ada yg nak ambik tindakan ka

    ReplyDelete
  8. Tak habis2 pakai shirt warna BERSIH lagi

    ReplyDelete
  9. raja2 itu bangsa melayu sama dgn kau org melayu...jadi tak perlu ler nak jadi kaduk naik junjung...hormati ler raja2 yg selama ini sejak dari nenek moyang lagi kita dah diajar jgn kurang ajar dgn raja2 ....

    ReplyDelete
  10. Siapa budak bodoh ni???sibuk ngn siatem beraja dh knape?nk kena tulah ke??dasar pembelot???kecik besar kecik besar je aku tgk ko ni👿

    ReplyDelete
  11. Terlampau educated tu jadi camtu tu...
    Bila dh educated sgt maruah bangsa pun nk di gadainya n ditolaknya...

    ReplyDelete
  12. Yg lari keluar, tuan2 dia, dia ni yg jadi korban,setakat mcm dia ni,tuan dia ada lagi 1000,nanti dah tertangkap,mulalah kata yg kenyataan dia di belit dan disabo, dia muda lg x fhm dgn apa dia cakap...cayalah dia ni cuma digunakan jer secara rela....ni semua konon2 moden.

    ReplyDelete
  13. Tak kena tangkap pulak bila buat provokasi terhadap raja² melayu..

    ReplyDelete
  14. alaa nnt mereka kata ini semua isu kecil . tak payah nak diperbesarkan .

    ReplyDelete
  15. klau dh Melayu sndiri x tau nk menghargai dn menghormati instituisi raja2 melayu baik dia pegi meninggal je le..

    ReplyDelete
  16. Dia ni makbapak dia myanmar kot..

    ReplyDelete
  17. Kalau tanya Dia jawab senang aja - Tak Tau...

    ReplyDelete
  18. Elok budak ni dilucutkan kerakyatan.....lopeh tu gi antar kt uganda. Sano xdo ghajo molayu.

    ReplyDelete
  19. klau tdak ada raja raja melayu smua bangsa boleh jd preseden maka tertindas la org melayu bodoh dan bagang terlampau gairah berpolitik sampai raja raja pun d sentuh la

    ReplyDelete
  20. Nape x kena dera masa kecik lu..

    ReplyDelete
  21. Ketinggalan koba ehh.. Nak maju bona sampai lupo adab.

    ReplyDelete
  22. senang ko je lh jd raja poyo bru 2hri hidup

    ReplyDelete
  23. aku x tahu nak kata apa. sebab siapa lagi yang bela islam kalau raja x de. nak harapkan madey.?

    ReplyDelete
  24. Apa yg aku nampak ko sebenarnya jealous iri hati so sila meninggal

    ReplyDelete
  25. Ada jugak bangsa kita yg sokong dia....

    ReplyDelete
  26. Banyak jilat lubang jubo DAPig budak ni

    ReplyDelete
  27. Ini melayu sudah lupa diri bukan mudah lupa hik hik

    ReplyDelete
  28. Blm 3 bln...dh jadi cmni...byk betol taik phancing korang mkn

    ReplyDelete
  29. Budak ni carik publisiti murahan betul la. Klau aku jumpa mmg #@%&*

    ReplyDelete
  30. Smoga anak2 ku dijauhi dri pemikiran yg mlampau mcm tu..aamiin..

    ReplyDelete
  31. Ni budak byk sgt makan tomato murah..otak pun dh mcm tomato

    ReplyDelete
  32. lucut warganegara klau xnk mngaku raja2 melayu

    ReplyDelete
  33. Sejak die perintah nmpk hilang kekebalan..

    ReplyDelete
  34. Betina ni x cukp ksih syg ke ek??ramai2 bgi ksih syg kat dia ek😂

    ReplyDelete
  35. x payah jd rkyt malaysia ..yg pasti negara2 lain pun xmo terima kalo pengkhianat xcun mcm ni..lau cun..ada gak hasil lei wat utk negara

    ReplyDelete
  36. sbnrnya xde menda pun..sj bikin panas nk bg kita lupa masalah yg lg besar..tu jer pun..

    ReplyDelete
  37. Berat budak ni...dah lupa asal usul...

    ReplyDelete
  38. Dia dah kena sampukkan , tersalah dukun kot kena mandi ayer kencing

    ReplyDelete
  39. Berseh kan muka dan hati kau tuu..org seperti ini patut direjam sampai mampus..diharap situasi raja-raja ambik tindakan..bertindak la..sebelum terlambat.......!!!

    ReplyDelete
  40. Sape punca melayu hancur...pikir2 kan...bapak pelingkop negara kata mat sabuu

    ReplyDelete
  41. Bila ke cuba ke arah republik....kau tgk sekeliling kau negara republik camana dan negara beraja macamana? Keamanan dan keselesaan jauh beza....renung² kan dan selamat beramal..

    ReplyDelete
  42. Bos suruh lakukn kerosakn. Tuk bahan bukti..

    ReplyDelete
  43. patut halau keluar dari Malaysia..

    ReplyDelete
  44. Mmg tu yg diaorg nak....salam jari tgh..untuk diaorg....

    ReplyDelete
  45. Jepun&England jauh lbh maju dari kita.tapi diorg tetap hormat raja diorg.Masalahnya disini ko terlbh mkan tahi Daping.

    ReplyDelete
  46. Raja dan kesultanan melayu tak kacau ko pun..bagero...

    ReplyDelete
  47. Tak terperanjat. .sudah di jangka kan

    ReplyDelete
  48. Negara Thai....rakyat hormati Raja mereka.

    ReplyDelete
  49. berjemaah lah kita kecam anak2 mat lampir ni.kecam ! Ayuh kecam!

    ReplyDelete
  50. JGN CUBA MENCABAR CKP DGN DIA

    ReplyDelete
  51. Perempuan ni makan minyak gaih k...

    ReplyDelete
  52. budak ni xpernah tgk filem2 lama dok tgk cerita kartun je..tu jadinya😅😅😅

    ReplyDelete
  53. Macam ni lah klu tak selesa dipersilakan kelu...ar

    ReplyDelete
  54. Ishhh menyirap plak tgk betina ni..meroyan x dpt kawen anak raja la jd bangang mcm tu..lahanat

    ReplyDelete
  55. England ok je ada raja pemaisuri ..thailand..jepun..negara2 arab pon..dah x sabar anak2 malaysia..khusus melayu ni nak hidup bebas mcm amerika..sebab raja2 malaysia ketua agama..sebab itu minta dihapuskan..x sabar nak buat maksiat bebas agaknya...agama cuma pelajaran x lekat dlm hati..sebab hati dah mati..

    ReplyDelete
  56. Habislah...ini adalah harga yg patut penyokong2 ph byr sb pilih ph..menang sorak kpg tergadai..sejahat2 Najib yg korang maki hamun tiap hari tu,dia ttp sentiasa jaga kepentingan org melayu..rasuah tu biasalah mn2 pemimpin dlm dunia ni xde yg bersih dari rasuah yg penting kepentingan rakyat,agama dan bangsa di jaga..

    ReplyDelete
  57. Dh merepek repek... Meraban raban jer.... Bercakap yg bukan2.... Terlampau bijak Sgt ni lh dia.... Lebih baik focus pd perkara yg patut2 jgn bg org sane sini menyumpah seranah... Huru hara btl lh.... Itu lh... Dh ada dalil sahih mngatakan ambik islam dulu br tgok hat lain....ni tolak islam dulu, abis lh terlungkup terlingkup...

    ReplyDelete
  58. Yang sempat lari, sempatlah. Selalunya mereka haram tak tahu apa yang mereka pertaruhkan. Great reward ALWAYS comes with greater risk.

    ReplyDelete
  59. Kalau macam tu jom johor sdn berhad

    ReplyDelete
  60. Melampau puak2 ni.. kita kena pertahankan raja2 kita..

    ReplyDelete
  61. barangkali dia fikir dia berbangsa negro..

    ReplyDelete
  62. Dia ni lontar je ke kandang buaya ...buaya nak mkn dia ke tak?

    ReplyDelete
  63. Balun jer ramai2 kalu jmp munafik ni..

    ReplyDelete
  64. tengok pm la spe..pm pn spisis yg benci raja..x mustahil macai nye ikut..

    ReplyDelete
  65. Pemimpin munafik diblkg nye ..!?

    ReplyDelete
  66. semenjak dua menjak ni sjk ph memerintah ni mcm mcm jadi intitiusi raja raja pn depa dh x hormat apa la nk jdi ni.yg bodonya mlyu juga suka sgt di tindas.ada sek tahfis nk ditutup ada raja nk dumansuhkn.pen ph p mana x dak suara ka atau ska mengikut n angguk or goyang je ke he3.kn sh nmpak ph ni x ble memerintah negara

    ReplyDelete
  67. kesian kn kt makpak hg sedih n sadis

    ReplyDelete
  68. Kan awal awal lagi dah cakap... asyik menggondol jer... bergantung harap kepada perlembagaan... hooi.... sahabat.. perlembagaan tu ciptaan manusia... bila bila masa boleh berubah..

    ReplyDelete
  69. Jangan jadi bodoh.... Bangang betul.apa nak jadi dengan orang melayu sekarang....

    ReplyDelete
  70. mmg aku dah agak dah.........ternyata.

    ReplyDelete
  71. X sampai 100 hari lagi tu... Mengadap la korang lagi 5 tahun!!!

    ReplyDelete
  72. Sistem beraja sudah lapuk ? Ini bukti Arak sudah tidak releven. Kongsikan

    https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=139590840266139&id=100026456712137

    ReplyDelete
  73. Kalau jumpa mmg nk hentak je dgn lesung batu...elok dia ni je jd mangsa masuk dlm peti sejuk tu...kecik2 taknak mampus...

    ReplyDelete
  74. Ni pun tak ada orang like n komen. Memang betul Melayu benci sungguh dengan UMNO ni

    ReplyDelete
  75. dalam malaysia belum ada pengebom berani mati.

    ReplyDelete
  76. Pergi mampussssslah ko..,
    Melayu pengkhianat bangsa..,
    Mati bumi x terima org mcm ni...

    ReplyDelete
  77. Lawyer + lawyer = siti kassim junior ..

    ReplyDelete
  78. Hantar China la..China sahabat baik dia..sanggup Makan taik komunis

    ReplyDelete
  79. Ok gak tu....kt sano kurang makanan halal biar dio tau erti penyesalan.

    ReplyDelete
  80. Baru Dia faham betapa susahnya Dia Hidup di Negara org .. Biar tak balik tanah melayu pun tak apa coz Dia benci pd bangsa melayu

    ReplyDelete
  81. Paling bodoh sebodoh nya kenyataan menjadi alat org lain utk.

    ReplyDelete
  82. Pompuan melayu bodoh terakhir,sok gi mampos.

    ReplyDelete
  83. Saya fikir aktivis PH ini adalah hanya umpan parti untuk “test the water” atau mengambil sukat pandangan orang ramai mengenai pemansuhan sistem beraja di Malaysia.

    Depa hulur ibu jari kaki dalam kolam dulu... nak tengok air panas atau tidak.

    ReplyDelete
  84. Makin moden makin teruk makin sekular, makin sesat, makin tak beradap!!!!!

    ReplyDelete
  85. Mereka ni Melayu yg pegang anjing mkn daging babi,minuman air memabukkan,tdo bebas dgn teman lelaki mlm ni Cina esok India lusa pulak Bangla dll yg penting bebas.

    ReplyDelete
  86. Ni bukan budak suruhan ,,ni anjing suruhan DAP

    ReplyDelete
  87. SEKARANG SEBAHAGIAN BANGSA MELAYU DI PERGUNA KAN DALAM MENENTANG MELAYU...APA KAH INI SEMUA HANYA KEPENTINGAN DIRI SENDIRI ATAU UNTUK NAMA PANGKAT ATAU SEDEMIKIAN? TANPA SEDAR AKAN DIRI SENDIRI ITU ADA LAH SEORANG MELAYU... TOLONG JANGAN JADI MANUSIA KALAU OTAK LETAK DEKAT BAWA TELAPAK KAKI KERNA APA YANG ANDA MAHU KAN TAK MENCERMIN KAN ANDA SEORANG MANUSIA YANG ADA PENDIDIKAN.....

    ReplyDelete
  88. Lg2 Melayu Islam...Lg2 Melayu Islam...org bkn Islam tkde plak heboh mcm ni...bila diitegur dialah yg pndai dlm brhujah dn fakta..tk ditegur makin mnjadi jadi plak kelakuan...

    ReplyDelete
  89. Xsuka..p dok mongolia..🤣🤣

    ReplyDelete
  90. Dunia luas xsuka cara lama bleh berambuss...g lain tempat lain negara
    kami tetap d sini
    budaya kami jgn usik

    ReplyDelete