Akhirnya terlaksana sudah perjuangan kaum China ini - Randau Sarawak

Breaking

Monday, July 9, 2018

Akhirnya terlaksana sudah perjuangan kaum China ini

Sijil UEC telah diiktiraf di Melaka dan dijangka menyusul pula di peringkat persekutuan. Akibat kerakusan berpolitik, dasar pendidikan kebangsaan kita telah tidak kita pedulikan.

Apakah UEC? Akronim UEC ditakrifkan sebagai Unified Examination Certificate atau Sijil Peperiksaan Gabungan Sekolah Menengah Persendirian Cina. Sijil ini diguna pakai oleh Sekolah Menengah Persendirian Cina (SMPC) yang dibenarkan beroperasi mengikut caranya sendiri, menggunakan silibus UEC, dengan syarat mesti mengikuti kehendak Sijil Pelajaran Malaysia (SPM). Secara tidak langsung, pelajar ini akan memiliki dua sijil sekali gus iaitu UEC dan SPM.



Umumnya, sijil UEC dibahagikan kepada tiga tahap iaitu Menengah Rendah (UEC-JML), Vokasional (UEC-V) dan Menengah Tinggi (UEC-SML) yang kesemuanya menggunakan bahasa Mandarin. UEC-SML mengandungi subjek Matematik, semua subjek sains dan semua subjek aliran perdagangan.



Sejak dahulu lagi, Mereka enggan mengguna pakai dasar dan kurikulum sistem pendidikan kebangsaan. Sebaliknya menggunakan kurikulum yang kebanyakannya diciplak dari Taiwan. Sistem penilaiannya juga dibuat oleh badan penilaian sendiri, bukannya oleh Lembaga Peperiksaan Malaysia.



Dong Jiao Zong iaitu sebuah badan bukan kerajaan (NGO) Cina sejak tiga dekad lalu mendesak kerajaan mengiktiraf sijil UEC sebagai kelayakan untuk memasuki IPTA. Ini jelas suatu tindakan membelakangkan dasar-dasar kerajaan terutamanya dasar pendidikan negara dan bahasa melayu sebagai bahasa kebangsaan.



Besar jasa kaum ini kepada kerajaan hingga membolehkan mereka menikmati laba sebegini. Konsep Malaysia Baru..



Rujukan:
https://m.malaysiakini.com/news/432298

http://pakdin.my/tag/dong-zong/

http://pakdin.my/tag/cina/

https://pakdin.my/?s=uec

59 comments:

  1. Semua salah Melayu PH. Bahloll.tolol.toyol..

    ReplyDelete
  2. Amek kawww....nk sgt kan...lama2 tanah kubur pun xde...

    ReplyDelete
  3. Ini smua salah melayu tongong..pakatan hancur

    ReplyDelete
  4. Aduiii bertapanya hati nie Allah saja yg tau....kerana kebodohan melayu ph habis islam satu malaysia kena main...

    ReplyDelete
  5. En Ismail Bin Yon bgi pandangan sikit ttg isu ni..rasa nya rn lbih mngthui dri sy..kongsi imu en bersama sy..dn berikan pandangan en

    ReplyDelete
  6. Ni semua salah macai pakaton.....

    ReplyDelete
  7. Janji jawatan ada bial melayu di permainkan tahniah menteri melayu ph dan pengudi ph hancur jawapnya

    ReplyDelete
  8. ni timbalan menteri pertahanan DAP mintak ka...saja tanya

    ReplyDelete
  9. Dah di bilang tiada sekolah buat kaum ini yg mengajar dalam bahasa mereka di dalam dunia ini kecuali kecuali di negara china,taiwan & Malaysia sahaja.Tiada di Singapore,tiada di usa,uk,Indonesia,Philippines,Thailand,Canada,Australia dan lain lain kecuali di Malaysia,Malaysia,Malaysia.

    ReplyDelete
  10. Menteri Pendidikan kata apa agaknya

    ReplyDelete
  11. Bumi melayu bertuankan bangsa lain. Dulu menghadiri kursus BTN menyanyi lagi Anak kecil main api ingatkan hanya nyanyian menaikkan semangat patriotisme rupa benar2 terjadi

    ReplyDelete
  12. Dah lama tahu pasal UEC nih..bab bahasa, kebudayaan, pendidikan memg org2 Cina, akan bersatu tanpa mengira aliran politik, kecuali yg benar2 kuat semangat kebangsaannya..ade..1 dlm 1000 Cina..😅

    ReplyDelete
  13. yg paling bagang paling bodoh malayu yg sokona ph ini lah jadi nya

    ReplyDelete
  14. menang sorak,kg tergadai,2 jer nk bgtau kt mahacai PH

    ReplyDelete
  15. Tahniah anak muda yg memilih #ph tahniah sekali lg..

    ReplyDelete
  16. Itu lah kehendak orang2 Melayu yanh pilih pakatan haprak tu. Ini lah satu drp banyak agenda utk hapuskan identiti Melayu. Aku sedih buat cucu2 aku.

    ReplyDelete
  17. pueh hati kamu dah dikabokan jangan nak juga amik kau

    ReplyDelete
  18. Rashdan Rahman Affendi Bin Mohd Yob Mohd Nadzrul boleh baca ni

    ReplyDelete
  19. Tak sampai 100 hari dh bermacam puak2 ni tuntut.. tatkala semua manifesto yg dijanjikan utk rakyat masih lg samar2 utk dilaksanakan. !!

    ReplyDelete
  20. Ini kerana yg bangang&bongok memilih.

    ReplyDelete
  21. Tahniah ppbm,pan . Hangpa memang meloyakan cai2 semua

    ReplyDelete
  22. Betoi betoi.. Sijil inilah yg deme perjuangkan selama ini.. Amacam puak peminum ayo kencing..

    ReplyDelete
  23. Jelas dan fhm...kita kena halang

    ReplyDelete
  24. tolong hantar diorang balik China boleh???!!!geram lak aku!!!😠😠😠😠

    ReplyDelete
  25. Bila minda melayu dijajah. Samaada mereka sedar atau tidak wallahualam

    ReplyDelete
  26. Bukan tu ...ke semua salah najib sebab bn kalah......sentiasa umno dihati

    ReplyDelete
  27. PH di ketuai Dap dan Mahadey telah berjaya menanam perasaan benci kedlm hati rakyat malaysia dari isu paling remeh hingga paling besar dan finah selama 3 tahun di ulang2 malah hingga menjerit di atas jln dgn BERSIH

    ReplyDelete
  28. Ya melayu PH...madey sanggup ditunggang demi dendam pada kerajaan dulu.INGAT TU...SEKARANG DAP DAH BERKUASA.

    ReplyDelete
  29. Segala gala keistimewaan orang melayu...terus layu satu persatu.Kesilapan siapa? Melayu itu sendiri yg dh lupa.

    ReplyDelete
  30. Mana macai2 PH tu cuba up satu kali, cerita kan apa tujuan nya untuk IKTIRAF UEC ni
    #lenyaplaanakcucukamu10tahunlagi

    ReplyDelete
  31. Alahai kesiannya akuuu... pkcik2.pklebai2 yg brdemo dn mmbntah tu separuh drnya ada yg memangkah PH... Jd pkcik2 pklebai2 sekelian... rmai diantara org2 Melayu di Negara ini mngingatkn kita pangkah PH sama dgn pngkah DAP... harap skrang tau dh jwpnya knp tolak DAP...apa blh buat.pekara dh trjadi ttp akn trjadi...sabarlah bnyk2.trimalah kenyataan yg ank2 dn cucu2 atau generasi akn dtg trpksa bersaing atau ketinggalan dibelakang Bangsa kiasu DAP ni...dlm masa 5thun ni bersama dn brsatulah utk mngubah corak pentadbiran yg tlh dibuat sekian lama oleh org2 trdahulu...

    ReplyDelete
  32. Nk hairan pe nye .. kehendak melayu sendiri kan ..🤣🤣

    ReplyDelete
  33. Lama dah diaorang rancang cuma ada segelintir orang tak nampak lagi dan masih lagi setia nak undi...ermmm begitu lah kalau buta....😂

    ReplyDelete