1,679 murid SJKC Pulau Pinang dijangkiti HFMD, dua lagi sekolah ditutup - Randau Sarawak

Breaking

Friday, July 13, 2018

1,679 murid SJKC Pulau Pinang dijangkiti HFMD, dua lagi sekolah ditutup

Dua lagi Sekolah Jenis Kebangsaan Cina (SJKC) termasuk sebuah sekolah yang sebelum ini hanya membabitkan kelas Tahun Satu hingga Tahun Tiga yang ditutup, telah diarahkan tutup sepenuhnya berikutan penularan wabak penyakit, tangan, kaki dan mulut (HFMD).



Pengarah Jabatan Pendidikan Negeri Pulau Pinang Mohd Jamil Mohamed berkata dua sekolah itu ditutup selama 10 hari selaras dengan arahan Jabatan Kesihatan Negeri yang mahu pembersihan di sekolah yang mempunyai kes HFMD dijalankan bagi mengelak penularan penyakit berkenaan di kalangan murid di situ.



"Menurut laporan yang saya terima Sekolah Jenis Kebangsaan Cina (SJKC) Sam Sun ditutup sepenuhnya apabila tiga pelajar dikesan menghidap penyakit berkenaan manakala SJKC Phor Tay yang sebelum ini enam buah kelas membabitkan Tahun Satu hingga Tahun Tiga yang ditutup sejak 7 Julai lepas, turut ditutup sepenuhnya bermula semalam.



"Langkah berkenaan diambil berikutan jumlah kes yang dicatatkan mencecah 11 kes di SJKC Phor Tay, dua buah sekolah telah ditutup sejak Selasa iaitu SJKC Shih Chung (Cawangan) (enam kes HFMD) dan Sekolah Antarabangsa Tenby. Semua sekolah terlibat terletak di daerah Timur Laut," katanya ketika dihubungi, di sini hari ini.



Katanya sembilan buah kelas di SJKC Chong Cheng di Sungai Ara turut ditutup selepas lapan murid di situ dijangkiti HFMD dan Jabatan Kesihatan Negeri sedang membuat pemantauan serta pemeriksaan di sekolah berkenaan.



Mohd Jamil berkata murid di sekolah yang ditutup berikutan penyakit HFMD tidak perlu menggantikan sesi persekolahan mereka dan semua guru yang terlibat akan mempercepat serta menggunakan budi bicara masing-masing bagi memastikan pengajaran dan pembelajaran di sekolah dapat diselesaikan dalam tempoh sesi persekolahan tahun ini.



Sementara itu, Pengarah Kesihatan Pulau Pinang Dr Wan Mansor Hamzah berkata sebuah lagi sekolah iaitu SJKC Chung San masih di peringkat pemeriksaan dan turut diletakkan dalam keadaan berjaga-jaga akibat penularan wabak berkenaan.



Beliau berkata secara keseluruhannya sebanyak 65 buah fasiliti ditutup sejak Januari hingga semalam dan ketika ini 20 fasiliti membabitkan 13 taska, dua tadika, sebuah pusat jagaan dan empat buah sekolah termasuk sekolah antarabangsa ditutup 10 hari bagi proses pembersihan berikutan terdapat jangkitan HFMD di premis berkenaan.



"Sehingga hari ini sebanyak 1,679 kes HFMD dilapor di Pulau Pinang sejak Januari dan semalam seorang lagi kanak-kanak dimasukkan ke Hospital Seberang Jaya untuk menerima rawatan kerana penyakit itu menjadikan dua pesakit di hospital berkenaan serta dua lagi masih di Hospital Pulau Pinang," katanya.



HFMD ialah satu penyakit yang disebabkan oleh virus dan gejala penyakit itu adalah demam, ruam (maculopapular dan vesicles) di tapak tangan, kaki dan ulser di mulut dan lidah, serta gejala dan tanda-tanda jangkitan saluran pernafasan atas (URTI).



HFMD disebabkan oleh jangkitan virus khasnya dari jenis Coxsackie A16 dan Enterovirus 71 (EV71) dan virus itu merebak secara kontak dengan air liur, cecair lepuh (blister) dan najis pesakit.



 

65 comments:

  1. Virus dari daging babi ni.bahaya ouhhhh

    ReplyDelete
  2. Terrible..Apa tengah buat Menteri baru ini...masih dlm apa nama...

    ReplyDelete
  3. Apsal spesis2 ni aje yg kena jangkitan? Tahniah org Melaka...korang bakal pengeksport babi terbesar.,...org Melaka dah lupa ke tragedi JE?....sigh, Melayu Mudah Lupa

    ReplyDelete
  4. tutup terus lagi baik untuk keharmonian negara. Malaysia hampir 60% orang Melayu. Cukup pelik bila sekolah cina diperbesarkan....

    ReplyDelete
  5. Babi diternak secara meluas d pulau pinang, Melaka, sebhgian Johor, ngeri 9, Perak, Sabah & srwk.bukn hnya penternak, pemkn babi adalh mereka2 yg berisiko dijangkiti.

    ReplyDelete
  6. Allah Maha Kuasa...blh ttp sk cina...amaran..klu nk ttp sk tahfiz

    ReplyDelete
  7. Kebesaran allah tiada manusia bleh menguasai nye... nie lh balasan yg nk menutup sklh tahfiz... aamiin....

    ReplyDelete
  8. Ini semua bala Allah turun kan doa org teraniaya di makbulkan

    ReplyDelete
  9. Bala kecil dari Allah sudah tiba.....

    ReplyDelete
  10. X faham.. kita hidup sblum ni harmoni je..Ni la jadi bila hidup ber Tuhankan duit.. benda yg Islam larang tu jgk nak dibuat

    ReplyDelete
  11. Bgus la yg kena cina.. dorg mmg suka bela penyakit.. mudah2an kita terpelihara dr penyakit yg dorg suka bela ni..

    ReplyDelete
  12. Penat2 kerajaan dulu tutup kandang babi kat melaka tu bukan sikit2 duit nak bayar pampasan... Laaaa ni korang nak bukak balik kandang babi...kenyang lah tokey babi macam ni...

    ReplyDelete
  13. Ni la akibatnya depa nak tutup pusat tahfiz..tpi bukak ladg babi..mcm2 dah bala dok turun..tpi xsedaq2 lg..

    ReplyDelete
  14. ..tiba2 idung jd mancung...leher ilang..eeeeeiiii..🏃🏻🏃🏻🏃🏻🏃🏻🏃🏻

    ReplyDelete
  15. PENYAKIT BABI DAH MEREBAK .....TAHNIAH..ORG PENANG

    ReplyDelete
  16. sikit2 ALLAH SWT bg bala kt penang

    ReplyDelete
  17. it just a beginning................ wait and see.

    ReplyDelete
  18. Ppinang negeri dap allah da bgi amaran tgu la moga2 family ank cucu kita selamat aamiin3

    ReplyDelete
  19. Betui2 ,Allah dah tunjuk tu baru sikit

    ReplyDelete
  20. Pengotor... itu jer... jarang basuh tangan.

    ReplyDelete
  21. Menteri kesihatan buat apa tu???? Tidor ka???? Ka dok kaji sains nk bg umur madey panjang lg.....ha4

    ReplyDelete
  22. #WangSweiKien U LOOK PIG ASSHOLE MIND SET

    ReplyDelete
  23. BALA DAH MULA MELANDA NEGARARA XTERKECUALI SEMUA BOLEH KENA

    ReplyDelete
  24. Alhamdulillah. Bala2 telah datang.

    ReplyDelete
  25. Biarkannnn....dah islam lrang mkn babi...biarkannnnn...setahu

    ReplyDelete
  26. Aniaya lagi ..Allah baru bagi sikit... semakinn byk yg teraniaya... Insha Allah... Allah akan balas

    ReplyDelete
  27. Biaq depa hadap..jng smpai Allah turunkn bala kt malaysia

    ReplyDelete
  28. TU DIAAAA..HAMPA DOK BUAT ISLAM..PAKAT TUTUP TEGRUIH LAH P.PINANG...BARU BETOIII

    ReplyDelete
  29. Bukan JE tu. yg lebih tepat, virus Nipah.

    ReplyDelete
  30. Padan dgn muka kau orang.MAMPOS lagi baik

    ReplyDelete
  31. nx tengok penyakit kena kat keturunan LKS

    ReplyDelete
  32. Padan muka tangung le maya orang Islam lagi mner mdey Rafizi n teresa Kok semua geng ph ..n grup ph semua dlm wsaap semua ...gi bantu....tu bantu

    ReplyDelete
  33. Padan muka yg dijangkiti harap2 mampuih semua.

    ReplyDelete
  34. Takkan nk salahkan najib..LOL, salah madey..LOL

    ReplyDelete