Mahathir tinggalkan jawatan Perdana Menteri dengan dividen KWSP terendah dalam sejarah sejak negara merdeka. - Randau Sarawak

Breaking

Sunday, February 11, 2018

Mahathir tinggalkan jawatan Perdana Menteri dengan dividen KWSP terendah dalam sejarah sejak negara merdeka.

Pada tahun-tahun terakhir Mahathir sebagai Perdana Menteri, dividen KWSP berada pada trend menurun.

Malah, Mahathir memiliki kehormatan yang meragukan sebagai PM yang bertanggungjawab apabila KWSP mengumumkan kadar paling rendah iaitu 4.25% dan 4.5% sejak Malaysia dibentuk.

Ini bukan sahaja disebabkan oleh kemelesetan pada tahun 1998 tetapi disebabkan kawalan modal yang dikenakan apabila beliau menambat Ringgit. Ini menghalang banyak pelaburan di negara kita - menyebabkan ekonomi dan pasaran saham kita dibawah prestasi dan akibatnya, KWSP kita juga berada dibawah prestasi sebenar.

Fakta bahawa kadar KWSP adalah rendah pada tahun 2001, 2002, 2003 dan 2004 adalah bukti konkrit prestasi yang kurang baik ini.

Bagi tuduhan bahawa dividen KWSP secara artifisial tinggi untuk tahun 2017 kerana ia adalah tahun pilihan raya dan akan turun secara drastik tahun berikutnya, sila ambil perhatian bahawa kadar dividen bagi tahun 2013 (diisytiharkan pada 2014) dan 2014 (diisytiharkan pada 2015) adalah lebih tinggi daripada kadar untuk tahun 2012, yang diisytiharkan pada tahun pilihan raya 2013.

Jadi tidak ada kebenaran untuk kadar dividen yang dipengaruhi oleh sama ada ia adalah tahun pilihan raya atau tidak. KWSP adalah profesional.

Mereka yang meragui bahawa prestasi KWSP adalah lebih baik hanya perlu melihat prestasi suku tahunan yang diumumkan oleh KWSP sepanjang tahun lalu dan juga melihat prestasi pasaran saham tempatan dan global untuk membuktikan bahawa KWSP telah melakukannya dengan baik tahun lepas dan pengumuman dividen yang tinggi untuk tahun lepas adalah wajar.

Selalu ada orang yang tidak berpuas hati. Mereka tidak berpuas hati apabila kadar dividen yang rendah mengatakan Malaysia berada dalam krisis dan mereka tidak berpuas hati apabila kadar itu tinggi mengatakan bahawa kerajaan menipu.

Ada juga orang yang mengatakan bahawa KWSP telah muflis. Mereka mengatakan sejak tahun 1960-an tetapi hampir 60 tahun, KWSP masih belum muflis dan tiada siapa yang pernah dinafikan hak untuk pengeluaran tabungan mereka yang sah.

Anda tidak boleh menggembirakan orang-orang ini kerana otak mereka sudah mati - diracun oleh propaganda pembohongan DAP.

Jangan percaya saya? Tanya ayah dan datuk korang berapa kali dalam beberapa dekad yang lalu DAP telah mengatakan bahawa wang KWSP dalam bahaya. Pergi lah tanya.


LSS.

No comments:

Post a Comment