Banyak agensi Islam ditutup orang Melayu kena buang

Banyak agensi Islam ditutup orang Melayu kena buang
Sekiranya ini terjadi....jgn marah kalau Melayu Islam bangkit...

Dalam satu surat pembaca di portal Malaysiakini, sudah dinyatakan ura ura kerajaan Pakatan Harapan (PH) akan menutup lebih banyak agensi di bawah kementerian tertentu dengan alasan untuk melaksanakan penjimatan perbelanjaan kerajaan.

Ada cadangan melalui surat itu untuk menutup atau menggabungkan sesebuah kementerian dan agensi serta ada juga agensi yang dicadangkan untuk diletakkan di bawah agensi lain yang akan ditubuhkan kemudian. Agensi yang besar seperti Lembaga Tabung Haji (TH), Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) dan Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan juga mungkin akan ditutup.

Penulis surat itu, Gerard Lourdesamy mencadangkan agar agensi berkaitan agama Islam di bawah kerajaan ditutup dan dipindahkan di bawah kementerian berbeza kononnya untuk memudahkan pengurusan kementerian berkenaan dilaksanakan. Dengan Kementerian Kewangan kini diketuai oleh pemimpin dari DAP, kemungkinan ia strategi licik untuk memansuhkan perkara berkaitan hak keistimewaan orang Melayu.

Menurutnya, selepas 13 kementerian sudah diumumkan oleh Perdana Menteri, Mahathir Mohamad, kini ada baki 11 kementerian yang wujud di zaman pentadbiran Barisan Nasional (BN) masih tidak diumumkan pelantikan Menterinya. Baki kementerian itulah yang dicadangkan untuk diubahsuai pentadbirannya.

Dia mencadangkan supaya Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) yang sudah sekian lama mengawal selia perkara berkaitan umat Islam di negara ini terutamanya dari aspek pensijilan halal dipindahkan di bawah satu entiti baru iaitu Bahagian Hal Ehwal Islam (IAD).

Ia tidak akan lagi diletakkan di bawah Jabatan Perdana Menteri (JPM) seperti dahulu yang mana Perdana Menteri berkuasa dalam menentukan perkara berkaitan agama Islam ketika zaman pentadbiran BN. Jabatan Kehakiman Syariah Malaysia (JKSM) dan Mahkamah Syariah Wilayah Persekutuan juga dicadangkan untuk diletakkan di bawah IAD.

Jabatan-jabatan besar yang menguruskan hal ehwal orang Islam akan diletakkan di bawah satu unit atau bahagian yang lebih kecil serta akan dikawal dengan lebih ketat lagi oleh IAD dan bukan lagi di bawah JPM. Jabatan Wakaf, Zakat dan Haji (JAWHAR) juga akan diletakkan di bawah IAD.

Dalam surat itu, dia mencadangkan Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan pun akan diletakkan di bawah IAD. Bayangkan dek kerana mahu perubahan dengan undi PH, kini umat Islam menanggung akibatnya dan kesannya. Jika ia dilaksanakan, habis jabatan dan agensi milik umat Islam akan dihapuskan atau kuasa mereka akan menjadi lebih terhad.

Seperti yang dimaklumkan tadi, TH yang menjadi tempat simpanan pendeposit yang hendak pergi menunaikan haji yang berjumlah berbilion akan dipindahkan ke bawah IAD. Entah ada entah tidak Tabung Haji selepas ini. Bagaimana jemaah haji dari Malaysia hendak pergi menunaikan ibadah itu di Tanah Suci.

Peruntukan khas Biasiswa Pengajian Tinggi Raja-Raja Melayu dan Yang di-Pertua Negeri juga akan dipindahkan di bawah Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM). Ini cadangan yang melampau kerana mahu bertindak tanpa rujuk terlebih dahulu pada Raja Raja Melayu.

FELDA juga yang banyak membantu orang Melayu akan dipindahkan kuasanya di bawah Menteri Hal Ehwal Ekonomi, iaitu Azmin Ali. Amanah Raya Berhad (Amanah Raya) tempat orang Melayu buat wasiat juga akan dipindahkan. Ini adalah satu bencana besar untuk orang Melayu dan Islam jika ia benar benar berlaku.

Ingat balik apa yang Penang Institute dan DAP pernah cakap dulu sebelum mereka berkuasa. Mereka hendak buang penjawat awam. Ramai tidak percaya. Kini bukan sahaja penjawat awam Melayu yang ramai kena buang pada bulan Ramadhan ini, institusi berkaitan Islam juga mahu dibuang oleh kerajaan PH.

Ternyatalah apa yang DAP hendak diikutkan sahaja. Benarlah kata Hew Kuan Yaw, Supermaan DAP bahawa DAP mahu perkudakan Tun Mahathir sahaja.

17,000 kena buang, 3,600 guru agama kena buang dan semua ketua ketua kampung di seluruh negara turut kena buang.

Selepas ini Tok Imam, Tok Siak dan bilal masjid pula menunggu masa. Entah entah kami pun tidak dapat elaun lagi kerana kerajaan PH hendak berjimat. Ikut sangat cakap DAP sampai habis orang Melayu kena buang.



Rasa Hati,
Tok Siak Masjid

Read More

Air mata Mahathir

Air mata Mahathir
Dia terdiam. Di riak wajahnya ada tanda tanda muram dan sedih yang teramat dalam apabila LGE menyatakan hutang Negara hanya RM668.2 bilion.

Dia memejamkan mata, suasana hening dan hiba, lama ..lebih dari 5 minit tak seorang pun berani membuka mulut. Sebab terfikir takut tembelang pecah!

Masing masing terpaku melihat TDM terus memejamkan mata tanpa berkata apa apa. Hanya terlihat bibirnya yang bergerak gerak menahan pilu yang sangat merisaukan hatinya.

Selepas hampir 7 minit suasana terhenti dan hening, dia membuka mata terbeliak walaupun sudah tua dan uzur itu jelas terlihat renungan tajam gambar TDM di lantai yang belum dibuang lagi, kami tidak berani menatap matanya yang tajam. Kami mengalih pandang kearah lain kerana takt ahu nak kata apa masing-masing dah buat banyak dosa!

Berapa lagi kita ada? Tanyanya dalam dialeg utara, LGE banyak heran pandai pulak org tua tu berjimat, ingat boros!

Tun bertanya lagi... cukup tak nak bagi rakyat BRIM sebelum raya ni? Karang tak bagi mengamuk sepa-depa nak raya ni!

LGE, cukup memang la cukup tapi masalahnya kita nak kena biayai proses menganti GST kepada SST. Itu belum kira janji nak hapus tol dan subsidi minyak RM1.50 seliter!

Apa nak buat ni?

LGE dalam proses menggandakan hutang kepada 1.2 trilion
Awat lambat sangat, pi siap kasi rakyat keliru! Ini TOL takda cara lain ke?

Errr...pasal Tol tu tun? Takpa tu nanti saya panggil konsenssi tgk macam mana kita forfeited kos depa.. tapi jangan risau TUN kan kita dah bagi tau rakyat bila tol mansuh bila konsesi tamat.

Kemudian semua bangun, aku sempat menoleh kebelakang sebelum berlalu pergi, aku rasa mungkin dia teringat nasib 3 orang anak dia yg bergelar millionaire tu kot!

Inilah manusia yang kalian hina dan caci dia, tapi kalian tak tahu, dia buat lagi dahsyat dekat DSN asalkan tak bangun langsung apa saja dia akan buat!

Dia pernah melakukan kesilapan, dia akan tebus kembali, beri dia ruang dan peluang untuk kenakan TDM kaw! Kaw!, bekerja 18jam sehari, hanya kerana satu sebab, nak lihat anak-anak dan kroni gembira!

Ya Allah, apalah malapetaka TDM bawa ni!



http://pakdin.my/tag/mahathir

#AirMataBuaya
Read More

Tiga tunggak utama Kementerian Kewangan akan pastikan Islam dan Melayu terus kukuh dan gagah di bumi Melayu

Tiga tunggak utama Kementerian Kewangan akan pastikan Islam dan Melayu terus kukuh dan gagah di bumi Melayu
2 pegawai khas Lim Guan Eng di Kementerian Kewangan adalah juga 2 Ahli Parlimen DAP yang bijak, berintegriti dan sangat menyayangi bangsa Melayu dan orang-orang Islam.

Pusat-pusat Tahfiz yang selama ini mendapat bantuan khas dari Dato Seri Najib Tun Razak pasti akan mendapat peruntukan berterusan dari Kementerian Kewangan.

Segala masalah kerosakan masjid atau Gaji Imam dan Tok Siak akan dijaga dengan baik oleh mereka. Dalam tempoh 5 tahun ini jika ada masalah, hubungi lah mereka. Nak menangis di bahu mereka juga boleh kerana sebagai negara majmuk, kita semua bersaudara.

Kontraktor-kontraktor Melayu jangan bimbang. Anda pasti lebih mudah cari makan sekarang berbanding dahulu.

NGO Melayu seperti yayasan-yayasan kebajikan terutama PERKASA boleh lah meminta peruntukan khas dari Kementerian Kewangan.

Universiti-universiti tempatan terutama UITM akan mendapat kemudahan yang istimewa dari Kementerian Kewangan. Jika pensyarah menghadapi masalah, ingat semula 9 Mei anda pangkah apa? Jika anda pangkah PH maka anda perlu gosok dada perlahan-lahan. Syukur pada Allah sekurang-kurangnya Allah nak beritahu anda walaupun anda Professor atau miliki PHD dari Harvard, anda masih tidak begitu cerdik berbanding YB Mat Isa Sabu.

Dulu anda bercerita tentang 1MDB dan RM 2.6 billion serta money trail theory sampai berselirat urat otak. Anda lah yang paling bijak kerana boleh berbahasa Inggeris slang london! Orang Melayu cukup bangga dengan anda.

Ada pensyarah universiti dan budak-budak Ansara yang tiga suku maki saya di facebook sebab saya budak Sekolah Menengah Kebangsaan dan belajar di universiti dalam negara. Mereka panggil saya ‘bitch’ sebab saya tidak sokong PH. Saya tidak faham bahasa Inggeris maklumlah belajar di sekolah Kebangsaan. Apakah maksud ‘bitch?’ ‘Bitch’ tu maksudnya peluntur fabric ke?

Kemungkinan besar golongan cerdik pandai Melayu ini cuma faham 1 + 1 = 2. Mereka adalah golongan buta kayu kerana tidak mengetahui bahawa dalam politik 1 + 1 juga boleh jadi 93! Kasihan mereka. Jika mereka baca posting saya, ingin saya ingatkan bahawa telan panadol disiang hari hukumnya batal puasa. Maka sebaiknya ambik wuduk dan solat Dhuha 2 rakaat sebab sekarang sudah pun 8.52 pagi.

Segala celah tabung wang rakyat yang selama ini dijaga oleh Menteri berbangsa Melayu kini mencipta sejarah baru apabila orang-orang Melayu mahu semua peruntukan masjid dan wang rakyat dijaga oleh menteri Cina. Orang Cina tak paksa pun. Orang Melayu yang bermurah hati undi PH di PRU14.

Berdoalah semoga Tun M panjang umur.

Semoga orang Melayu segera sembuh dari penyakit gila.



Anina Saadudin
EMPIRICAL MALAYSIA

#EmpiricalWatch

Rujukan:
Read More

Air mata buaya Mahathir: Alasan mengelak tunai janji PRU

Air mata buaya Mahathir: Alasan mengelak tunai janji PRU
Selepas pilihan raya ini saya rasa sedih. Apalah hendak jadi kepada negara kita nanti.

Dulu habis MAS jahanam sehingga terpaksa Pak Lah dan Najib selamatkan.

Dulu buat tol kenaikan tiga tahun sekali sebanyak 10%. Kalau rugi kerajaan kena bayar. Najib terpaksa minta tolong KWSP beli PLUS untuk elak kerajaan bayar pampasan beratus juta setahun.

Dulu penuh Lembah Klang ni dengan tol. Ikut perjanjian, ada yang sudah RM3 sehala. Terpaksa Najib juga bayar pampasan, struktur semula dan bayar pampasan untuk sesetengah kawasan bagi tutup terus.

Dulu sudah berapa kali kerajaan melindungi Proton sehingga berpuluh tahun menanggung subsidi. Terpaksa Najib cari rakan kongsi strategik yang boleh pulihkan Proton.

Dulu dia dia buat IPP, perjanjian TNB mesti bayar guna atau tidak. Harga lebih tinggi dari pasaran. Menurut Tan Sri Ani Arope (2006) TNB mampu menjana kuasa pada kos 8 sen seunit (kWh), tetapi TNB kena beli dari IPP pada harga 23 sen seunit (kwh).

IPP ini juga mendapat subsidi gas Petronas. Dari 1997-2010, Petronas subsidi gas sebanyak RM49.3 bilion kepada IPP.

Najib Razak juga yang menubuhkan 1MDB dan ambil alih IPP-IPP ini dan menstruktur semula perjanjian. Malangnya, ia tidak sempat berjaya sepenuhnya kerana serangan politik.

Hari ini dia buat air mata buaya konon sukarnya hendak pulihkan negara ini. Dia buat cerita kononnya hutang terlalu besar sehingga sukar hendak tunaikan janji Pakatan Harapan.

Hari ini mereka sudah sebarkan gosip hendak apungkan Petronas.

Sebenarnya Elders Council sibuk bincang apa nak faraid bagi “cover” belanja pilihan raya. Ada orang percaya Daim akan buat kerja percuma atau keluar modal tanpa pulangan?

Tidak payah menipulah. Di bawah Najib Razak belum pernah Kerajaan tidak mampu bayar hutang.

Tak boleh tunai janji letak jawatanlah. Usah buat cerita sedih.

Sandirawa Pakatoon.



Sumber:

Rujukan:


Read More

Kenyataan DS Najib bahawa kita akan bangsat jika UMNO kalah benar-benar berlaku

Kenyataan DS Najib bahawa kita akan bangsat jika UMNO kalah benar-benar berlaku
Aduh, apa nak jadi dengan Malaysia hari ini.

DS @najib_razak tinggalkan kerajaan dengan Rezab tertinggi dlm sejarah RM438 bilion dan lebihan akaun semasa RM15 bilion.

Dapat kat Mahathir dan Guan Eng, bila taknak tunaikan janji-janji pilihanraya mereka, mereka buat cerita hutang negara lebih 1 trillion dan 1MDB muflis.

Habis lari semua pelabur asing, index BSKL jatuh, Ringgit jatuh, sehingga akhirnya Guan Eng terpaksa mengakui hutang negara yang rasmi cuma RM686.8 billion sahaja. Padahal hutang 1MDB hanya 31b dan aset ada 43b.

Hutang sebenar negara mengikut cara kiraan antarabangsa yang menepati piawaian IMF dan Bank Dunia cuma 686.8b. Tapi nak cover Gobernor BNM dan Tan Sri Zeti terlepas cakap Ekonomi Malaysia bagus dan Rezab Negara tertinggi dlm sejarah, Mahathir terpaksa menipu sebelum rakyat sedar dia menang pilihanraya dengan menipu dan memfitnah kerajaan pimpinan DS Najib.

Apapun saya nak beritahu kat Mahathir dan DAP, DS Najib perintah negara ini dengan penuh bermaruah. Beliau tidak pernah mengemis mohon bantuan USD 1 billion kat Sultan Brunei.

Bila matawang kita jatuh akibat kejatuhan harga minyak dan janji Presiden Trump untuk menaikkan interest rate Amerika, DS Najib tidak perlu menambat ringgit, namun beliau berjaya buat ringgit kembali kukuh dari RM4.49 = USD 1 kepada RM 3.85 sebelum 9 Mei, 2018. Apatah lagi meminta derma dari rakyat seperti ini.

Sudahlah kamu tipu rakyat janji nak bagi macam-macam jika menang pilihanraya. Bila dah menang, kamu minta pula rakyat derma pada kamu.

Apalah malang Rakyat Malaysia dapat kerajaan Bangsat macam ni.

betul kata DS Najib, kita akan bangsat dibumi sendiri bila UMNO hilang kuasa.

Ayuh bangkitlah ahli-ahli UMNO. Cukup sudah meratap kekalahan kita.

Pakatan akan kita benamkan sepertimana DPJ dibenamkan oleh rakyat Jepun bila gagal tunai janji.

UMNO akan kembali memerintah dengan lebih gagah sepertimana LDP dijepun bila rakyat mula sedar hanya kita mampu tunaikan janji dan tadbir negara ini dengan baik.



Lokman Adam
Pemantau Malaysia Baru

#JanganKenaTipuLagi
#ManifestoBukanJanji
#RinduZamanNajib
#pray4dsnr
Read More

Kisah amanat terakhir Mahathir PRU14 "Demi Maruah"

Kisah amanat terakhir Mahathir PRU14 "Demi Maruah"
25 Mei 2018.
(16 Hari Memerintah).


Tiada lagi borak2 cikgu sekolah di bulan Ramadhan, dah tak bunyi lagi dah suara mengutuk nyumpah Najib!

Yelah sepatutnya sebelum raya ada kenaikan gaji + bonus. Tup2 undi PH punya pasal setakat dpt tukar 6% GST kepada 10% SST.

Berapa ringgit sangat mereka perlu bayar GST untuk raya berbanding kenaikan gaji sekali ganda kenaikan tahunan dan bonus?

Yelah kerana terikut ayat2 menyengat mahathir "demi maruah!" Mereka buang Najib. Maruah siapa MAHATHIR bela dahulu?

Sekarang nampaknya maruah Guan Eng yang suci hingga digugurkan dari kes rasuah. Dapat duduk dalam lubuk duit menteri kewangan

Maruah Anwar yg diampunkan dan dibebaskan dari penjara yang boleh terbang guna pesawat kerajaan ke sana sini duit pakai duit rakyat!

Maruah Mat Sabu ada sijil memasakpun jadi menteri pertahanan

Maruah mahathir kerana 3 anaknya yg billionaire dah boleh cogak2 projek mana nak kebas!

Maruah kroni yg besar melabur dalam PRU-14 akhirnya sudah boleh menunaikan hasil!

Maruah rakyat dekat mana? Apa yang rakyat dah dapat? Dah kaya atau duit dah dapat dijimatkan sehingga RM1000 sebulan hasil harga barang turun, harga minyak RM1.50 seliter atau TOL FREE sekarang ini!

Ohh mereka kata kena tunggu 100 hari. Tapi dalam menunggu 100 kena terima bala dulu bak kata perpatah susah2 dulu insya allah kalau kalau silap pangkah susah lagi kemudian ceritanya:.

Hampir 40k penjawat awam dibuang kerja!

200k penjawat awam dibelenggu kerisauan mungkin mangsa diserap ke swasta!

Bonus tak ada!

Gaji kena potong!

Kenaikan gaji sekali ganda dan tahunan dimansuhkan!

60k pekerja yg bakal diserap dalam jabatan kerajaan melalui skim SL1M dibatalkan

Hampir 200k graduan yg sepatutnya diserap masuk syarikat GLC @ swasta melalui SL1M SEBELUM PRU14 tergantung tanpa berita bila nak mula kerana kerajaan sudah bertukar.

Graduan ketika 100 hari ini tidak dapat memohon apa2 pekerjaan kerana kebanyakan syarikat swasta membekukan pengambilan pekerja baru bagi memerhati keadaan ekonomi tidak stabil.

Harap nak dapat BR1M sebelum raya tetapi kira2 8juta penerima berputih mata dan kurang dari 2 juta dapat tak sampai separuh.

Tol balik raya confirm kena bayar tp najib janji free.

Hutang PTPTN Syed Saddig dah kejar!

Orang kampung bertanya ada lagi ke 1Azam E-Kasih

Nelayan petani bertanya elaun mereka bila nak masuk!

Warga felda terduduk duit raya tahun ini tak ada dibekukan. Lagi sedang bingung harap tanah rumah je ada geran tapi tanah ladang 10 ekar?

Inilah nilai janji maruah mahathir. Sedar x sedar kalau anda ulang baca balik artikel ini dalam sistem pemerintahan kerajaan Mahazalim dengan sistem pemerintahan 22 tahun Mahafiraun sama sahaja iaitu:
ANAK BERANAK + KRONI FIRST dan kemudian2 mereka fikirkan rakyat itupun kalau duit kerajaan cukup walaupun Najib tinggal rezab negara rm430b tidak bermakna cukup untuk membantu rakyat!



MOHD. FADZIL
#FaktaBukanAuta.
Read More

Anak muda Kuantan berpusu-pusu merebut peluang pekerjaan di Malaysia China Kuantan Park (MCKIP)

Anak muda Kuantan berpusu-pusu merebut peluang pekerjaan di Malaysia China Kuantan Park (MCKIP)
Mahathir pernah menghasut rakyat dengan menggelar Malaysia China Kuantan Park (MCKIP) bagi mewujudkan bandar industri berkembar antara Kuantan dan Qinzhou sebagai Tembok Besar China di Malahsia dan kononnya dijadikan kawasan ekslusif dimana rakyat Malaysia dilarang masuk.

Mahathir juga menuduh Malaysia telah dijajah oleh China dan berjanji akan menutup MCKIP setelah mereka memerintah.

Kenyataannya, ribuan Peluang pekerjaan telah diwujudkan untuk anak muda Kuantan di MCKIP.

Kelmarian anak muda Kuantan membanjiri MCKIP bagi merebut peluang pekerjaan yang ditawarkan oleh MCKIP.

Kerajaan PH pula menyebabkan Ribuan Orang Melayu hilang punca rezeki.. Disaat kita akan sambut Hari Raya tak lama lagi.

Sekarang baru nak nampak kebaikan Dato Seri Najib Razak?

Allah maha adil. ☺☺



Sumber:

Rujukan:

#HasutanIblisMahaHebat
Read More

Wrong to call it a bail out of 1MDB

Wrong to call it a bail out of 1MDB
1. The new Minister of Finance has made allegations that under the previous government, MOF, Khazanah and Bank Negara Malaysia had to "bail-out" 1MDB debts, to the tune of RM 7 billion. Not only is this misleading, it is a politically-motivated attempt to obscure the facts.

2. In accordance with the recommendations of the Public Accounts Committee (PAC) Report on 1MDB, all of 1MDB's valuable and strategic real estate assets have been transferred to other companies owned by MOF Inc. Over time, these prime real estate assets can be worth up more than RM 30 billion.

3. However, although MOF Inc took over the assets, the debt or liabilities of 1MDB remained in the company. Accordingly, the arrangement, as I can confirm, is for MOF Inc to service 1MDB debts, but in return for taking over the assets.

4. Put another way, had those assets remained in 1MDB, it could have developed and sold the assets on its own, and used the proceeds to pay its debt.

5. To fulfil its obligations, MOF can use various methods, including sale of land (eg to Bank Negara Malaysia) or by collecting debt repayments (eg from Khazanah).

There is nothing wrong with such transactions, as each was approved per the relevant governance frameworks, were conducted on an ‘arms length’ basis and followed the correct laws and procedures.

6. Therefore, the question of MOF or BNM or Khazanah bailing out 1MDB does not arise at all. It is in fact downright misleading to make such allegations. MOF Inc took over assets and it must be responsible for the liabilities- that is the only correct way, legally and accounting-wise.

7. It is therefore wrong of the Minister of Finance to only highlight the debts of 1MDB. By right, the Minister of Finance must also inform the public about the assets of 1MDB that have been taken over.

8. The Minister of Finance must ‘walk the talk’ on CAT. He has to be transparent to tell the full story and not just half a story in order to deceive.

Najib Razak Facebook
https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=10155359380760952&id=157851205951



Rujukan:
Read More

[Video] Lelaki Dipercayai VIP Cedera Ditembak 9 Das

[Video] Lelaki Dipercayai VIP Cedera Ditembak 9 Das
BUKIT MERTAJAM – Seorang lelaki dipercayai individu kenamaan (VIP) cedera dalam kejadian tembakan di simpang Taman Sentosa, Jalan Kulim, Bukit Mertajam di sini, pagi tadi.

Lelaki yang masih belum dikenal pasti identitinya itu dipercayai ditembak sekurang-kurangnya sembilan das tembakan dalam kejadian kira-kira jam 11.45 pagi tadi.



Lihat video:
https://youtu.be/e3Ylw3Srsvw

Seorang saksi yang enggan dikenali berkata, beliau terdengar bunyi letupan yang disangka mercun sebelum melihat sebuah kereta jenis Honda Accord terbabas di pembahagi jalan berhampiran simpang tiga di situ.

Katanya, mangsa yang cedera dibantu orang ramai sebelum dihantar ke Hospital Bukit Mertajam.

Ketika ini, Ketua Polis Daerah Seberang Perai Tengah, Asisten Komisioner Nik Ros Azhan Nik Abdul Hamid masih dalam perjalanan ke tempat kejadian dan maklumat lanjut akan dikemaskini.




Read More

Kem Mahathir Mula Menyusun Serangan Terhadap Anwar, Terbaru Samakan Anwar Dan Rosmah Guna Jet Kerajaan

Kem Mahathir Mula Menyusun Serangan Terhadap Anwar, Terbaru Samakan Anwar Dan Rosmah Guna Jet Kerajaan
chegubard



1. Sepanjang kempen PRU ke 14 , 7 hari che’GuBard tidak dapat menggunakan facebook kerana diserang dengan ratusan ‘report’ kepada pengendali facebook sehingga akaun che’GuBard digantung. Ini menunjukkan betapa ada pihak yang sangat takut. Selepas PRU juga banyak kali terpaksa menukar kata laluan kerana banyak kali usaha serangan seperti ‘pishing attack’ menyerang ini termasuk menukar kata laluan email sehingga hampir seminggu lebih blog chegubard.blogspot.com gagal diakses. Ini semua usaha mereka yang takut dan ingin menyekat suara, mereka ingat mereka hebat dengan ramai tentera cyber berbayar.

2. Hari ini hari pertama blog chegubard.blogspot.com boleh digunakan sepenuhnya namun beberapa dokumen dalam email dan blog telah dipadamkan.

3. Merujuk semula kenyataan 12 Mei 2018, che’GuBard mengucapkan tahniah atas kejayaan rakyat menggunakan praktik demokrasi dalam PRU ke 14.

4. Selepas PRU banyak polimik berlaku, namun setakat ini tidak ada banyak perubahan berlaku, jujurnya yang ada kelihatan operasi ‘balas dendam’ dan belum ada lagi perubahan yang benar konkrit dan bersifat reformasi. Namun keadaan masih awal. Cuma diharapkan semua yang baru memiliki kuasa perlu cepat sedar dan sesuaikan diri kerana mereka bukan lagi pembangkang. Sebarang perbalahan perlu diselesaikan cara orang dalam kerajaan. Pengumuman dan aksi politik perlu dikurangkan dan dilakukan penuh hati hati.

5. Perkembangan seperti Stock market Malaysia mencatat angka negatif buat pertama kali tahun ini. juga Angka ‘outflow’ tertinggi sejak 2013 perlu perhatian khusus yang serius.

Kritikan Bloomberg juga seharusnya menjadi penyedar penting. Semua yang menjadi anggota kabinet kena faham bahawa ucapan mereka menjadi kata rujuk sebagai polisi negara, sentiasa menjadi bahan untuk dianalisa oleh para pelabur asing. Tidak boleh sesuka hati mengeluarkan kenyataan politik bagi analisis keadaan negara khususnya ekonomi.

kenyataan mengenai hutang negara  RM1 trillion, kemudian dibetulkan dengan pengumuman hutang negara sebenar adalah RM 686.8 billion sahaja ada kesan natijahnya sekarang, kerana pelabur tidak suka pada ketidaktentuan .

Bloomberg menasihati, menteri kewangan tugasnya adalah untuk meyakinkan pelabur, supaya tidak lari dari negara kita.

“But for the finance minister to pursue that goal at the expense of his day job – of keeping the economy in good shape, and investors reassured – would be inexcusable.” – Bloomberg

6. Pembebasan Anwar atas titah DYMM Seri Paduka Baginda Yang diPertuan Agong juga sememangnya mengundang perbagai reaksi khususnya ketidak selesaan kem Mahathir. Selepas PRU ketika Anwar masih di hospital tentera cyber Mahathir Syed Akhbar Ali telah menulis fitnah dalam blognya yang menyatakan kononnya Zahid Hamidi hadir ke Hospital bertemu Anwar 11.00 malam untuk berunding. Malah dalam tulisanya dinyataan kiraan bagaimana Anwar (PKR) bergabung dengan Zahid (BN) juga Hadi (Pas) untuk membentuk kerajaan. Tulisan ini viral dan disalin siar oleh ramai pihak yang akhirnya ada yang mula mempercayai dan menulis amaran serta mendapat reaksi kecaman oleh netizen terhadap Anwar.


7. Hari ini pula kem Mahathir mula menyebar gambar keluarga Anwar menaiki jet rasmi Kerajaan. Antaranya Herman yang dikenali sebagai cytro taksub Mahathir juga menyiarkan gambar tersebut dengan komen menyatakan ini tidak bagus untuk Malaysia Baru. Malah ada yang menyamakan tindakan ini dengan tindakan Rosmah Mansor menggunakan jet kerajaan sebelum ini. SAMM sendiri antara yang awal mendedahkan butiran dan  mengeluarkan kenyataan mengenai Rosmah menggunakan jet kerajaan sebelum ini.
http://www.freemalaysiatoday.com/category/bahasa/2015/01/09/samm-kutuk-rosmah-guna-pesawat-kerajaan/



Untuk samakan tindakan Rosmah dan keluarga Anwar adalah sangat keterlaluan. Apa yang dikritik sebelum ini ialah kelayakan Rosmah menggunakan jet negara untuk dirinya sendiri dan jelas rekod penerbangan menunjukkan ia singgah di beberapa lokasi dan laluan yang sangat boleh dipersoalkan. Maka ia melibatkan perbelanjaan tambahan yang juga tinggi.  Penerbangan yang menunjukkan keluarga Anwar menaiki jet kerajaan tidak sama kerana ia tidak melibatkan perbelanjaan tambahan yang serius. Sememangnya Azizah selaku Timbalan Perdana Menteri layak menaiki jet tersebut dan membawa keluarga untuk urusan rasmi dalam negara tidak melibatkan perbelanjaan tambahan yang serius kepada kerajaan.

8. Namun adakah ia harus disokong 100%, jawapanya tidak. Dalam negara dan rakyat diajak berjimat adalah bijak untuk anggota kabinet mengekalkan kesederhanaan dalam urusan. Malah Anwar sendiri perlu lebih bijak khususnya ketika ramai sedang memerhatikan terutama mereka di kem Mahathir yang tidak selesa dengannya. Hanya berdoa Anwar berjaya mencapai cita - citanya menjadi Perdana Menteri malah ia turut menjadi cita - cita ramai warga dalam dan luar negara. Namun jika tidak hati hati ada kemungkinan Anwar tersungkur kali kedua di tangan Mahathir.


Read More

Ikhlas nak siasat 1MDB atau nak berpolitik? – Dr. Tan Seng Giaw

Ikhlas nak siasat 1MDB atau nak berpolitik? – Dr. Tan Seng Giaw
Kerajaan Pakatan Harapan (PH) diminta berhenti mempolitikkan siasatan kes 1Malaysia Development Berhad (1MDB) jika benar-benar ikhlas mahu menyelesaikannya.

Veteran DAP, Dr. Tan Seng Giaw berkata, jika hendak menentu siapa yang salah atau siapa yang betul, maka lakukanlah siasatan dengan telus mengikut lunas undang-undang.

“Kalau hendak menyiasat, siasatlah senyap-senyap dan fokus. Semasa dalam siasatan tidak boleh buat kenyataan, panggil sidang media dan kemudian membuat tuduhan kepada pihak-pihak tertentu.

“Dalam siasatan ada prosedur. Seandainya ada pihak yang didapati bersalah semasa siasatan, dakwa atau lakukanlah pertuduhan kepadanya supaya yang dituduh dapat diadili di mahkamah.

“Bukannya setiap hari panggil sidang media dan dedahkan apa yang kononnya disiasat. Itu bukan siasatan tetapi hendak berpolitik, ada agenda lain. Siasatan dan sidang media adalah berbeza,” katanya kepada MalaysiaGazette.

Tegas Seng Giaw, kempen untuk pilihan raya sudah lama selesai dan pilihan raya juga sudah lebih dua minggu berlalu.

Lantaran itu, mana-mana pemimpin yang dipilih tidak perlu terlalu terbawa-bawa budaya berpolitik kerana sudah menjadi pemerintah.

“Pilihan raya sudah berakhir, sudah dipilih jadi tadbirkan negara ini dengan cekap berdasarkan kedaulatan undang-undang,” tambahnya.

Menurut Seng Giaw, berpolitik sepanjang masa dan mempolitikkan semua isu tidak mampu menjadikan Malaysia sebuah negara yang unggul seperti yang uar-uarkan.

Ini terbukti apabila pasaran saham negara jatuh semalam dan hari ini berikutan kebimbangan yang dicetuskan oleh situasi politik di negara ini.

“Kalau banyak cakap, asyik hendak buat siaran berita seperti sekarang hingga menjejaskan nama dan reputasi negara, maknanya tidak sayang kepada Malaysia. Mereka ini hanya sayang pada diri sendiri sahaja,” ujarnya.



Rujukan:
Read More

Bloomberg tembak Lim Guan Eng tidak cekap memikul tugas Menteri Kewangan

Bloomberg tembak Lim Guan Eng tidak cekap memikul tugas Menteri Kewangan


Mula-mula RM600billion... dalam tempoh beberapa hari dah naik jadi RM1 trillion.

Hari ni sudah kurang jadi RM600 billion balik.

Dasyat Menteri Kewangan settlekan masalah hutang negara.

Lim Guan Eng dilihat sedang sibuk memberitahu dunia kononnya dia akan membongkar skandal Negara. Tetapi itu tidak akan membawa keinginan awam Malaysia untuk mencapai keadilan.

Sementara itu, para pelabur semakin tidak puas hati dengan corak pentabiran kerajaan baru. Sudah tentu, pelabur asing mula bertindak menjualkan segala stok negara selama 13 hari berturut-turut.

Bagi Lim pula mengumumkan dalam sidang akhbar pertamanya bahawa hutang kerajaan telah melebihi 1 trilion ringgit ($251 bilion) kerana bailout 1MDB kononnya untuk menunjukkan dia seorang penuh kejujuran, tetapi tindakan tersebut memakan diri dan negara.

Jumlahnya, 45% lebih tinggi daripada yang dilaporkan sebelum ini, mungkin telah didedahkan Lim kononnya mempunyai rancangan untuk membayarnya. Tetapi kerajaan baru tiba-tiba kekurangan pendapatan.

Boss Lim, Perdana Menteri Mahathir, berhasrat menghapuskan cukai barangan dan perkhidmatan yang tidak popular bagi mengucapkan terima kasih kepada pengundi kerana mengembalikannya kuasa kepadanya selepas 15 tahun.

Itu semua nampak hebat dan baik. Tetapi GST yang berusia tiga tahun itu menjana pendapatan $11 bilion (RM40 bilion) bagi tahun lepas, atau 3.3% daripada KDNK.



Menggantikannya dengan jenis cukai penggunaan yang lain perlu menunggu parlimen baru bersidang, yang mungkin aka diadakan pada akhir bulan Jun atau awal bulan Julai.

Mengapa Lim mahu mengambil risiko dengan meninggalkan pelabur dalam prospek fiskal yang tidak menentu sehingga masa itu?

Dengan pengukuhan kadar faedah AS, semua negara ekonomi sedang pesat membangun berada dalam tekanan. Malaysia juga telah melihat warga asing menarik kira-kira USD800 juta (RM32 bilion) dari pasaran bonnya. Bolehkah Lim menahan sentimen negatif? Peristiwa minggu ini menimbulkan keraguan.

Bloomberg berkata pasaran saham Malaysia kehilangan keseluruhan duit yang dijana sepanjang tahun dalam pasaran dalam masa beberapa hari ini. Bak kata Bloomberg... "Wipe out!!" (lihat carta yang jatuh menjunam)

Untuk rekod Bloomberg pernah iktiraf Najib menteri kewangan terbaik tetapi sekarang Lim Guan Eng Menteri Kewangan Paling Carca marba, atau paling tidak cekap bekerja.

Bila Media dunia bersuara dan situasi MOF dalam keadaan panik, baru Lim Guan Eng mahu bercakap benar kononnya hutang negara sekitar RM686.6b. Tapi apa gunanya lagi, kerana Dato Sri najib mengambil 9 tahun untuk memulihkan ekonomi negara dengan membawa pelabur dan KDNK melonjak 3 kali iaitu 5.2%, 5,5% dan 5.7% pada tahun 2017 sahaja. Tetapi Guan Eng ambil 13 hari sahaja memusnahkan semuanya. Ingat senang kah nak membawa pelabur masuk semula ke Malaysia.



Merujuk kenyataan Bloomberg aku nak ucap terima kasih kepada Pengundi Pakatan Harapan yang doa anda Malaysia Bankrap semakin hampir menjadi kenyataan.

Sekarang kau orang boleh fikir betul tak apa amaran Dato' Sri Najib

"Jika Pembangkang ambil alih negara, pelaburan akan hilang, negara menuju kemusnahan"

Alahai nasi sudah jadi bubur kerana pengundi dengar guruh dilangit, air dalam guri dicurahkan....

"The finance minister must remember his day job"

Rujukan:
Read More

Hutang Negara: Semuanya telah dinyatakan dengan jelas selama ini - Najib Razak

Hutang Negara: Semuanya telah dinyatakan dengan jelas selama ini - Najib Razak
1. Saya lega bahawa Menteri Kewangan telah menjelaskan dalam kenyataannya semalam bahawa hutang rasmi kerajaan persekutuan kekal pada RM686.8 bilion (50.8% daripada Keluaran Dalam Negara Kasar atau KDNK) - bukan 65% atau RM1 trilion seperti yang didakwa sebelum ini.

2. Tahap 50.8% adalah jauh lebih rendah daripada 103.4% yang dicapai semasa pemerintahan pertama Tun Mahathir.

3. Kerajaan sebelumnya sentiasa mematuhi garis panduan laporan hutang awam antarabangsa seperti yang ditakrifkan oleh IMF dan Bank Dunia. Oleh itu, angka 50.8% adalah pengukuran yang diterima secara universal.

4. Kewajiban kontinjen, seperti jaminan, tidak pernah dimasukkan dalam pengukuran rasmi hutang kerajaan, bahkan semasa pemerintahan Tun Mahathir sebelumnya.

5. Kerajaan telah memberi jaminan ini kepada entiti tertentu yang dimilikinya untuk membantu menurunkan kos pembiayaan mereka. Ini biasanya adalah kewajiban jangka panjang yang disokong dengan aset yang menjana pendapatan.

6. Bagi pajakan PPP/PFI, ini adalah perbelanjaan operasi dan bukannya hutang, dan adalah untuk infrastruktur sosial yang sangat diperlukan, termasuk sekolah, balai polis, hospital, universiti, dan lain-lain.

7. Kerajaan BN sebelum ini telah telus dan tidak pernah menyembunyikan angka-angka yang didedahkan oleh menteri kewangan hari ini. Semua angka ini diterbitkan dalam Laporan Perbendaharaan, laporan BNM, laporan Ketua Akauntan, Laporan Ketua Audit Negara setiap tahun tanpa gagal.

8. Penganalisis pasaran, ahli ekonomi dan pelabur sedar bahawa angka-angka ini dapat dikendalikan dan dapat ditangani, satu fakta yang diakui oleh Menteri Kewangan sendiri.

9. Oleh itu, kami tidak menyembunyikan hutang sebanyak RM300 bilion atau memalsukan angka seperti yang didakwa. Semuanya telah dinyatakan dengan jelas selama ini berdasarkan garis panduan yang diterima secara universal.

10. Sekarang memandangkan kebenaran telah didedahkan tentang "hutang nasional RM1 trilion" ini, kami mengucapkan tahniah kepada kerajaan baru kerana dengan tidak perlu telah menakut-nakutkan pasaran yang mana telah menyebabkan berlakunya kejatuhan mendadak dalam bursa saham minggu ini – 14 hari berturut-turut aliran keluar modal asing.

11. Kejatuhan ini menyebabkan kerugian kepada pelabur pasaran saham dan GLIC kita seperti KWSP, KWAP, Khazanah dan Tabung Haji. Saya berharap dan berdoa agar menteri-menteri kerajaan PH akan lebih berhati-hati dalam membuat kenyataan di masa akan datang.



Tulisan asal oleh:
Najib Razak,
Facebook Najib Razak,
25 Mei 2018

Link asal artikel:

Rujukan:
Read More

Terima hakikat kalah - Muhammad Muhd Taib

Terima hakikat kalah - Muhammad Muhd Taib
Pilihanraya Umum ke 14 sudah selesai. Kita terima hakikat BN sudah tewas.

Pihak yg menang akan gembira.

Sebaliknya pihak yg kalah akan berdukacita.

Umno adalah sebuah parti yang sudah banyak membantu dan monolong orang Melayu dalam pelbagai bidang pada masa lepas seperti dalam bidang agama, pelajaran, ekonomi, luar bandar dan lain-lain.

Sepanjang-panjang masa lalu sebelum 9 Mei 2018 Umno lah batang tiang orang Melayu untuk hidup dan bergantung harapan.

Idea2 Umno seperti perkenalkan Felda, Mara, Tabung Haji, biasiswa, kemudahan2 pelajaran, DEB, pembenaan infrastruktu, perindustrian dan lain-lain menyebabkan orang-orang Melayu menyokong Umno/BN.

Kini dirasakan lain dan segala-galanya sudah berubah.

Kita harus terima hakikat bahawa rakyat sudah menolak Umno dan dengan itu menolak BN.

Berbeza seperti di sebut di atas pemimpin-pemimpin awal Umno sangat diterima dan disokong oleh rakyat.

Mereka dilihat boleh dipercayai dan banyak membawa kemajuan kepada orang-orang Melayu.

Tetapi ini sangat berbeza menjelang PRU14.

Pemimpin-pemimpin Umno di pelbagai peringkat sudah dilihat jauh menyimpang dari menjadi pemimpin yg disokong pada masa lalu.

Terlalu ramai pemimpin Umno yang dilihat tidak ‘friendly’ lagi. Mereka susah didekati dan kelihatan terlalu taksub dengan hal2 peribadi mereka dan ada pula yang sudah menjadi sombong.

Orang bawah sudah mula dilupakan. Kesusahan rakyat tidak dihiraukan. Rakyat terkebil2 tidak tentu arah dan tidak lagi mendapat pimpinan. Pemimpin dan pengikut sudah terpisah. Mudahlah pihak lain masuk jarum mereka.

Umno/BN ditolak kerana rakyat sudah mula terasa hidup mereka berada dalam tekanan, kesusahan, harga barang naik mendadak, pelajar-pelajar keluar universiti tak dapat kerja walhal si peminjam PTPN perlu bayar pinjaman PTPN. Malah disenarai hitam oleh Jabatan Immegresen dan disekat tidak boleh keluar negera. Subsidi2 dikurang dan ada kala dihapuskan. Cukai baru membebankan. Jawapan pemimpin-pemimpin tidak lagi meyakinkan rakyat malah mereka terasa diperbodohkan.

Banyak isu-isu besar diketengahkan kepada masyarakat seperti
1MDB, GST, Felda, Mara, Felcra, Tabung Haji, DEB dan lain-lain tapi tidak dijawab dan dikelola dengan baik oleh pemimpin-pemimpin.

Persepsi rakyat kerajaan ini terlalu korap, tak baik dan menyusahkan mereka.

isu-isu besar seperti 1MDB, GST, Felda, Mara, Felcra ini di bawa kepada rakyat terutama oleh pihak PH.

Bukan sahaja penyokong PH percaya dengan penerangan mereka malah penyokong2 Umno/BN pun turut terikut-ikut menyokong hujah-hujah mereka. Pengundi-pengundi lain pun sama mengikuti alasan-alasan di atas. Pelajar-pelajar pun yakin dengan apa yang dihujahkan.

Malah ramai orang Melayu berasa Umno sudah tidak lagi releven pada ketika itu.

Lalu berlakulah perubahan besar bilamana orang-orang Melayu sendiri sudah mula menolak Umno/BN.

Maka kita terimalah hakikat rakyat sudah menolak Umno/BN.

Apa perlu dibuat sekarang?


Saya berpendapat Umno perlu berubah, malah jauh wajib berubah.

anak-anak muda yg cerdik2 hendaklah berada di dalam Umno. Mereka muda dan tentulah banyak idea.

Umno parti yg baik. orang-orang Melayu yg baik2 haruslah masuk Umno dan menjadi pemimpin-pemimpin Umno yang baru. Mereka yg baik yg berada dalam Umno yg baik akan menyebabkan orang Melayu suka semula pada Umno. Umno sudah sedia ada di peringkat akar umbi. Cuma menunggu kemasukan anak-anak muda ke dalam Umno. Orang lain lebih berat kerja mereka kerana mereka terpaksa menubuhkan cawangan-cawangan parti di peringkat akar umbi.

Mereka ini hendaklah berdedikasi dan memahami filasafah perjuangan Umno.

Umno bukan tempat orang mencari kekayaan. Kalau hendak kaya silalah berniaga.

Umno adalah tempat orang-orang Melayu berjuang. Seperti berjuang untuk kemerdekaan, berjuang untuk memajukan orang-orang kampung dan mengeluarkan mereka dari kepompong kemiskinan,
membantu dan mentatih anak-anak muda Melayu supaya bolih hidup dan berupaya bersaing dgn orang-orang lain yg rata-rata lebih maju di bandar-bandar dan sebagainya.

Itu yang Pemimpin-pemimpin awal Umno lakukan seperti allahyarham Tun Razak, allahyarham Ghafar Baba dan lain-lain.

Pemimpin-pemimpin awal Umno banyak jasa mereka.

Pemimpin-pemimpin awal Umno tidak kaya. Almarhum Tengku Abdul Rahman, Perdana Menteri pertama dan keluarganya tidak kaya.

Rakyat melihat sekarang ini sudah berbeza.

Jadi bagaimana peranan Umno sekarang?

Di dalam sistem demokrasi harus ada sistem ‘check and balance’.

Umno harus sungguh2 memainkan peranan check and balance ini.

Umno mesti menegur jika terdapat sebarang kepincangan yang dilakukan PH hari ini.

Umno mesti bersuara lantang tentang kepentingan orang-orang Melayu pada masa kini‘without fear or favour’.

Zaman ini zaman bersuara.

Apa saja yg dilihat merugikan orang Melayu Umno mesti bersuara.

Mari kita lupakan kekalahan di PRU14.

anak-anak muda Melayu hendaklah ikut sama bina semula Umno.

‘Ada masa air laut pasang. Ada masa air laut surut’.

Tak pernah berlaku air laut pasang atau air laut surut selama2nya.

Begitu juga Umno. Hari ini kalah esok munkin menang.

Dengan izin Allah swt perkara ini boleh berlaku.

Selamat berjuang.


Muhammad Muhammad Taib.
25 Mei 2018.
Read More

Kavitha Aruljothi jangan kurang ajar

Kavitha Aruljothi jangan kurang ajar
Kavitha Aruljothi, mari kita memberi tumpuan kepada latar belakang akar leluhur anda terlebih dahulu sebelum anda membuat komen yang sensitif tentang isu agama, perbezaan kaum antara etnik, kasta seperti Dalit, Untouchable, Pariah dan Kasthriyar, Brahmin dan sebagainya dan pembunuhan tidak berperikemanusiaan terhadap umat Islam yang tidak bersalah hanya kerana menyembelih lembu tidak dapat difikirkan sebagai layanan terhadap manusia yang diciptakan Tuhan.


Di mana anda mengikuti pengajaran buku Veda Holy. Anda cuba untuk mempersoalkan kewujudan negara dalam perlembagaan yang jelas menyatakan Islam sebagai agama rasmi persekutuan.

Tolonglah jangan cuba untuk memulakan sentimen agama dan perkauman yang boleh menyebabkan kebencian yang tidak sepatutnya atau mencetuskan kebencian di kalangan rakyat Malaysia ini.

Pertimbangkan diri anda bertuah kerana dilahirkan di Malaysia di mana kami tidak mempraktikkan ketidakseimbangan yang tidak berperikemanusiaan, fikir sebelum anda mengulas mengenai isu sensitif seperti ini.

Jangan hanya kerana teruja dengan kemenangan Pakatan Harapan anda beranggapan rakyat negara ini bersetuju dengan apa sahaja tindakan anda.




Lagi Gesaan Hapuskan Institusi Agama Islam Di Malaysia

Seorang wanita menggesa kerajaan Pakatan Harapan (PH) untuk menghapuskan institusi agama Islam di negara ini seperti Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim), Jabatan Agama Islam Selangor (Jais) dan sebagainya.

Kavitha Aruljothi melalui laman Twitter sebentr tadi berkata isu berkaitan agama adalah merupakan hak perbadi dan adalah tidak wajar kerajaan mengunakan dana awam untuk membiayai institusi berkenaan.

“Kepada @chedetofficial (Tun Mahathir) dan rakan-rakan, langkah membubarkan SPAD & JASA merupakan satu pembaharuan yang baik. Mohon pertimbangkan untuk turut mengambil langkah sama terhadap Jakim, Jais dan lain-lain.

“Agama adalah merupakan hak peribadi. Membelanjakan berbilion-bilion dana awam ke atas penguatkuasaan agama dalam masyarakat sekular adalah tidak wajar,” tegasnya.

Kavitha kemudianya menjelaskan pihaknya bukan berniat untuk mempertikaikan Islam sebagai agama rasmi persekutuan hanya mempersoalkan tindakan mengunakan dana awam hanya untuk membiayai penguatkuasa agama.

“Saya tidak mempersoalkan Islam sebagai agama rasmi. (Namun) hany merujuk kepada penguatkuasaan agama yang boleh dilakukan tanpa mengunakan dana awam,” jelasnya ketika dibidas berhubung kenyataan tersebut.

Tun Dr Mahathir Mohamad awal tahun lalu pernah menyatakan, PH bersedia untuk mengkaji semula kedudukan Jakim, sama ada perlu dikekalkan ataupun dihapuskan.

Ia ekoran daripada desakan yang dibuat oleh segelintir pihak yang mempersoalkan kewujudan Jakim.





Read More

UMNO tuntut semula dana politik dirampas polis

UMNO tuntut semula dana politik dirampas polis
UMNO akan memohon polis melepaskan rampasan wang dana politik parti itu oleh pihak berkuasa itu baru-baru ini.

Ini kerana dana tersebut diperolehi melalui sumbangan untuk digunakan dalam kempen PRU 14 dan bagi pengurusan parti.

Menurut Unit Komunikasi Strategi Ibu Pejabat UMNO , pembiayaan politik adalah satu perkara yang dibenarkan di bawah undang-undang negara.

Justeru itu, pihak polis perlu melepaskan dana tersebut dan mengembalikannya kepada parti setelah selesai proses siasatan oleh pihak berkuasa terbabit.

“UMNO kini sedang dalam proses membina semula parti dan pulangan dana parti ini akan membantu parti untuk mengukuhkan proses pembinaan semula parti yang sedang dijalankan hari ini,” katanya.

UMNO turut dukacita kerana bagi sumbangan dana kempen dan parti telah dirampas semasa ia dalam proses dipindahkan kepada kepimpinan baru UMNO, selepas peletakan jawatan Datuk Seri Najib Tun Razak sebagai Presiden UMNO dan Pengerusi BN.

“Secara umumnya, Presiden UMNO bertanggungjawab untuk mendapatkan sumber dan menguruskan dana untuk UMNO termasuk dana bagi Pilihan Raya Umum. Hal ini termaktub di dalam Perlembagaan parti.

“Dana sumbangan kepada parti politik ini diterima oleh semua parti-parti politik d negara ini dan hal ini tidak ada bezanya dengan UMNO di mana mantan Presiden kita iaitu Datuk Seri Najib Tun Razak telah mendapatkan sumbangan dana untuk kempen sebelum PRU ke-14 dan juga dana untuk menguruskan parti.

“Untuk makluman, semasa mantan Presiden Tun Dr. Mahathir Mohamad meletakkan jawatan sebagai Presiden, beliau juga telah menyerahkan RM 1.2 billion kepada parti dan 3 juta ahli,” kenyataan unit tersebut.




Read More

1MDB - Pengurusan model'smart economy'

1MDB - Pengurusan model'smart economy'
Jom kita membaca tambah ilmu sikit..jangan jadi UNEDUCATED..

Untuk Tatapan umum..

Sekarang 1 MDB bukan Lagi Rahsia ..
Yang tidak faham boleh refer rakan-rakan yang belajar Ekonomi ye..

Sampai kebanyakan negara luar mengiktiraf pengurusan ekonomi jenis ini dikatakan SMART..

Tidak hairan Kerabat Diraja Arab Saudi berminat kan..

Wallahulam

#SekadarKongsiYangLogik
#BiarYangTahuEkonomiTerangkanDiruangKomen
---------------

Dikatakan laporan audit terhadap 1MDB sudah tidak lagi ditakrifkan sebagai Akta Rahsia. Maka saya terbaca satu posting dari seorang rakan.

Katanya yang merujuk kepada laporan itu, “sampai Mei 2039, kena bayar RM 42.26 bilion. RM 1.52 bilion setiap tahun kena bayar sampai Mei 2024. Tahun 2016 kena bayar RM4.88 bilion, tahun 2023 kena bayar RM14.74 bilion dan tahun 2039 kena bayar RM5.14 bilion”.

Bagi saya, adakah orang biasa faham dengan laporan ini ?

Walaupun ia hanya satu laporan eksekutif yang biasanya merupakan "summary" bagi sesuatu laporan kewangan atau audit. Orang yg bukan dalam bidang kewangan dan pelaburan akan mengangap "figure" itu macam satu KESALAHAN kepada 1MDB.

SAYA TIDAK MEMIHAK KEPADA MANA-MANA PIHAK dalam memberikan ulasan ini, tetapi ia berpandukan kepada MODEL PERNIAGAAN 1MDB.

Kita di Malaysia memahami bahawa jika hendak berniaga mesti ada modal barulah boleh menjalankan perniagaan. Jadi persepsi ini terus mewarnai rakyat kebanyakan. Namun perniagaan 1MDB ialah "dengan hutang tambah lagi hutang dan akhirnya mendapat aset".

Perniagaan jenis ini adalah sama model perniagaan negara Singapura. Di mana Singapura tiada hasil bumi, maka ia membuat satu bentuk "pasaran modal" utk menjana keuntungan. Kita ketahui hutang Singapura ialah US$1.766 trilion (bukan bilion ya). Sebenarnya ia bukan HUTANG dalam ertikata sebenarnya. Ia adalah nilai modal pasaran.

Kebanyakannya adalah milik pelabur asing yang membeli bon, sekuriti dan pelbagai jenis perniagaan. Malah setengahnya adalah bentuk "jaminan liabiliti" yg berada di atas kertas sahaja. Hanya hutang atas kertas sahaja, bukan hutang secara fizikal. Malah paras hutang berbanding KDNK ialah 112%.

Mengikut teori jika nisbah ini terlalu tinggi, maka risiko muflis adalah lebih tinggi. TETAPI kita dapati agensi penarafan antarabangsa Moody's, Standard & Poor dan Fitch memberi rating AAA bagi Singapura. Bermakna walaupun hutang yg tinggi tetapi MAMPU membayar hutang maka penarafan ini biasanya kategori A.

MENGAPA HUTANG WARGA ASING JUGA DIKATAKAN HUTANG SINGAPURA ?

Sejak tahun 2014, Bank Dunia mahukan semua negara di dunia menggunakan format terbaru untuk pelaporan HUTANG NEGARANYA. Sebab itu semua hutang warga asing, syarikat tempatan dan asing, hutang individu dan isi rumah semuanya dianggap hutang negara.

KEMBALI kepada 1MDB, di mana ia meniru model perniagaan Singapura untuk menjana aset. Dengan modal berbayar RM1 juta sahaja. Kemudian kerajaan memberi "guarantee" dalam bentuk "jaminan liabiliti" supaya bank-bank tempatan dan asing memberikan pinjaman kepada 1MDB.

Mengikut format terbaru Bank Dunia, jaminan liabiliti ini bermakna ia adalah hutang negara. TETAPI ia hanya satu figure atas kertas sahaja, bukannya hutang sebenarnya. Sebab itulah dalam angka hutang negara nampak mencanak, tetapi ia bukan hutang sebenarnya.

PERLU diberi perhatian, jika kita membaca laporan kewangan negara semasa Mahathir memerintah dahulu dan era DS Najib, kita dapati dua angka yg jauh berbeza. Kerana masa era Tun M menggunakan format pelaporan bentuk lama, masa era DS Najib mengunakan format yg terbaru. Format terbaru Bank Dunia biasanya adalah TIGA KALI GANDA daripada format lama.

Contoh, jika zaman Mahathir, hutang negara ialah RM100 bilion, ketika itu hutang warga asing, syarikat asing & tempatan tidak ditakrifkan sebagai hutang negara. Tetapi diera DS Najib, hutang warga asing, hutang syarikat awam & tempatan serta hutang individu juga dianggap hutang negara. Maka dengan itu, hutang negara di zaman DS Najib akan jadi RM300 bilion. HARAP anda fahamakan KONSEP ini dahulu.

TENTANG kes 1MDB pula, dengan jaminan kerajaan itu, ia meminjam wang, yakni menambah hutang. Kemudian pinjam lagi dan tentunya tambah lagi hutang. Akhirnya hutang juga menimbun tetapi hutang ini telah BERTUKAR dalam bentuk aset. 1MDB telah membeli banyak aset termasuk sektor tenaga yg dibeli dari pengeluar tenaga bebas (IPP) dari dalam dan luar negara.

1MDB juga telah melakukan join venture dengan syarikat asing terutamanya SaudiPetro yg syarikat ini didaftarkan di Pulau Cayman. 1MDB beli tanah di segi tiga emas (golden triangle) di pusat bandar KL iaitu TRX. 1MDB juga beli tanah tapak lapangan terbang Sg Besi yg dijadikan Bandar Malaysia. 1MDB juga ada tanah di Pulau Indah, Selangor. 1MDB juga ada tanah di Ayer Hitam, Pulau Pinang.

Untuk proses rasionalisainya, 1MDB telah menjual sebahagian daripada asetnya untuj mendapat tunai bagi membayar faedah bon dan lain-lain kos operasi. Sebab itulah 1MDB telah jual Edra, iaitu entiti tenaga kepada firma China.

Kini aset 1MDB telah melebihi daripada liabilitinya. Kita tahu, nilai aset lebih CEPAT meningkat berbanding kadar faedah. Oleh itu pegangan aset 1MDB akan lebih tinggi selepas ini. Ia mampu utk membayar semua pinjamannya.

Malah jika sekarangpun dijual, iaitu dicairkan aset utk mendapat wang tunai. 1MDB sudah tidak berhutang lagi malah dapat untung. Inilah yg dikatakan perniagaan "smart", dengan hutang buat hutang akhirnya kita untung.



Rujukan:

Read More

[Video]Gabungan NGO JABAT Serbu 99 Speedmart Kampung Manjoi kerana menjual arak

[Video]Gabungan NGO JABAT Serbu 99 Speedmart Kampung Manjoi kerana menjual arak

Masyarakat gugusan Manjoi dan gabungan NGO2 JABAT menuntut supaya pasaraya 99 Speedmart yang beroperasi dalam Kampung Manjoi, Perak dengan serta merta menghentikan penjualan minuman keras di pasaraya tersebut.

Menurut mereka, Gugusan Manjoi mempunyai sekitar 97% masyarakat melayu Islam. Sebelum ini pihak Masjid Ghufran Manjoi dan masyarakat setempat telah menyatakan bantahan kepada pihak pengurusan 99 Speedmart berkaitan isu penjualan arak di kampung melayu tersebut tapi tidak ada sebarang tindakan diambil oleh pihak 99 Speedmart.



Lihat video:
https://youtu.be/ALUqywHkT1s



Read More

Rafidah: Tempoh 100 hari HARAPAN bodoh

Rafidah: Tempoh 100 hari HARAPAN bodoh
Baru tau ke? Memang bodoh pun. Mengapa tak cakap macam ini semasa kempen pilihan raya tempoh hari.

Bekas menteri Tan Sri Rafidah Aziz menyifatkan tempoh seratus hari Pakatan Harapan (HARAPAN) memenuhi sepuluh janjinya itu sebagai tidak masuk akal.

"Kenapa seratus hari? Kenapa tidak setahun?" tanya beliau ketika wawancara dengan stesen radio perniagaan BFM.

"Jika kita buang tempoh seratus hari yang bodoh itu, maka kamu akan mendapat perspektif yang lebih baik. Kamu tidak boleh melakukan perkara (pelaksanaan janji) dalam masa seratus hari.

"Tiada negara di dunia boleh menyelesaikan semua masalah dalam seratus hari," katanya.
Rafidah berkata walaupun langkah-langkah pembaharuan tertentu boleh dilakukan dalam jangka pendek, namun perlu ada matlamat jangka sederhana dan jangka panjang.

Bekas menteri itu mendedahkan beliau akan memberi input (nasihat) kepada pentadbiran Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad apabila diperlukan. Walau bagaimanapun, beliau berkata tidak semua cadangannya akan diterima.

Mengenai Datuk Seri Anwar Ibrahim mengambil alih jawatan perdana menteri daripada Mahathir, Rafidah berkata jika ketua umum PKR itu dapat membuktikan beliau mempunyai motivasi yang sama dengan perdana menteri sekarang untuk menjadikan Malaysia lebih baik maka tiada sebab untuk khuatir.

Mengambil maklum hal itu, beliau mengingatkan rakyat Malaysia bahawa memimpin negara merupakan kerja berpasukan.

Rafidah juga menyatakan keyakinannya terhadap kepimpinan HARAPAN tetapi mahu melihat pemimpin berwawasan jauh yang boleh melaksanakan apa yang dikatakan dan membuktikan diri mereka sebagai eksekutif yang berwibawa.

"Sesetengah orang kelihatan sangat bertenaga dan boleh bercakap dengan baik.

"Tapi itu tidak bermaksud mereka boleh bekerja dengan baik. Saya lebih mengutamakan pemimpin yang boleh membuat kerja. Lagi kurang bercakap lagi bagus," katanya.


Read More

SPRM digesa siasat dakwaan kes rasuah babitkan Mahathir

SPRM digesa siasat dakwaan kes rasuah babitkan Mahathir

Presiden Pertubuhan Jaringan Melayu Malaysia (JMM), Datuk Azwanddin Hamzah mengetuai lebih 30 penyokongnya mengesa Ketua Pesuruhjaya SPRM, Datuk Seri Shukri Abdull membuat siasatan ke atas dakwaan 13 kes rasuah dan salahguna kuasa membabitkan perdana menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad.

Kumpulan itu hadir di ibu pejabat Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) di Putrajaya hari ini dengan ‘menyerahkan dokumen berkaitan’ kepada SPRM supaya menyiasat skandal rasuah membabitkan Perdana Menteri itu ke-7 itu.

“Hari kita perlu bangkit kembali melawan pemimpin seperti Dr Mahathir, kita bawa kepada SPRM  sebanyak 13 kes semuanya didakwa mempunyai rasuah.

“Saya nak beritahu perdana menteri baru kita ini bukan perdana menteri yang tak biasa kita jumpa saya dan saudara Lokman Adam pernah bertempur dengan dia.

“Kita pernah lawan dia sebab beliau adalah pemimpin yang zalim, korup,” dakwa Azwanddin (foto) ketika sidang media bersama bekas Pengarah Komunikasi Kementerian Kewangan, Datuk Lokman Noor Adam.

Antara 13 kesalahan rasuah yang  disenarai semula adalah dakwaan Dr Mahathir memiliki RM100 juta keping wang kertas bernilai RM500 dan RM100, skandal Pewaja Steel, skandal BMF serta Forex.

Katanya, kes-kes terbabit sebelum ini pernah dilaporkan pemimpin PKR seperti Datuk Seri Anwar Ibrahim dan Rafizi Ramli.




Rujukan:




Read More

[Video] Najib selesai beri keterangan kepada SPRM

[Video] Najib selesai beri keterangan kepada SPRM

Bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak hari ini selesai memberi keterangan kepada pihak Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) yang mengambil masa tujuh jam.
Proses mengambil keterangan dikatakan bermula jam 10 pagi sebaik sahaja bekas Presiden UMNO itu diiringi peguamnya, Datuk Mohd Yusof Zainal Abiden tiba di ibu pejabat SPRM Putrajaya pada jam 9.45 pagi tadi.

Hari ini merupakan kali ketiga Najib dipanggil bagi membantu siasatan ke atas SRC International Sdn Bhd untuk kali selain kelmarin dan pada 2015.

Syarikat berkenaan merupakan anak syarikat 1 Malaysia Development Berhad (1MDB) sehingga diletakkan bawah Kementerian Kewangan pada 2012.

“Saya memberi keterangan dengan sebaik-baiknya dan pegawai SPRM memberi layanan profesional ketika menyoal saya.

“SPRM maklum keterangan ini sudah selesai dan sepanjang proses keterangan, saya diberi masa untuk solat zohor dan 40 minit untuk rehat,” kata Najib secara ringkas.



Lihat video:
https://youtu.be/1pUF2XcNBcQ

Rujukan:
http://pakdin.my/tag/1mdb
http://pakdin.my/tag/najib-razak


#RuleOfLawRimba
Read More