Pasaran Saham Melonjak Dan Ringgit Mengukuhkan Berbanding Dollar Amerika

Samada pelabur melihat penyelesaian 1MDB-IPIC yang positif semalam atau telah mengabaikannya dan terus membawa wang mereka ke Malaysia.

Bursa Malaysia memecahkan halangan 1760 mata pagi ini dan naik secara signifikan tahun ini. Dimana ia hanya 1611 mata pada akhir Desember 2016.

Sementara itu Ringgit kita telah pulih berbanding USD. Pagi ini, Ringgit mengukuh berbanding US$ dan jatuh melepasi halangan dibawah RM4.40 buat kali pertama tahun ini dan kini berada pada RM4.385.

Dengan cadangan yang 'terlalu menarik' oleh dana antarabangsa termasuk dari Morgan Stanley minggu lalu terhadap Malaysia, Negara kita akan terus mendapat manfaat daripada aliran masuk dana asing.

Pada akhir Mac, bahagian pegangan asing dalam bon kerajaan telah dikurangkan kepada 24.9% berbanding 29.3% pada bulan Februari - yang paling rendah dalam tempoh enam tahun tetapi Ringgit tidak jatuh dan kekal stabil.

Ini menunjukkan bahwa sebagian besar pelaburan asing sekarang telah beralih ke pasar saham dan mereka yakin bahwa pertumbuhan ekonomi Malaysia akan meningkat beberapa tahun ke depan.



**********
Rujukan:
"Pelabur Asing Beli Ekuiti RM1.76b Minggu Lalu, Tertinggi Sejak 2013 – Mahathir dan Kit Siang Kata Malaysia Bakal Muflis"

"Indeks Bursa Saham Di Tutup Tinggi – Pakatan Kata Negara Akan Muflis"

Author:

Facebook Comment